Vauva löi päänsä
8kk vauva löi päänsä suihkun kaakeliseinään kun oltiin pesulla, oli istualtaan suihkun lattialla ja horjahti, ehdin napata hiukan kiinni mutta takaraivo ehti kolahtaa... Pari sekuntia oli äimänä ja sitten itkaisi, rauhoittui sylissä nopeasti. Takaraivo oli punainen hetken mutta enää ei ole merkkiäkään, ei turvotusta tai mustelmaa. Tämä tapahtui suunnilleen kolmen aikaan iltapäivällä, siitä saakka vauva ollut ihan oma itsensä, syö, juo, nauraa ja ryömii ympäriinsä. Nyt iltapalan jälkeen vauva hikkasi ja hiukan puklasi pahanhajuista puklua, mitä ei kamalan usein ole tehnyt enää. Huolestuin, että lasketaanko tuo oksenteluksi? Tapahtui vaan kerran ja ihan hiukan, voisi varmaan mennä ison iltapalan piikkiin, mutta huolettaa silti... Vauva meni ihan normaalisti nukkumaan äsken, meinasin että herättelen parin tunnin välein, sehän yleensä on ohjeena. Huolestuttaa ihan kamalasti... Olisiko pitänyt lähteä lääkäriin? Kenellekään sattunut samoin, miten kävi?
Kommentit (22)
No mä en edes herättelisi yöllä jos jo kolmelta sattunut ja ollut Ok sen jälkeen.
Olet ihanan huolehtiva äiti :) Varmasti kaikki on hyvin, pienet lapset tosiaan kupsauttelevat päätään helposti ja yleensä selvitään säikähdyksellä.
Vierailija kirjoitti:
No mä en edes herättelisi yöllä jos jo kolmelta sattunut ja ollut Ok sen jälkeen.
Kannattaa kyllä herätellä, ei ole iso vaiva yhden yön herättelyt. Ylempänä joku vastasi, ettei hätää jos itkee. Aina se ei tosiaan tarkoita, etteikö voisi olla hätä tai siis sattunut pahemminkin.
Herättelet 2-3 h välein. Se herätys on sitten ohjeen mukaan kunnon herätys, eikä mikään "silmät auki"-tyylinen. Pitää saada kunnon reaktio, ts. Isomman lapsen kohdalla pari lausetta sanottua.
Sairaanhoitaja oli sanonut kun ystäväni soitti TK.n että voi kyllähän ne lapset kolhii, ystävän lapsi tippui sängystään muttei tullut edes kuhmua tai muuta mutta voin sen sanoa, että ei ne tipu tai kolhi, itselläni on yksi lapsi eikä hän koskaan lapsena tippunut tai kolhinut, syy vaan on aina sen huoltajan. Isompana ei tietenkään voi koko ajan olla katsomassa mutta sanotaan nyt taapero ikään asti pitää olla todella tarkkana, sitten ne teini iässä kuolla pötkähtelee kun verihyytymä lähtee liikkeelle, tiedän kaksikin tapausta vuosien saatossa näin käyneen. Se vain on näin, me, aikuiset olemme vastuussa ja nyt itse olen kahdesta taaperosta vastuussa silloin kun olen hoitovuorossa, voin sanoa, että työstä käy eikä vartalo pääse läskistymään. Nuo suihkutilat ovat sellanen yksi kamala vaaranpaikka.
Sinulla on melkoisen takkuinen tie edessäsi, jos jo tuosta saat noin kauhean ahdistuksen.
Vauvan pää on pehmeä ja joustava. Vauva itki, koska pelästyi. Ei vauvaan ehtinyt edes sattua. Vauvalla ei ole hätää. Ole rauhassa ja mene itsekin nukkumaan.
Suihkuun mennessä kannattaa laittaa lapselle kengät liukastumisen estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ihan tavalliset sukat! Märät sukat ovat tehokkain liukueste.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on melkoisen takkuinen tie edessäsi, jos jo tuosta saat noin kauhean ahdistuksen.
Vauvan pää on pehmeä ja joustava. Vauva itki, koska pelästyi. Ei vauvaan ehtinyt edes sattua. Vauvalla ei ole hätää. Ole rauhassa ja mene itsekin nukkumaan.
Miksi suhtaudut vähätellen? Yhden yön herättely ei tosiaankaan ole mikään suuri vaiva siihen nähden, että herättelyllä todennetaan tajunnantaso ja sen ollessa epänormaali tilanteeseen voi reagoida heti!
Meillä liian aikaisin (7kk) kävelemään lähtenyt poika. Vielä nytkin vuoden ikäisenä kopsauttelee päänsä joka ikinen päivä ja monta kertaa. Kysyin asiasta lääkäriltä ja hän sanoi että sellaista sattuu, ei vaarallista. Vauvan pää kestää yllättävän paljon. Jos olisi jotakin tajuttomuutta tai oksentelua, olisin huolestunut.
Meillä on kaksi vilkasta poikaa ja aina ei vain voi olla perässä juoksemassa ja ottamassa kiinni. Eikä tarvitsekaan, lapsi ei koskaan opo varomaan jos ei vahinkoja satu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ihan tavalliset sukat! Märät sukat ovat tehokkain liukueste.
Miten ne estävät istuallaan olevan vauvan kaatumisen?
En usko, että sinulla on mitään syytä huoleen. Eri asia jos vauva olisi liukastunut seisovilta jaloiltaan ja iskenyt päänsä lattiaan. Noita kolhuja väistämättä tapahtuu, kun lapsi lähtee liikkeelle, vaikka olisi ihan vieressäkin varmistamassa. Itsekin suunnilleen esikoisen kanssa itkua tuhersin, jos vähän kopsautti ja alkoi itkeä, nyt on jo kolmas muksu ja kokemus auttaa suhteuttamaan mikä on sen verran iso huoli, että pitää lähteä lääkäriin. Itse nukkuisin yön rauhallisin mielin ilman herättelyä. Tokihan voit soittaa johonkin terveysneuvontaan niin saat mielenrauhan.
Siis vauva on istuma-asennosta horjahtanut taaksepäin ja takaraivo on kolahtanut seinään. Näitä sattuu liikkumaan opettelevalle lapselle päivittäin. Öinen herättely on ehdottomasti ylireagointia, kohta saat olla joka yö herättelemässä raukkaparkaa. Kävelemään opetellessa vasta muksauksia tuleekin.
Kiitos kaikille rauhoittavista kommenteista! Taidan kuitenkin herätellä aina välillä, jos ei siitä muuta hyötyä ole niin ainakin saan vähän mielenrauhaa itse. Ensimmäinen lapsi ja ensimmäinen kerta kun itsensä kolauttaa niin saattaa olla että hiukan ylireagoinkin... :)
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Herättelet 2-3 h välein. Se herätys on sitten ohjeen mukaan kunnon herätys, eikä mikään "silmät auki"-tyylinen. Pitää saada kunnon reaktio, ts. Isomman lapsen kohdalla pari lausetta sanottua.
Herättelyssä riittää, että lapseen saa kontaktin.
Minäkin olin aivan hysteerinen ensimmäisen lapseni kanssa kun hän oli vauva, ettei se vaan loukkais itseään. Hyvä etten käärinyt kuplamuoviin. Kyllä se siitä sitten ja opin olemaan rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja oli sanonut kun ystäväni soitti TK.n että voi kyllähän ne lapset kolhii, ystävän lapsi tippui sängystään muttei tullut edes kuhmua tai muuta mutta voin sen sanoa, että ei ne tipu tai kolhi, itselläni on yksi lapsi eikä hän koskaan lapsena tippunut tai kolhinut, syy vaan on aina sen huoltajan. Isompana ei tietenkään voi koko ajan olla katsomassa mutta sanotaan nyt taapero ikään asti pitää olla todella tarkkana, sitten ne teini iässä kuolla pötkähtelee kun verihyytymä lähtee liikkeelle, tiedän kaksikin tapausta vuosien saatossa näin käyneen. Se vain on näin, me, aikuiset olemme vastuussa ja nyt itse olen kahdesta taaperosta vastuussa silloin kun olen hoitovuorossa, voin sanoa, että työstä käy eikä vartalo pääse läskistymään. Nuo suihkutilat ovat sellanen yksi kamala vaaranpaikka.
Vau jos sä oot pystynyt vahtimaan vieressä 24/7 taaperoitas ettei vaan satu mitään! Koska kyllä niitä kolhuja tulee...
Anna lapsen nukkua, et saa 8kk vanhaan herätettäessä sellaista kontaktia, jossa olisi tolkkua. Normaali 8kk vanha vaan huutaa kun herätät, miten siitä selvität onko hän sekaisin kuin seinäkello?
Jarrusukat ovat myös kätevät suihkussa juuri seisomaan/kävelemään oppineilla, jos liukas lattia.
Jos lapsi itki heti tapahtuman jälkeen niin kaikki hyvin.