Ulkonäkökommentointi töissä vaivaa...
Työskentelen isossa teollisuusyrityksessä myyntipuolella. Yllättäen olen ainoa nainen koneita kauppaamassa, muut ovat miehiä. Olen saanut jo pitkään kuulla kommentteja ulkonäöstäni, oikeastaan koko urani ajan kesätöistä lähtien. Kommentit ovat toisaalta yleensä "positiivisia", mutta vaivaannun kun ulkonäköäni piiraan julkisesti.
Ylennyksen saatuani eräs kollega totesi palaverissa kuinka "ei yllätä että pomoksi pääsee kaunis ja sirpakka mimmi eikä vanhat ukot". Eräs mies puhuttelee minua aina "ruususeksi" tilanteesta huolimatta. Sanattomia eleitä ja katseita en edes ryhdy listaamaan.
En tiedä, loukkaannunko nyt turhasta mutta minusta ulkonäön kommentointi pitäisi jättää pois työpaikalta. Tulee väheksytty olo ja se vaikuttaa omaan ammattiylpeyteen. En todellakaan halua ansaita ylennyksiä ulkonäöllä vaan kovalla työllä. Ja enhän itsekään kommentoi miesten olemusta millään tavoin. Mielipiteitä?
Asiatonta tietysti. Oletko ottanut asiaa esille hr:n kanssa? Onko työpaikallasi edes ohjeita miten toimia epäasiallisen käytöksen kanssa?