Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen elektroniikkaliikkeessä myyjänä. Mitä mieltä työnantajan ohjeesta?

Vierailija
21.10.2017 |

Ohje: Yritä aina myydä kalliimpi malli. Vaikka asiakas ei ilmiselvästi tarvitsisi kalliimpaa mallia, yritä taivuttaa hänet siihen suuntaan. Jos asiakas on enemmän kiintynyt halvempiin malleihin, yritä saada itsesi kohteliaasti ulos tilanteesta ja etsi toinen avustettava, joka on kiinnostuneempi kalliimmista tuotteista.

Muun muassa tällaisia ohjeita jaetaan. Mutta kun laitetaan tämä äärijohtajuus ohjeineen sivuun, työnantaja on ihan kiva tyyppi monella tapaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa aika normaalilta myyntityöltä. Tuolla tavalla maksimoidaan voitto.

Vierailija
2/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asiakkaana tykkää jos myyjä selvästi yrittää tyrkyttää jotain mitä en tarvitse. Vaihdan myymälää jos joudun pakkomyynnin kohteeksi.

Toinen vastenmielinen tyyli on se että jäädään kävelemään perässä jos olen sanonut etten tarvitse apua, katselen vain tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et ole töissä Gigantissa, siellä nimittäin tuntuu että tuotteeseen kuin tuotteeseen pitää saada kaupattua joku tuoteturva tms. vakuutus, joskus jopa melkein samanhintainen kuin se itse tavara.

Vierailija
4/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se menee aina joka paikassa, ei pelkästään elektroniikkaliikkeissä.

Vierailija
5/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia tilaan nykyään tuotteeni netistä. Sain tarpeekseni tosta tyrkyttämisestä ehkä jo viisi vuotta sitten kun se yksi plösö alkoi jo suuttua kun en halunnut jotain merkitöntä pesukonetta joka olisi löytynyt varastosta heti, vaan pidin kiinni että haluan juuri sen tietyn Siemensin koneen jota olin tullut ostamaan (ja jota firman nettisivujen mukaan piti olla varastossa). Tuo viimeinen myyntitilanne päättyi siihen että lähin meneen.

Olisin voinut jankata ja taivutella käppänän tilaaman mulle sen koneen. Sen sijaan käppäilin kotiin ja tilasin sen koneen kotiinkuljetuksella. Tuli hilkun kalliimmaksi, mutten halunnut sille r-nkulle provikoita omasta pussistani. Ja se oli tosiaan vika kerta kun yritän ostaa noista firmoista livenä mitään. Oli jo tota juttua ennen niin paljon niin ärsyttäviä kokemuksia että päätös oli helppo.

Vierailija
6/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta epäeettinen ohje. Myyjän kuuluu palvella asiakasta mahdollisimman hyvin, ja kun asikas sanoo, ettei halua jotain, myyjän täytyy kunnioittaa sitä. Vaihtoehtoja myyjä voi esitellä, mutta jankkaamaan ei saa ryhtyä.

Vierailija
7/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta epäeettinen ohje. Myyjän kuuluu palvella asiakasta mahdollisimman hyvin, ja kun asikas sanoo, ettei halua jotain, myyjän täytyy kunnioittaa sitä. Vaihtoehtoja myyjä voi esitellä, mutta jankkaamaan ei saa ryhtyä.

Nimenomaan! Kaiken myynnin pitäisi tapahtua asiakkaan tarpeen mukaan eikä myyjän. Kyllä on tarvekartoitus hukassa jos automaattisesti pitää tarjota kalleinta, viis siitä millaisia ominaisuuksia asiakas itse haluaa tuotteeltaan tai kokee tarpeelliseksi.

Vierailija
8/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole pidemmällä tähtäimellä kannattavaa. Varsinkin aikana, kun somessa tieto ja arvostelut leviää kulovalkean tavoin. Ei toisaalta ole kovin hyvää mainosta jos potentialisemmat "suuremman voiton" asiakkaat priorisoidaan. Me ollaan varakkaita ja ostetaan silti just sitä mitä me tarvitaan. Eikä meistä näy ulospäin varakkuus millään tavalla. Tulee vastenmielinen ja epäluottavainen olo liikkeeseen, jos meidät dumpataan "paremman" asiakkaan toivossa. Yleensä mennään tuossa vaiheessa muualle, eikä tulla kiikuttamaan rahoja liikkeeseen enää muidenkaan ostosten muodossa. Pitäköön tunkkinsa.

Vierailija
9/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 HUUTONAURUA

Vierailija
10/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minun kultaiset ohjeet menestyvän elektroniikkakaupalle.

Sano pomolle että alatte myymään niitä vakuutuksia. Asiakkaalle voi sanoa siitä ihan mitä tahansa että sen saa myytyä ja pieneen pränttiin sitten totuus.

Mainoksiin aina superhalvat hinnat ja sitten kun asiakas tulee ostamaan niin sanotte että ne meni jo ja ohjaatte hänet kalliiseen malliin.

Nettiin ja kauppaan tietenkin eri hinnat. Laitatte kännykkäsignaali jammerin jottei asiakas pysty tarkistamaan nettihintoja.

Törkyhintaisia asennuspalveluita alatte myymään myös. Kyllä joku tyhmä mummeli aina sen 99e maksaa että meette laittamaan töpselin seinään.

