Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat ja pitkäaikaissäästäjät! Mihin sijoittaisitte 1000€ kuukaudessa?

Vierailija
20.10.2017 |

Sijoitus- ja säästöaikaväli vähintään 15 vuotta. Olen nyt 32-vuotias. Voin hyvin sijoittaa niinkin, että nostaisin tuotot vasta eläkeiässä.

Ylimääräistä rahaa olisi 1000€ kuussa. Miten ja mihin te sijoittaisitte nuo? Osa on pakko laittaa yksinkertaisesti rahana sivuun, koska näistä ylimääräisistä rahoista maksetaan sitten vaikka rikki menneet kodinkoneet tai muut täysin yllättävät isot menot.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän suunnilleen saman verran kuukaudessa. Osa rahoista menee Seligsonin osakeindeksirahastoihin, osa Nordean yhdistelmärahastoon (ideana on pienentää osakeriskiä sijoittamalla osaksi korkopapereihin sijoittavaan rahastoon). Välillä ostan suoraan kotimaisia osakkeita. Liian iso osa menee tällä hetkellä lähes korottomalle pankkitilille. En uskalla sijoittaa enempää osakkeisiin tällä hetkellä, koska osakkeiden hinnat ovat historiallisesti hyvin korkealla. Tarkoituksenani on sijoittaa selvästi enemmän osakeindeksirahastoihin siinä vaiheessa, kun osakkeiden hinnat ovat selvästi nykyistä alemmat.

Täällä haukutaan monesti Nordean rahastoja, mutta minulla ne ovat tuottaneet hyvin. En kuitenkaan sijoita läheskään kaikkia rahojani niihin.

Vierailija
2/5 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä säästän suunnilleen saman verran kuukaudessa. Osa rahoista menee Seligsonin osakeindeksirahastoihin, osa Nordean yhdistelmärahastoon (ideana on pienentää osakeriskiä sijoittamalla osaksi korkopapereihin sijoittavaan rahastoon). Välillä ostan suoraan kotimaisia osakkeita. Liian iso osa menee tällä hetkellä lähes korottomalle pankkitilille. En uskalla sijoittaa enempää osakkeisiin tällä hetkellä, koska osakkeiden hinnat ovat historiallisesti hyvin korkealla. Tarkoituksenani on sijoittaa selvästi enemmän osakeindeksirahastoihin siinä vaiheessa, kun osakkeiden hinnat ovat selvästi nykyistä alemmat.

Täällä haukutaan monesti Nordean rahastoja, mutta minulla ne ovat tuottaneet hyvin. En kuitenkaan sijoita läheskään kaikkia rahojani niihin.

Minkälaiset kulut Seligson perii? Oletko harkinnut tai tutustunut Nordnetin superrahastoihin? Itse harkitsin niitä. Indeksirahastot joka tapauksessa kiinnostaa ja osakesijoittaminen tuntuu olevan vielä ei-niin-ajankohtainen näin pienillä pääomilla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, rahastot ja osakkeet saa tarvittaessa realisoitua kahden-kolmen päivän sisään joten mitään ei tarvitse jemmata tilille.  Itse varmaan sijoittaisin puolet rahastoihin (indeksi-) ja tekisin suoria osakesijoituksia parin kuukauden välein kvartaaliosinkoja ja kuukausiosinkoja (REIT) maksaviin  firmoihin. AT&T maksaa osinkoja 4 krt/vuosi, tuotot toki kannattaa sijoittaa edelleen jotta korkoa korolle-efekti voimistuu.

Yllättävät menot luottokortilla, lasku tilipäivänä nollille. Saat korotonta maksuaikaa.

Vierailija
4/5 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin osakkeita.

Hajautetusti niin koti -kuin ulkomaisiakin.

Vierailija
5/5 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset kulut Seligson perii? Oletko harkinnut tai tutustunut Nordnetin superrahastoihin? Itse harkitsin niitä. Indeksirahastot joka tapauksessa kiinnostaa ja osakesijoittaminen tuntuu olevan vielä ei-niin-ajankohtainen näin pienillä pääomilla.

ap

Seligsonin kulut ovat hyvin pienet. Tarkat summat voit katsoa Seligsonin omilta sivuilta, mutta koko firman toimintaidea on tarjota sijoittajille rahastoja, joissa on pienet kulut. En keksi, mitä etuja Nordnetin superrahastot toisivat minulle Seligsoniin verrattuna.

Suora osakesijoittaminen ei sinänsä vaadi isoja pääomia, sillä nykyisin esim. Nordealla kulut arvoltaan pienistä osakekaupoista ovat hyvin pienet. Nyt on vain (todennäköisesti) aika huono aika ostaa osakkeita.

Mitä tulee 3:n neuvoon, niin toki rahastot ja osakkeet saa tarvittaessa realisoitua parissa päivässä. Mutta on aika ikävää, jos ne pitää pakosta realisoida tappiolla silloin, kun niiden arvo on alhaalla. Siksi minusta kannattaa aina olla pieni vararahasto ihan rahaa yllättävien tilanteiden varalle.

1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan