”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola
https://www.hs.fi/elama/art-2000005416634.html
Ettäs tiedätte. Jos puette lapsen mihin lie merkittömiin rääsyhin, niin se on merkki teidän oman indentiteetin puuttumisesta. Kyllä jo taaperoiden vaatteet pitää olla merkkikamaa, muuten ei elämässä pärjää.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää tässä jutussa nyt kaksi asiaa: Miten alalle kouluttautumaton ihminen pääsee freelance-suunnittelijaksi Marimekolle ja miten on mahdollista, että yrityksen oven takana on heti jono, kun uusista tuotteista ilmoitellaan facessa? Täällä ainakin saa nyt sen kuvan, että nää Vimmat ei kelpaa mammoille. Kuka sitä jonoa sinne oven taakse muodostaa?
Eikö tässä epäilty että on vl-piirien insidejuttu? Nämä suosivat toistensa firmoja.
Vähälaktoosisten?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kivan näköinen tuo letti kuosi mutta en ikinä maksaisi leggingseistä 44e, kun ne on muutaman kuukauden päästä viimeistään polvesta puhki. Tytölle nuo vaatteet menisi, paitsi liian kalliita mutta poikani ei iki maailmassa laittaisi noita päälleen. Eli onko noille vaatteille tosiaan ostajia?
Valmiit lenningsit ovat kyllä kalliit. Mutta eiköhän niille ostajia löydy. Kankaat menevät ainakin heti kaupaksi, mitä myyntiin tulee. Itsekin olen ostanut lettikangasta muutaman metrin ja metristä saa leikki-ikäiselle leggingsit, puseron,pipon ja lopuista tilkuista trikoolapasia. Joten itsetehden hinta vaatetta kohden on pienempi kuin ketjuliikkeiden vaatteissa ja laatukin on on aivan eri luokkaa.
Arkikäytössä ovat nämä letti ja muutkin "hittikankaista" ompelemani vaatteet lapsella. Eipä ole tullut ennen tätä keskustelua mieleen, että joku voisi ajatella, että käytän omaisuuden lastenvaatteisiin.
Joo, pukekaa lapset rääsyihin, niin jää enemmän rahaa siideriin ja sipseihin.
Heikkoitsetuntoiset haksahtavat näihin kisoihin. Itse satsaan käytännöllisyyteen. Kierrätysvaatteet toimivat usein aivan hyvin, ja lapset kasvavat joka tapauksessa kovaa vauhtia niin kaikki jää saman tien pieneksi. Ihan järjetöntä maksaa moisia summia vaatteista, joissa on pian kuitenkin reikiä ja tahroja (jolloin ne uusitaan).
Minä ostan sen vaatteen mistä pidän, missä se ikinä onkaan myynnissä, ja oli se mitä merkkiä tahansa.
En häpeä laittaa lapselle merkkivaatteita.
En häpeä laittaa lapselle "merkittömiä" vaatteita.
Lapset puetaan tilanteen mukaan, myös juhlaan.
Ei kiinnosta mitä muiden lapsilla on päällä, mutta kieltämättä ärsyttää vanhempien lokerointi sen mukaan, mitä lapsi pukee. En ole aivoton, velaksi elävä bimbo jos lapsellani on Mini Rodinin haalari, enkä ole ituhippi jos vaate on kirpparilta tai jopa minun vanha. Sen olen huomannut, että vaatteista kiusaamista harrastaa yleensä ne, joita "merkkivaatteet ei voisi vähempää kiinnostaa".
Vähän voisi myös miettiä noita kokonaisuuksia. Aika skitsoa pukea lapselle esim. Addu-huppari ja Niken tossut. Ja värisävyt ovat varsinkin taaperoilla usein niin, että äidiltä pitäisi viedä ajokortti värisokeuden perusteella.
Mulle on todellisuudessa yks ja sama mitä muut äidit pukevat lapsilleen, mutta itsekin joudun valitettavasti olemaan sitä mieltä et näillä "kempeleläisillä suurperheillä" tää lastenvaatehomma on kyllä mennyt vähä yli. Itsekin samoista piireistä tulen, tosin en Kempeleestä enkä läheltäkään sitä. Tämän vain olen huomannut seudulla käydessään sekä joidenkin sukulaisten puheita kuunnellessa.
Itsekin haluan ja pyrin ostamaan mieluummin kotimaista ja/tai laadukasta tavaraa jotka menevät kauemmin. Yhtiäkään lettileggareita meillä ei ole, eikä mitään välttämätöntä himoa ole niitä hommatakkaan. Joskus tekee mieli ihan uhallakin pukea lapsille jotku kuluneet mutta ehjät ja mukavat halppisvaatteet päälle ilmaista muille et lettileggarit ei ole mikään arvo meille. Tai gugguu tai vimma tai papu tai mitä vielä
Vierailija kirjoitti:
Kun aikuisella on kalliit, uudet farkut, hän vähän varoo niitä. Mutta lapsi tahtoo leikkiä lätäkössä ja mennä ympäri asuntoa kontaten. Ei pieni lapsi ymmärrä mitään, että ovatko hänen housunsa maksaneet 6 vai 60 euroa. Arkikäytössä ei varo ja minua pelottaisi, että kalliille vaatteelle sattuu jotain. Juhlavaatteita ei käytetä usein, niin niistäkään en ole valmis maksamaan maltaita. Tärkeää on myös että on helppo puhdistaa ja saa laittaa koneeseen.
Ostan omat vaatteet enimmäkseen kirppikseltä ja kierrätyskeskuksesta kenkiä lukuun ottamatta. Lasten vaatteet voivat käydä nopeasti pieneksi niin voi olla että edellinen omistaja ei ole ehtinyt käyttää niitä pitkään. Ostan käytettyä kun ekologisuus on tärkeä mutta budjetti on pieni. Kun mm. vaatteista säästyy rahaa voidaan viedä lapsia eri paikkoihin tai kokeilemaan uutta harrastusta. Lasten jutut on minulle tärkeitä vaikka en pienistä tuloista pysty maksamaan lapsen paidasta 40 euroa.
Minä en ymmärrä tuota että kalliimpaa arkivaatteeksi tarkoitettua trikoo- tai collegevaatetta pitäisi jotenkin erityisesti varoa. Samalla tavalla ne kestävät käytön, pesut (väitän kyllä että pääasiassa paremmin vahvemman ja laadukkaamman materiaalin vuoksi) ja samalla tavalla niihin tepsii tahranpoistoaineet. Itse pyöritän usein 60 asteessa, enkä silläkään ole saanut vaatteita piloille.
En koskaan kiellä lasta tekemästä mitään vaatteiden takia. Toki jos nään lapsen yrittävän leikata reikää vaatteeseen tmv. kiellän oli vaate mikä tahansa. Tai kiellän, jos lapsi on hyppäämässä jollakin muilla kengillä kuin saappailla vesilätäkköön. Tämä nyt on ihan arkijärkeä. Tai vaate kuin vaate suojataan esim. leipoessa tai maalatessa.
Ostan usein ulkovaatteita nettikirppiksiltä, enkä myöskään ymmärrä, että paremmiksi ns. kauppatakeiksi ostetaan esim. Popin ja Reiman (huippu)teknisiä vaatteita. Usein on siis maininta "vain kauppatakkina käytetty". Meillä just nuo menee siihen kovimpaan käyttöön, kun ulkoillaan säässä kuin säässä tai retkeillään.
Me asutaan hyvintoimeentulevien ihmisten Etelä-Helsingissä ja täytyy sanoa, että täällä ei näe näitä trendivaatteita ollenkaan - ei leikkipuistoissa, ei päiväkodeissa eikä kaveriperheissä.
Käsitykseni on, että niitä harrastavat pääasiassa pienituloiset äidit, jotka kuvittelevat, että tekevät bisnestä sillä, että ostavat jumalattoman kalliilla ja myyvät sitten jollain toisella hinnalla pois. Näitä juttuja näkee lehdissä koko ajan. Noita trendiretkuja ostavat sellaiset äidit, jotka kertovat harrastavansa lasten vaatteita.
Jokainen eläköön niin kuin lystää. Sanon vaan, että niiden bisnes ei ole kovin taloudellista. Järkevämpää olisi ostaa järkeviä vaatteita lapsille ja panna loput rahat rahastoon.
Mitä tulee ylipäänsä siihen, kannattaako lasten vaatteista maksaa paljon niin lapset kasvavat niin nopeasti ja useimmat vaatteet on sen vuoksi niin vähällä käytöllä (varsinkin jos vaatteita on paljon), että kyllä sitä hintaakin kannattaa ajatella. Ihan eri asia inevestoida omiin vaatteisiinsa, kun niitä voi todella käyttää vuosia.
Lasten ulkovaatteissa ei varmaan kannata säästää eikä kengissä, mutta sisähousuiksi sinne päiväkotiin kelpaa kyllä melkein mikä merkki hyvänsä, kun vaate on puhdas ja ainakin melkein ehjä.
Tuskinpa 44 euron leggingseissä on se polven kohta yhtään vahvempi kuin 6 euron leggingseissä. Samalla tavalla se menee puhki, joten voi miettiä mitä järkeä laittaa se 44 euroa. Varsinkaan noihin tässä ketjussa puhuttuihin vaatteisiin... itse en huolisi edes ilmaiseksi tuollaisia kuoseja.
Tyttöni 5 ja 8v pukeutuvat kirppisvaatteisiin, henkkamaukkaan, lindexiin ja ale-löytöihin. Itselleni on pääasia että vaatteet ovat puhtaat ja siistit. Ulkovaatteet olkoot merkkiä ja uutta, mutta nekin ostan aina alennuksesta.en koskaan laittaisi 40 euroa leggingseihin, harmittaa jo ne alle 10 euron leggarit jos menevät pilvesta rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa keskustelua. Omat lapset jo isoja, joten merkit ovat ihan toiset..
- ostin hyvälaatuiset ja kalliit haalarit edellisen vuoden alesta. Pääasia käytettävyys, mukavuus ja lämpimyys ja kestävyys. Siksi esim Ticket oli ainakin aikaisemmin järkivalinta.
- pipoksi ostin jonkin tosi kivan ja käytännöllisen, vaikka maksoi.
- retro- ja Marimekko-tyyliset kuosit eivät miellytä
- HM löytyy välillä edellisesti tosi kestäviä vaatteita
-- jos vaatteita on vähän, edullisemmaksi saattaa tulla alesta ostettu merkkivaate. Kestää hyvin toistuvaa pesua ja saa vielä myytyä hyvään hintaan eteenpäin.Ja kyllä päiväkodin tädit arvioivat ja keskustelevat lasten vaatteista. Muistan tämän jo 80-luvun Tet-harjoittelusta päiväkodissa
Päiväkodin tädit arvioivat lasten vaatteita lähinnä silloin, jos vaate on lapselle epäsopiva tai muuten hankala. Mitään muodikkuus- tai tyylikkyyskeskusteluja ei ole vastaan tullut kuin kerran urani aikana. Ja minä olen ollut useissa kymmenissä päiväkodeissa töissä melkein 30 vuotta.
Meidän lasten päiväkerhon ohjaaja suureen ääneen ihasteli lasten vaatteita. Monesti mietin, että muistaako ketä on kehunut, että tulee kehuuneeksi jokaista tasapuolisesti. Mulle itselleni ainakin tuli tunne, että eräs päästä varpaisiin söpöihin vaaleanpunaisiin puettu tyttö sai useimmat kehut.
Myöhemmin innostuin itse tekemään vaatteita. Lapset olivat jo silloin päivähoidossa ja kun tämä selvisi pienen päiväkodin hoitajille, ihan itse kertoivat, että ovat oikein ottaneet tavaksi veikkailla onko vaate itsetehty vai ostettu.
Että kyllä tätä tapahtuu. Kaikki eivät sitä ehkä yhtä selkeästi tuo vanhemmille esille.
Nämä vaatteet, lettikuosit sun muut on näitä "vähälaktoosisten" humputuksia. Kun lapselle ei saa pukea söpöä My little pony-puseroa, niin laitetaan sitten Human-pusero jossa seikkailee irtileikattuja korvia ja muita ruuminosia. Muutenkin rumuus ja outous näyttää olevan valttia noissa piireissä. Ollaan niin ulkona kaikesta tavallisesta niin kehitellään omat muodit. Hirveän ankeaa erityisesti lapsen näkökulmasta ajateltuna.
Onko jossain 40€ leggingsejä lapsille? Voi toki olla, mutta näytti nuo Vimmatkin maksavan 29€.
Meillä housut paikataan jos pystyy, jos ei pysty niitä rikkinäisiä käytetään kotona ja ulkona, kesäksi niistä leikataan shortsit.
25€ taitaa olla eniten mitä olen leggingseistä maksanut. En kyllä muista harmitelleeni rikkoontuneita vaatteita, koska käyttöön eikä näyteltäväksi ne on ostettu.
Yhdistä 80€ talvikengistä hajosi pohjat 2kk:ssa ja silloin kyllä harmitti, varsinkin kun myyjäliikkeen mukaan se oli normaalia käyttökulumaa.
Vierailija kirjoitti:
Väitätte mitä väitätte, niin vaatteet kertoo paljon. Yleensä köyhät vanhemmat haluaa yrittää pukea lapset kuten rikkaat, jottei näitä kiusattaisi. Tutkittua tietoa on, että vanhemmat luopuvat omista tarpeistaan vaikka saadakseen lapsille kalliita vaatteita. Mutta raha menee rahan luo ja kyllähän sitä perheen ulkoasusta ja habituksesta päättelee paljon. Kaikki oudoimpia ovat nämä jotka hokevat, että rahaa on, muttei kiinnosta miltä näytetään. Uskomatonta laiskuutta ja uusavuttomuutta.
Rahaa on riittävästi, mutta merkkejä ei todellakaan katsella kun vaatteita ostetaan. Mitään kalliita merkkivaatteita ei ole järkeä kasvavalle lapselle hankkia! Terveellä itsetunnolla varustettu lapsi ei sellaisia edes kaipaa! Poikkeus on ulkovaatteet ja kengät joissa satsataan laatuun. Kuka on väittänyt ettei kiinnosta miltä näytetään? Ei me ryysyissä kuljeta, vaikka meidän perheen rahatilanteesta et päällepäin arvaa mitään. Olemme vaatimattomia ihmisiä, pukeudumme lämpimästi ja käytännöllisesti. Muotikuteet ei meitä kiinnosta.
Huhhuh mitä keskustelua :D tunnen erään lääkäripariskunnan ja ei kyllä huomaa pukeutumisesta tai talosta, että tulot ovat toisella yli 100 000e/vuosi. Eikä ole lapsia koskaan puettu merkkivaatteisiin. Toki tiedän myös lääkäreitä, jotka ostelevat itselleen 400e kenkiä. Pointtini oli se, että merkkivaatteista ei voi päätellä kyllä yhtään mitään perheestä ja tuloista.
Oikeaa järkeä kaikilta!
Kyllähän se on ihan luonnollinen asia, ettei lapsenvaatteiden merkillä ole yhtään mitään väliä, vaan sillä, että jokaiselle vuodenajalle löytyvät ajoissa lapaset, kintaat, kurahaalarit, toppapuvut yms. Ja hyvät välipuserot.
Perusvaatteet lapsen mukaan siistejä ja ehjiä; kauniita ja kivoja saa kyllä ostaa ja niitähän on nykyään paljon.
Kaikki tai miltei kaikki on hyvä hankkia kierrätettynä ja antaa eteenpäin lahjaksi
Jotakin uutta ostaa:)
Näin tehdään kun muksujen maailmaa ajatellaan ja pidetään ympäristöstä huolta myös:)
Pallerot on söpöjä hyvissä perusasuissaan ja ihan riittäviä sellaisenaan.
Ko artikkeli on yrittäjän mainosteksti ja sellaisena hyvä ohittaakin yhtä lailla kuin lauantaimakkaramainos, jos et sitä just nyt ole ostamassa:)
Pieni lapsi ei vielä itse ymmärrä näitä asioita ja on muutenkin vanhemmistaan riippuvainen eikä näin ollen kykene puolustautumaan tyylilliseltä kaltoinkohtelulta. Ammattikasvattajat saisivat olla nykyistä paremmin hereillä ja ryhtyä toimenpiteisiin, jos lapsella on tyylittömät vaatteet ja vanhemmilla elämänhallinta hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä näillä vaatteilla siis tarkalleen ottaen halutaan viestiä? Mun on pakko myöntää, että jos vastaan tulee päästä varpaisiin gugguuhun, vimmaan, mini rodiniin ym trendikuteisiin puettu muksu ja pitäisi miettiä, mitä vaatteet kertovat heidän perheestään, niin tälläisiä tulee ekana mieleen:
-ei mitään omia mielipiteitä tai silmää pukeutumiselle, joten pakko juosta trendien perässä
-onkohan miten paljon muuta sisältöä elämässä, jos lastenvaatteet näyttelee tuollaista osaa
-ei varmaan mitään kovin fiksuja talousihmisiä, niin älytön sijoitus joku 160e taaperon takkiOmat lapset on puettu nätisti, mutta myös sään- ja tarkoituksenmukaisesti. En todellakaan tuhlaa rahaa ostamalla ylihintaista tai yli tarpeiden. Nätisti voi pukea myös seuraamatta jokaista muotivillitystä. Lasten on tarkoitus olla lapsia eikä mitään vanhempien pikku mallinukkeja.
Miten sinä tunnistat Gugguun, Vimman tai Mini Rodinin vaatteet vaikka H&M:n tai Lindexin lastenvaatteista? Minä en tunnista.
Ei farkkuja tarvitse varoa.