Pilaako pulpetiton luokka lapseni selän?
Alakoulua käyvä lapseni on ollut syksystä asti pulpetittomalla luokalla. Koulu ja ope pitää ratkaisua edistyksellisenä: Kuulemma lapset viihtyy selvästi paremmin kun ei joudu kököttämään pulpetin takana, häiriöitä on vähemmän ja oppiminenkin tehostuu.
Asialla on kuitenkin myös toinen, vaiettu puoli: Lapset istua röhnöttää suurimman osan ajasta toinen toistaan epäergonomisemmissa asennoissa säkkituoleilla, risti-istunnassa ym. Osa lapsista makoilee lattialle laitetuilla jumppa-alustoilla lukiessaan kirjoja ja tehdessään tehtäviä. Eikö tällaiset asennot ole selälle melkoista myrkkyä?
Olen tietysti pyytänyt opea kiinnittämään huomiota lapseni (ja muidenkin lasten) asentoihin, mutta aika tai mielenkiinto ei riitä. Lapseni ei itse ymmärrä hyvän asennon merkitystä. Mitä voisin tehdä, jotta lapseni tuki- ja liikuntaelimistö pysyisi kunnossa?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Alakoulua käyvä lapseni on ollut syksystä asti pulpetittomalla luokalla. Koulu ja ope pitää ratkaisua edistyksellisenä: Kuulemma lapset viihtyy selvästi paremmin kun ei joudu kököttämään pulpetin takana, häiriöitä on vähemmän ja oppiminenkin tehostuu.
Minä en ymmärrä tätä. Ensinnäkään, koulun ei ole tarkoituskaan olla mitään huviretkeä, eikä siellä aina tarvitse olla niin kivaa ja viihtyisää. Toiseksi, missä vaiheessa lapsille sitten aletaan opettaa, että joskus sitä on vain pakko "kököttää" rauhassa pöydän takana eikä röhnöttää jossain nurkissa säkkituoleilla?
Olet pyytänyt opettajaa kiinnittämään huomiota lapsesi (ja muiden) asentoihin? Siis ihan oikeasti? Kai pyydät myös huolehtimaan, että pukee tietyssä järjestyksessä tietyt vaatteet jne? Oletko ehdottanut, että saisi asentaa valvontakameran luokkaan, näin pystyisit jatkuvasti valvomaan ja kontrolloimaan? Voisit heti laittaa opettajalle viestin, jos havaitset, että lapsesi asento on sinusta vääränlainen tai hän muuten tekee jotain sellaista, mikä ei ole mielestäsi hyvä juttu.
Tai ehkä se opettaja kirjoittaa sinulle päivittäin raportin lapsesi asennoista ja liikkeistä päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
No se pulpetin ääressä kököttäminen on vahingollisinta, siis ihan istuminen. Pulpetittomassa luokassa oppilaat vaihtelevat asentoa ja etsivät itselleen luontaisia asentoja. Miten ihmeessä kuvittelet sen olevan vahingollista ja vastaavasti paikallaan istumisen hyvä asia???
Jos näkisit millaisissa asennoissa lapset RÖHNÖTTÄÄ tunneilla, ymmärtäisit ehkä itsekin. Ja jos luotat lasten kykyyn löytää luonnostaan terveellisiä asentoja, katso joskus ohikulkiessasi, millaiseen suppuun jo ekaluokkaiset vetää itsensä käyttäessään älypuhelinta. Siitä on terveellisyys kaukana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se pulpetin ääressä kököttäminen on vahingollisinta, siis ihan istuminen. Pulpetittomassa luokassa oppilaat vaihtelevat asentoa ja etsivät itselleen luontaisia asentoja. Miten ihmeessä kuvittelet sen olevan vahingollista ja vastaavasti paikallaan istumisen hyvä asia???