Hintatakuun annatte tietenkin mutta sovitte valmistajien kanssa että ne toimittavat tuotteet hieman eri mallinumeroilla kuin kilpailijoille.

Parin euron kaapeleista alatte pyytämään 30e koska moni ei jaksa odottaa 2-4 viikkoa että se tulee postissa kiinasta.

T. G*****tin myyjä

Vierailija
11/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä minun kultaiset ohjeet menestyvän elektroniikkakaupalle.

Sano pomolle että alatte myymään niitä vakuutuksia. Asiakkaalle voi sanoa siitä ihan mitä tahansa että sen saa myytyä ja pieneen pränttiin sitten totuus.

Mainoksiin aina superhalvat hinnat ja sitten kun asiakas tulee ostamaan niin sanotte että ne meni jo ja ohjaatte hänet kalliiseen malliin.

Nettiin ja kauppaan tietenkin eri hinnat. Laitatte kännykkäsignaali jammerin jottei asiakas pysty tarkistamaan nettihintoja.

Törkyhintaisia asennuspalveluita alatte myymään myös. Kyllä joku tyhmä mummeli aina sen 99e maksaa että meette laittamaan töpselin seinään.

Hintatakuun annatte tietenkin mutta sovitte valmistajien kanssa että ne toimittavat tuotteet hieman eri mallinumeroilla kuin kilpailijoille.

Parin euron kaapeleista alatte pyytämään 30e koska moni ei jaksa odottaa 2-4 viikkoa että se tulee postissa kiinasta.

T. G*****tin myyjä

Ap tässä ja tuntuu, että kuvailit täydellisesti minun työpaikkani. Haha!

Vierailija
12/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alallahan se on tota vähän joka paikassa. Jos ei ihan noin, niin joko useampi tuote kuitilla, tietty eurotavoite per asiakas tai sitten muuten katsotaan montako lisämyyntiin laitettua sukkaparia saat kassalta myytyä päivän aikana. Myyjää ahdistaa kun kytätään ja asiakasta ahdistaa kun tuputetaan. Onneksi pääsin toisiin hommiin.

Vierailija
13/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuullinen elektroniikkaliike toimii niin, että ensin tuotteen hintaa nostetaan 50% ja sitten lasketaan 50% ja laitetaan -50% ALE. Ja on tärkeää, että joka kulmassa ja ruudulla on se ALE-merkki, jotta KAIKKI varmasti tietää että kaupassa on ne ALE-viikot.

ALE-viikot jatkuvat sitten niin kauan kunnes kuluttajavirasto alkaa sössöttämään, että alea saa olla vain 3 kalenterikuukautta per vuosi. Todennäköisesti kuluttajavirasto ei kuitenkaan huomaa mitään.

Vierailija
14/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti ajatellen on varmasti tarkoitus kasvattaa myyntiä, mutta jonkin ajan kuluessa menetätte asiakkaanne. Kun kerran asiakas tympääntyy, hän ei enää takaisin tule. 

Esimiehesi saattaa olla mukava, mutta hän on ahne ja hieman typerä.

Vierailija
15/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä yrittämisessä mitään väärää ole. Se on myyjän ammattitaidottomuutta jos ei tiedä milloin lopettaa ja missä pisteessä myyntiyritys muuttuu tyrkytykseksi.

Vierailija
16/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kalleimmassa tuotteessa aina paras kate? Kuvittelisin, että olisi kannattavampaa myydä niitä tuotteita, joista jää käteen eniten. Ei kai se kallein tuote välttämättä sellainen ole?

Vierailija
17/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni elektroniikkaliikkeiden asiakkaana on juuri päinvastainen. Kauppaan tullessani tiedän jo mitä tarvitsen, ja minulle riittäisi että myyjä pistäisi tuotteen tilaukseen. Mutta ei, useamman kerran on yritetty tuputtaa jotain tarjoustuotetta saman tien mukaan. "Kun tämä ois niin paljon halvempi..."

No, onneksi nettikaupassa voi tosiaan klikkailla itselleen sen testivoittajan...

Vierailija
18/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole pidemmällä tähtäimellä kannattavaa. Varsinkin aikana, kun somessa tieto ja arvostelut leviää kulovalkean tavoin. Ei toisaalta ole kovin hyvää mainosta jos potentialisemmat "suuremman voiton" asiakkaat priorisoidaan. Me ollaan varakkaita ja ostetaan silti just sitä mitä me tarvitaan. Eikä meistä näy ulospäin varakkuus millään tavalla. Tulee vastenmielinen ja epäluottavainen olo liikkeeseen, jos meidät dumpataan "paremman" asiakkaan toivossa. Yleensä mennään tuossa vaiheessa muualle, eikä tulla kiikuttamaan rahoja liikkeeseen enää muidenkaan ostosten muodossa. Pitäköön tunkkinsa.

No ei se kauppiaskaan tommosia pihistelijöitä liikkeeseensä tarvitse eli pitäkää vaan omat tunkkinne.

Vierailija
19/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä yrittämisessä mitään väärää ole. Se on myyjän ammattitaidottomuutta jos ei tiedä milloin lopettaa ja missä pisteessä myyntiyritys muuttuu tyrkytykseksi.

Mun kohdalla homma muuttuu tyrkyttämiseksi sillä siunaamalla sekunnilla kun olen ostamassa jotain tarjousvispilää ja myyjä yrittää tuputtaa jotain kalliimpaa.

Vierailija
20/32 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee jostain syystä mieleen tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän