Mitä tapahtuu, jos lopettaa kokonaan rankan viikonloppukännäyksen?
Koheneeko mieliala? Väheneekö viinahimot ajan myötä? Laihtuuko? Tuleeko energisemmäksi?
Kommentit (15)
Ei siitä muuta ole kuin maanantaina ei väsytä ja jaksaa asioita, sunnuntaista/lauantaista on tullut päivä jolloin voi tehdä jotain. Saa siis asioita aikaiseksi.
En todellakaan hylkää viiniä tai olutta lopullisesti, en vaan juo yötä myöten, juon ruoan yhteydessä ja ehkä yksi päälle sekä lopetan kohtuuden rajoissa - mielestäsi normaalikäyttö. Ja huomattavasti kivempaa (halvempaa ) :)
Mieliala laski ja elämästä tuli todella synkkää ja tasapaksua. Viikonloppuja ei enää odottanut ja oikeastaan odotti vain töiden jatkumista maanantaina
Se varmaan riippuu siitä mitä keksit sen kännäyksen tilalle? Liikuntaa ulkoilmassa? Itse en ole viikonloppukännäystä harrastanut joten en osaa paremmin neuvoa.
Mulle oli pettymys, että ei vaikuttanut oikein mitään. Ainoa vaikutus, että kovempaa juomista seuraavina aamuina toki on parempi olo.
Mutta paino ei laskenut, olo yleisesti ei ole mitenkään piristynyt (ei mulla ollut koskaan juomisen jälkeen muutenkaan mitään jaksamisongelmia paitsi krapulapäivän alkuiltapäivään asti), mieliala sama kuin ennenkin eli ihan ok. Ja olin juonut viikonloppukännejä yli 15 vuotta lähes kaikkina viikonloppuina 1-2 päivänä.
Harkinnassa on aloittaa perjantaipulloperinne uudestaan, kun minusta vaan viikonloput on tylsempiä selvinpäin, enkä huomaa mitään merkittäviä hyötyjä ilman alkoa olosta.
Olen ollut ilman alkoholia nyt 5vk. Alussa oli tosi tyhjää, vieläkään ei ole virkeä olo, mutta voi johtua myös syksystä muutenkin.
Saan asioita aikaiseksi ja keskittymiskyky on parantunut kuten joku sanoikin jo. Ennen kaikkea rahaa säästyy todella paljon. Voin käyttää saman rahan uusiin vaatteisiin tai muuhun piristävään. Ja tunnen olevani parempi ihminen, eli itsearvostukseni on lisääntynyt. Alkoholin käyttö tuossa määrin ei kuitenkaan ole arvojeni mukaista, joten se aiheutti masennusta ja alakuloa pitkällä ajanjaksolla. Ajattelu pelaa terävämmin myös, kun ei ole pöhnäinen olo monta päivää viikossa. Turvotus on myös poissa.
Olen nyt ilman niin kauan kuin tykkään ja kiinnostaa, mutta ei ole päämääränä nollalinja vaan vähäinen kohtuukäyttö. Vieläkään ei tee mieli alkoholia.
Olen lopettanut n.10kk sitten ja tässä havaintoja:
Rahaa säästyy. Toisaalta, enää ei tarvetta myöskään ostella "bilevaatteita" yms.
Paino ei oikeastaan ole laskenut. Naamasta ehkä semmoinen "pöhö" hävinnyt.
Aamuisin ei väsytä, nukuttua tulee selkeästi paremmin.
Välillä ollut viikonloppuisin tylsistynyt olo, mutta se menee ohi.
Treenata jaksaa paremmin ja useammin.
Itsestään ylpeä olo.
Pelkotilat/painajaiset/morkkikset hävinneet.
Palaverin voi sopia maanantai aamuksi.
En usko enää palaavani viikonloppu dokailun pariin - harrastin sitä yli 15vuotta. Näin on ihan hyvä.
Siis pitääkö kysellä oikein mitä tapahtuu jos lakkaa liuottamasta hermostoaan vahvalla liuottimella. Puuduttaa ja sekoittaa aivojaan niin että törmäilee ihmisiin ja esineisiin, puhuu sekavia ja käyttäytyy kuin noh..ihminen muttei inhimillinen.
Mitä hauskaa tuossa on. Mölisevä huojuva kännilauma kansoittaa turut ja torit ja niiin on kivaa.
Tulkaa järkiinne ja tehkää jotain hyödyllistä ajallanne ja rahallanne.
Omalla kohdalla vkl juominen on jotain pari vuotta aiheuttanut unettoman yön. En juo erityisen rankasti mutta jos humalaan asti otan niin su-ma yö menee pyöriessä. Ei edes krapulaa mutta unet menee vähintään yhdeksi yöksi. Aivan saatanan ärsyttävää.
Olin jonkin aikaa juomatta niin seuraus oli totaalinen tylsistyminen. Ei huvittanut mikään. Tiedän kyllä kolmannen vaihtoehdon juomisen ja täysraittiuden väliltä. Siinä on vain se ongelma että kannabis on vieläkin laitonta suomessa.
Noh, otin päiväunet töitten jälkeen ja nyt makaan sängyllä ja selaan mammapalstaa, kuten melkein joka päivä. Kuukauden ollut juomatta miehen tukena. Tasainen vitutus ja ankeus, ei oikein huvita mikään. Paino ei ole liikkunut suuntaan eikä toiseen, nyt tulee mässytettyä makeaa pitkin viikkoa viikonloppujuomisen sijaan. Kasvoista on ehkä pöhöttyneisyys lähtenyt muttatilalle tullut ryppyjä :'D
Uneen on tosin vaikuttanut positiivisesti. Nukun sikeämmin ne kuutisen tuntia mitä saan nukuttua mutta hereillä olo ajan on tasaisen masentunut ja väsynyt olo eikä mikään huvita.
Yleensä paahdan viikot kovaa, teen töitä ja harrastan liikuntaa ja syön superterveellisesti (ja saan nollata vkl hyvällä omallatunnolla), mutta nyt sekään ei huvita.
Luulin itsekin että juomisen lopettaminen vaikuttaisi päinvastoin :( Mikä mua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö kysellä oikein mitä tapahtuu jos lakkaa liuottamasta hermostoaan vahvalla liuottimella. Puuduttaa ja sekoittaa aivojaan niin että törmäilee ihmisiin ja esineisiin, puhuu sekavia ja käyttäytyy kuin noh..ihminen muttei inhimillinen.
Mitä hauskaa tuossa on. Mölisevä huojuva kännilauma kansoittaa turut ja torit ja niiin on kivaa.
Eikö riitä tehdä hyödyllistä viisi päivää viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö riitä tehdä hyödyllistä viisi päivää viikossa?
En tiedä sinusta, mutta minä teen töitä viisi päivää viikossa ja aika vähän siinä jää omiin hyödyllisiin asioihin aikaa.
Minä harrastin viikonloppuisin kalsarikännejä, mutta lopetin kesällä alkoholin käytön kokonaan. En ole huomannut positiivisia muutoksia, paino ei ole pudonnut, tms. Toisaalta nyt ei tule enää hyviä ideoita ja viikonloput ovat tasapaksuja kun ei ole mitään tekemistä. Muutenkin elämän kohokohdat ovat hävinneet eikä ole mitään mitä odottaisin, ellei sitten eläkepäivät.
Mietin juuri sitä, kun viikonloputhan menevät todella nopeasti, että tuntuu ettei mitään ehdi. Että miten joillain jää normaaliaskareiden ja levon lisäksi aikaa dokailla viikonloppuna ja miten edes ehtii selvitä ja toipua siitä maanantaiksi töihin?
Riippuu monesta tekijästä. Omalla kohdalla paino on pysynyt samana (olen normaalipainoinen), mieliala alun vitutusten (n. 3vk) jälkeen huomattavasti parempi ja erityisesti tasaisempi. Maanantaina töihin/luennoille lähteminen on ihan mukavaa nykyään. Keskittymiskyky on parantunut. Olen energisempi, mutta sen uskon johtuvan lähinnä lisääntyneestä treenistä.
Tosin en ole lopettanut kokonaan. Kesäisin ja lomilla tulee juhlittua useamminkin. Syksystä kevääseen kuitenkin tavallisesti keskityn pääasiassa opiskeluun, tosin käyn kyllä usein ulkona selvänä/juoden vain muutaman.
Kannattaa ehdottomasti vähintäänkin kokeilla!