Jos näkisit millaisissa asennoissa lapset RÖHNÖTTÄÄ tunneilla, ymmärtäisit ehkä itsekin. Ja jos luotat lasten kykyyn löytää luonnostaan terveellisiä asentoja, katso joskus ohikulkiessasi, millaiseen suppuun jo ekaluokkaiset vetää itsensä käyttäessään älypuhelinta. Siitä on terveellisyys kaukana!
No näen sitä viitenä päivänä viikossa :) Mutta sinä itse et ilmeisesti ole havainnoimassa, että ne lapset vaihtavat asentoa ja paikkaa tunnin ja päivän aikana. Röhnötyksen jälkeen joku saattaa venytellä lattialla, toinen menee jatkamaan hommia seisten. Ihan yhtälailla ne oppilaat röhnöttävät pulpettiensa äärellä ja silloin eh ovat ovat suunnilleen samassa asennossa koko oppitunnin. Nyt ihan oikeasti, kumman luulet olevan ergonomisempaa ja terveellisempää lapsille? Vai haaveiletko entisajan koulukurista, jossa istuttiin selkä suorana ja liikkumatta koko tunti, letit tanassa?
Olen kateellinen ope. Meidän kunnassa siivoushenkilökunta ei suostu siivoamaan tiloja joissa on säkkituoleja ja jumppa-alustoja. Heidän työsopimukseensa kuuuluu pulpettien ja tuolien pyyhkiminen, riveihin laittaminen ja lattioiden pesu. Muu on ylimääräistä eikä kuulu heille. Tämän takia jos opettaja haluaa luokkaansa esim. Säkkituoleja, pitää hänen itse tuulettaa ne ja siirtää pois lattian luutuamisen tieltä.
Pulpetittomuuteen päätee sama kuin digiloikkaan: tarkoitus on hyvä mutta toteutus on usein kaikkea muuta. Joillain on niin kova hinku laittaa kaikki kertarysäyksellä uusiksi, että siinä mennään helposti ojasta allikkoon kun ei mietitä asioita loppuun asti.
Omalla pojallani on onneksi vain osa tunneista pulpetittomissa luokissa. Ja pulpetillisissa luokissa istumista tauotetaan niin, että melkein joka oppitunnin aikana noustaan ainakin kerran ylös, ja hartioiden pyörittelyyn yms. kannustetaan silloin kun se ei häiritse opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se pulpetin ääressä kököttäminen on vahingollisinta, siis ihan istuminen. Pulpetittomassa luokassa oppilaat vaihtelevat asentoa ja etsivät itselleen luontaisia asentoja. Miten ihmeessä kuvittelet sen olevan vahingollista ja vastaavasti paikallaan istumisen hyvä asia???
Jos näkisit millaisissa asennoissa lapset RÖHNÖTTÄÄ tunneilla, ymmärtäisit ehkä itsekin. Ja jos luotat lasten kykyyn löytää luonnostaan terveellisiä asentoja, katso joskus ohikulkiessasi, millaiseen suppuun jo ekaluokkaiset vetää itsensä käyttäessään älypuhelinta. Siitä on terveellisyys kaukana!
No näen sitä viitenä päivänä viikossa :) Mutta sinä itse et ilmeisesti ole havainnoimassa, että ne lapset vaihtavat asentoa ja paikkaa tunnin ja päivän aikana. Röhnötyksen jälkeen joku saattaa venytellä lattialla, toinen menee jatkamaan hommia seisten. Ihan yhtälailla ne oppilaat röhnöttävät pulpettiensa äärellä ja silloin eh ovat ovat suunnilleen samassa asennossa koko oppitunnin. Nyt ihan oikeasti, kumman luulet olevan ergonomisempaa ja terveellisempää lapsille? Vai haaveiletko entisajan koulukurista, jossa istuttiin selkä suorana ja liikkumatta koko tunti, letit tanassa?
Röhnöttäminen on haitallista, vaikka välillä vaihtaisi röhnötyspaikkaa ja röhnötysasentoa. Asentojen vaihtelusta huolimatta lopputulos voi olla paljon huonompi kuin silloin, jos olisi yhdessä ja samassa, mutta vähemmän huonossa asennossa koko ajan.
Kun ollaan koulussa ja käytetään kirjoja/tabletteja, joka lapsella pitäisi olla aina edessään sopivan korkuinen pöytä tavaroilleen. Pulpetittomissa luokissa näin ei yleensä ole.
Pahimpia näkemiäni tapauksia on sellaiset, jotka istuu hirveällä mutkalla pää eteen työnnettynä ja alaspäin kumartuneena niin, että kirja ja vihko lepää säkkituolilla tai reisillä silloinkin kun lapsi kirjoittaa. Ja sama toistuu tunnista, päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Toivottavasti joku pistää hullutukselle stopin ennen kuin näistä lapsista kasvaa työkyvyttömiä nuoria, jotka kärsii kivuista lopun ikäänsä.
Oppilaille pitäisi hankkia sähköpöydät, jonka korkeus on helppo säätää sopivaksi. Perinteisille tuoleille ja seisomiselle vaihtoehdoiksi satulatuoleja ja jumppapalloja, joilla hyvä istuma-asento tulee luonnostaan. Ja tietysti huolehdittaisiin siitä, ettei yksikään oppilas jämähdä pelkän lempparinsa pariin vaan kaikki kokeilee kaikkea säännöllisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen ope. Meidän kunnassa siivoushenkilökunta ei suostu siivoamaan tiloja joissa on säkkituoleja ja jumppa-alustoja. Heidän työsopimukseensa kuuuluu pulpettien ja tuolien pyyhkiminen, riveihin laittaminen ja lattioiden pesu. Muu on ylimääräistä eikä kuulu heille. Tämän takia jos opettaja haluaa luokkaansa esim. Säkkituoleja, pitää hänen itse tuulettaa ne ja siirtää pois lattian luutuamisen tieltä.
Ei se varsinaisesti suostumisesta ole kiinni. Tietäisitpä, miten tiukoille mitoitus on laitettu. Ihan turhaan mollaat täällä siivoojia. Moni haluaisi tehdä vaikka mitä ylimääräistä, mutta aikaa ei yksinkertaisesti ole.
Kaikki USAssa opiskelleet tietää, että varmaan koko maan kaikissa koululuokissa on samanlaiset, kiinteät tuoli/pulpetti- yhdistelmät. Ne ei ole säädettäviä, joten kaikenkokoiset oppilaat istuu samanlaisissa tuoleissa, siis pitkät, pätkät, lihavat ja laihat. Ja tämä pätee siis ala-asteelta collegeen asti.
Silti, en muista kuulleeni että siellä olisi mitenkään erityisen paljon selkäkipuisia oppilaita..
Siis nämä: https://usatcollege.files.wordpress.com/2015/01/ap_exchange_college_cre…
Vierailija kirjoitti:
Kaikki USAssa opiskelleet tietää, että varmaan koko maan kaikissa koululuokissa on samanlaiset, kiinteät tuoli/pulpetti- yhdistelmät. Ne ei ole säädettäviä, joten kaikenkokoiset oppilaat istuu samanlaisissa tuoleissa, siis pitkät, pätkät, lihavat ja laihat. Ja tämä pätee siis ala-asteelta collegeen asti.
Silti, en muista kuulleeni että siellä olisi mitenkään erityisen paljon selkäkipuisia oppilaita..
Siis nämä: https://usatcollege.files.wordpress.com/2015/01/ap_exchange_college_cre…
Noista on toinen versio, joissa pöytäosa on pienempi ja vähän sivulla. Ne ovat maailman huonoin keksintö, koska mitään tavaraa ei mahdu levittämään pöydälle, eikä vasenkätisille ole koskaan hankittu omia pöytiä, jotka olisivat toisinpäin.
Risti-istunta ja ns. slaavikyykky ovat ihmiselle luontaisia lepoasentoja. Polvet säilyy notkeina ja selkäsärkyjä ei tule.
Itämailla ja muualla jossa ihmiset istuu lattialla tyynyjen päällä selät ei kipeydy niin kuin tuolikulttuureissa.
Vierailija kirjoitti:
Olet pyytänyt opettajaa kiinnittämään huomiota lapsesi (ja muiden) asentoihin? Siis ihan oikeasti? Kai pyydät myös huolehtimaan, että pukee tietyssä järjestyksessä tietyt vaatteet jne? Oletko ehdottanut, että saisi asentaa valvontakameran luokkaan, näin pystyisit jatkuvasti valvomaan ja kontrolloimaan? Voisit heti laittaa opettajalle viestin, jos havaitset, että lapsesi asento on sinusta vääränlainen tai hän muuten tekee jotain sellaista, mikä ei ole mielestäsi hyvä juttu.
Tai ehkä se opettaja kirjoittaa sinulle päivittäin raportin lapsesi asennoista ja liikkeistä päivän aikana?
Esikoiseni opettaja oikeasti kiinnitti huomiota lasten työskentelyasentoihin. Siksi koko luokalle hankittiin jumppapallot tuolien tilalle. Se on selälle parempi vaihtoehto kuin tuolilla istuminen.
Opettaja piti huolen myös siitä että lapset liikkuivat tuntien aikana. Heidän piti tehdä vatsalihasliikkeitä tai heittää palloa tai vaikka lankuttaa tietyin väliajoin.
Uskon että siitä oli hyötyä lasten terveydelle.
Opettajan mukaan liikuntahetket myös rauhoittivat oppitunteja.
Eikä se lasten työasentoihin puuttuminen ole edes mikään uusi juttu. Olen itse keski-ikäinen ja muistan kuinka koulussa pidettiin huoli siitä että lapset liikkuvat ja ettei aina istuta samassa paikassa.
Eikö luokassa ole yhtäkään pulpettia ja tuolia? Kyllä sekin pitäisi olla yksi vaihtoehto.
Ne pulpetit vasta paskoja olivat. Omalla ala-asteellani ne oli mitoitettu lapsille, alle 150 cm pitkille kun oppilaat alkoivat olla jo 175 cm.
Vierailija kirjoitti:
Risti-istunta ja ns. slaavikyykky ovat ihmiselle luontaisia lepoasentoja. Polvet säilyy notkeina ja selkäsärkyjä ei tule.
Itämailla ja muualla jossa ihmiset istuu lattialla tyynyjen päällä selät ei kipeydy niin kuin tuolikulttuureissa.
Luontaiset lepoasennot ei ole luontaisia työskentelyasentoja koululaisille, jotka kirjoittaa lattialla olevaan työkirjaan.
Meillä on yliopistossa uusia luokkia, missä ei ole perinteisiä pöytiä ja tuoleja, vaan kaikenlaisia virityksiä sikin sokin. Minua se häiritsee ja ahdistaa kovasti, kun työskentelytilaa ei monesti ole tarpeeksi, ja opettajaa joutuu katsomaan jotenkin sivusta. Energiaa ja valppautta kuluu kaikkeen turhaan hälinään, mitä tuollainen järjestely lisää aikuistenkin keskuudessa.
Haluaisin luokkaani takaisin pulpetit (jotka ovat olleet jo monta kymmentä vuotta säädettäviä) ja samoin myös suurin osa oppilaista. "Edistykselliset" kollegat ja rehtorit painostavat kuitenkin heittämään pulpetit pois. Tilalle tuli säkkituoleja, jumppapalloja ja pari kirjoitustasoa. Näkisittepä millaisissa asennoissa mukulanne kirjoittavat.
Ja vielä: TYÖRAUHA on huomattavasti huonompi kun muksuja ei pysty yhdellä silmäyksellä näkemään
No se pulpetin ääressä kököttäminen on vahingollisinta, siis ihan istuminen. Pulpetittomassa luokassa oppilaat vaihtelevat asentoa ja etsivät itselleen luontaisia asentoja. Miten ihmeessä kuvittelet sen olevan vahingollista ja vastaavasti paikallaan istumisen hyvä asia???