Irtisanomisajasta ja lomista kysymys
Mulla on irtisanomisaikaa 2 viikkoa.
Lomia saamatta myös se sama kaksi viikkoa, Saanko kuitenkin normaalisti lomarahat jos pidän lomat irtisanomisajalla lomat?
Jos esimies suostuu siis.
Kommentit (28)
Voi persetti..
Siis maksetaanko jos olen töissä sen ajan?
Menevänkö lomarahat joka tapauksessa?
Ap
Pitämättömistä lomapäivistä maksetaan lomakorvaus.
Siis sinulle maksetaan irtisanomisen yhteydessä kertyneet lomapäivät rahana.
Yhdessä sovitte, tarviiko sun tulla enää töihin vai aloitatko lomasi heti, jolloin irtisanomisaika = lomasi kesto.
Sinulle on voinut kertyä myös uusia lomapäiviä tällä lomakaudella, jotka saat rahana, eli lopputilissä on nämä kaikki.
Lomapalkkaa eli vanhaa lomaltapaluurahaa et saa.
Riippuu työehtosopimuksestasi. Yleensä lomarahat maksetaan kesällä ja niitä ei saa, jos ei ole silloin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä sovitte, tarviiko sun tulla enää töihin vai aloitatko lomasi heti, jolloin irtisanomisaika = lomasi kesto.
Sinulle on voinut kertyä myös uusia lomapäiviä tällä lomakaudella, jotka saat rahana, eli lopputilissä on nämä kaikki.
Kiitos tästä.
Ap
Siis vielä selvennykseksi, oliko niin että saan lomailla vaan talviloma, vanhat lomat, uudet lomat saan rahana?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lomaltapaluuraha ei ole sama asia kuin lomapalkka. Jos loman pitää irtisanomisaikana, niin saa lomapalkan. Jos lomaa ei pidä, saa lopputilissä lomakorvauksen. Lomaraha (ent. lomaltapaluuraha) riippuu työehtosopimuksesta, mutta yleensä sitä ei saa, ainakaan, jos sanoo itse itsensä irti.
Vierailija kirjoitti:
Siis vielä selvennykseksi, oliko niin että saan lomailla vaan talviloma, vanhat lomat, uudet lomat saan rahana?
Ap
Mä ottaisin kaikki rahana, mikäli mahdollista.
Tee kysymys suomeksi, vastaisin sulle, mutten ymmärrä mitä tarkoitat.
Mä pitäisin viikon lomaa, lomapäiviä sisällä on 12. Niistä vanhoja lomapäiviä 6
Pelkään vaan että pomo ei halua antaa päivääkään lomaa.
Ap
Ohjeen antaja kirjoittaa lopussa: "Lomapalkkaa eli vanhaa lomaltapaluurahaa et saa". Ne eivät ole koskaan olleetkaan sama asia. Tarkoitti varmaankin sanoa, että lomarahaa eli vanhaa lomaltapaluurahaa et saa. Mutta noin muuten jees. Ja huhtikuusta kertyneet "uudet lomat", kuten kysyjä ilmaisee, niin rahana eli lomakorvauksena lopputilissä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään vaan että pomo ei halua antaa päivääkään lomaa.Ap
Vaihdatko heti uuteen paikkaan vai miksi sä haluat lomaa?
Vierailija kirjoitti:
Lomapalkka on ihan eri asia kuin lomaltapaluuraha. Lomapalkka on lomapalkka eli palkka loman ajalta ja lomaraha 50% lomapalkasta mutta tässä tapauksessa maksetaan siis lomakorvaus joka menee alan TESin mukaan.
Mä en edes tiedä Mikä se lomaltapaluuraha oikein on..
Jos pidän vaikka 6 päivää lomaa niin saanko siltä ajalta lomarahat?
Saanko pitää huhtikuusta asti kertyneet lomat myös jos sanon irti itseni nyt?
Ap
Kyllä tässä ketjussa monilla ihmisillä on sitten termit sekaisin...
Jos saat esimiehen kanssa sovittua, että olet vuosilomalla irtisanomisajan, niin tällöin vuosilomapäivät otetaan vanhimmista pitämättömistä lomista, ovat ne sitten viime lomakauden, menneen kesän tai tämän talven lomia. Joissain tapauksissa voit pitää myös vuosilomia, jotka sinulle on kertynyt vasta meneillään olevana lomankertymisvuonna, mutta tämä kannattaa tarkistaa HR:stä/palkkahallinnosta. Jos pidät vuosilomaa, niin sinulle maksetaan siltä ajalta loma-ajan palkka.
Kaikki pitämättömät lomat maksetaan sinulle lomakorvauksena loppupalkassa.
Lomaraha on puolet loma-ajan palkasta ja sen maksu riippuu TES:stä. Jos pidät vuosilomaa, niin silloin sinulle usein maksetaan siltä ajalta lomaraha. Kysy tämäkin asia tarkemmin yrityksesi henkilöstöhallinnosta, siihen kukaan meistä ei pysty vastaamaan kun emme tiedä mikä TES alallasi on tai mitkä ovat työnantajayrityksesi käytännöt.
Et välttämättä saa pitää kertyneitä lomia, jos sanot itsesi irti, riippuu ihan siitä, miten esimies asiaan suhtautuu. Mutta jos et pidä lomia, maksetaan ne sinulle rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään vaan että pomo ei halua antaa päivääkään lomaa.Ap
Vaihdatko heti uuteen paikkaan vai miksi sä haluat lomaa?
Niinpä... haluan lomailla, ollut kauhea syksy. Menetin läheisempi muutama viikko sitten, en ole vieläkään täysin toipunut.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tiedä Mikä se lomaltapaluuraha oikein on..
Jos pidän vaikka 6 päivää lomaa niin saanko siltä ajalta lomarahat?Saanko pitää huhtikuusta asti kertyneet lomat myös jos sanon irti itseni nyt?
Ap
Jos pidät 6 päivää lomaa, saat siltä ajalta lomapalkan. Lomaraha on tes kohtainen, siitä me emme voi tietää. Työnantajastasi riippuu, saatko pitää ne huhtikuusta eteenpäinkertyneet rahat lomana, jos et, niin saat ne lomakorvauksena lopputilissä.
Ei lomarahoja makseta.