epäreilu perehdytyssysteemi työpaikalla
Työpaikallani on käynnissä monia uudistuksia. Osan työntekijöistä pomo itse opettaa huolella pitkän aikaa, ollen itse paikalla jne. Kun työntekijä alkaa itsenäisesti hoitamaan tätä uutta työtehtävää, hänellä on jo varmuus osaamisesta. Sitten esim minä saan "perehdyttäjäkseni" jonkin näistä pomon opettamista. Ja käytännössä on niin että joudun melkein heti tekemään itse, aluksi saan jotain epämääräisiä ylimalkaisia ohjeita ja otan asioista selvää tulostettujen ohjeiden avulla. On koneita, asioita, työmenetelmiä, joissa on opikkujuttuja joita ei voi tietää vlttämättä ellei joku niitä kerro. Käytännössä on niin, että joudun tosi nopeasti hoitamaan asiat itsenäisesti. Se on tosi stressaavaa välillä. Opin asioita kyllä nopeasti, mutta en voi tietää uusista asioista kaikkea oleellista jos niitä ei kukaan kerro. Tuntuukin tosi epäreilulta kun pomo selvittää ja tekee yhdessä asiat joidenkin työntekijöisen kanssa pitkän aikaa ja esim minua kohdellaan sitten näin. J kun oma "perehdyttäjäni" "opettaa" minua, hänelle ne asiat on jo itsestään selviä, eikä edes muista mainita tärkeitä asioita ja ohjeita tulee tyyliin "se yksi kone siellä, tee sille se ja se juttu" kertomatta edes selvästi mistä kyseinen kone löytyy, saati että seitä konetta osaisi tuosta vaan käyttää ilman minkäänlaista ohjetta. En ole tyhmä, mutta tuntee olonsa tyhmäksi kun ei ole ajatustenlukija. En edes tarvitsisi viikkokausiksi pomoa viereeni niinkuin joillakin hän on, mutta olisi nyt edes päivän kaksi neuvomassa, niin osaisin sitten.
Onko muilla ollut vastaavaa?? Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelisin sen pomon kanssa siitä miksi en saa parempaa perehdytystä.
Tuskin auttaa mitään.
Keskustelisin sen pomon kanssa siitä miksi en saa parempaa perehdytystä.