Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheemme asuu Amerikassa, kysyttävää?

Vierailija
18.10.2017 |

Mitä haluaisit tietää? Vai kiinnostaako ylipäänsä? :)

Kommentit (207)

Vierailija
141/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tai onko Amerikassa ollut myynnissä sellaista Buzz Lightyear -lelua, jossa olisi kaikki ne toiminnot, mitkä sillä on Toy Story -elokuvissakin? Eli esim. punaisesta napista aukeavat siivet, ja oikeassa siivessä on vilkkuva vihreä valo ja vasemmassa punainen?

Suomessa tuollaista ei ainakaan ole ollut, mutta minulle väitettiin aikoinaan, että Amerikassa sellaisia on.

Siis olihan Suomessakin myynnissä Buzz Lightyeareja, mutta ei niissä kuitenkaan ollut noita hienouksia, mitkä elokuvassa. Niitä oli useita erilaisia. Yhdessä kuitenkin oli karatenappi, joka sillä on elokuvissakin, mutta ei ollut esim. tuota, että siivet aukesivat napista.

Vierailija
142/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin koulut ovat ilmaisia täällä San Francisco Bay Arealla. On huonoa ja hyvää ja hyvän koulun piiriin kuuluvat asunnot ovat tähtitieteellisissä summissa, Maksamme kolmen huoneen asunnostamme yli 5000 dollaria kuussa ( Asunnon myyntihinta on n. 3.5 miljoonaa ja jos omistaja pistää myyntiin niin se myydään samana päivänä ja huomattavasti korkeammalla hinnalla) mutta meidän lapset ovatkin sitten kymppikoulussa. Suomalaiset yleensä hakeutuvat halvempiin paikkoihin kuten Bayn itäpuolelle ja valittavat sitten koulujen tasosta. Jos joku täällä muuttaa halvemmalle alueelle niin silloin lapset laitetaan yleensä yksityiskouluun.

Miten se, että lapset ovat "kymppikoulussa" käytännössä näkyy lasten koulunkäynnissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat olleet mielestäsi huvittavimpia luuloja, mitä amerikkalaisilla on Suomesta tai suomalaisista ollut?

Vierailija
144/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin koulut ovat ilmaisia täällä San Francisco Bay Arealla. On huonoa ja hyvää ja hyvän koulun piiriin kuuluvat asunnot ovat tähtitieteellisissä summissa, Maksamme kolmen huoneen asunnostamme yli 5000 dollaria kuussa ( Asunnon myyntihinta on n. 3.5 miljoonaa ja jos omistaja pistää myyntiin niin se myydään samana päivänä ja huomattavasti korkeammalla hinnalla) mutta meidän lapset ovatkin sitten kymppikoulussa. Suomalaiset yleensä hakeutuvat halvempiin paikkoihin kuten Bayn itäpuolelle ja valittavat sitten koulujen tasosta. Jos joku täällä muuttaa halvemmalle alueelle niin silloin lapset laitetaan yleensä yksityiskouluun.

Suomalaisia asuu paljon Amerikassa. On köyhiä, tavallisia talliaisia ja hyvintoimeentulevia sekä rikkaita. Kaikki Amerikkaan muuttaneet eivät elä samanlaista elämää ja siksi mua on hieman alkanut ärsyttää nämä ketjut. Oletetaan että kaikki on sitä samaa. 

Jännä muuten teillä tuo vuokran pienuus. Meillä talon ostohinta omistajilla oli jotain 1,5 miljoonan luokkaa, ja vuokraa maksamme reilusti yli kuusi tonnia kuussa. Eli asunnossanne on pääomaan nähden paljon huonompi tuotto. Asumme ihan eri kaupungissa kuin te.

En muuten ole Usassa tavannut köyhiä suomalaisia. Ehkä jotain kauan sitten muuttaneita on, mutta eihän nykyään ole kovin helppo muuttaa tänne, ellei ole niin haluttu asiantuntija, että työnantaja on valmis käymään läpi kovan paperisodan. Eli vähintään keskiluokan porukkaa kaikki.

Meilläkin lapset ovat noissa kymppikouluissa, ja olen pettynyt. Se kymppi ei tarkoita, että koulu olisi kivaa, ja opettajat hyviä, vaan että varsinkin lukiolaisista lypsetään kaikki mitä irti saadaan vaikka muutama silloin tällöin ei jaksaisikaan, ja tappaisi itsensä. Collateral damage. Itsemurhaluvut näissä kouluissa on oikeasti kovemmat kuin muualla.

Vierailija
145/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat olleet mielestäsi huvittavimpia luuloja, mitä amerikkalaisilla on Suomesta tai suomalaisista ollut?

Voisin sanoa päin vastoin. Yksikään amerikkalainen ei ole esittänyt mitään hassua yleistystä suomalaisista. Aika moni on Suomessa käynyt, ainakin pysähtynyt Itämeren risteilyllä. Sen sijaan kaikki suomalaisten stereotypiat amerikkalaisista olen muuton jälkeen todennut vääriksi.

Vierailija
146/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin sanoa päin vastoin. Yksikään amerikkalainen ei ole esittänyt mitään hassua yleistystä suomalaisista. Aika moni on Suomessa käynyt, ainakin pysähtynyt Itämeren risteilyllä. Sen sijaan kaikki suomalaisten stereotypiat amerikkalaisista olen muuton jälkeen todennut vääriksi.

Oletko huomannut mitä piirteitä amerikkalaiset kokevat hassuiksi tai vieraiksi suomalaisista tunnettuaan suomalaisia?

Vierailija
147/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödäänkö Amerikassa sipsejä melkeinpä minkä tahansa kanssa? Esimerkiksi voileipien päällä?

Vierailija
148/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödäänkö Amerikassa sipsejä melkeinpä minkä tahansa kanssa? Esimerkiksi voileipien päällä?

Yleensä lounaalla deli-paikoissa on perunalastuja sandwichin kanssa, jos niin haluaa. Ne voi halutessaan vaihtaa vaikka hedelmiin, tai voi olla kokonaan ilman. Tässä em. yhteydessä perunalastuja tarjotaan, muulloin ei.

Vierailija
149/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa ???missä amerikan maassa?

Vierailija
150/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Amerikka nimistä maata 😀

Vierailija
151/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri osa Yhdysvaltain rautateistä on sähköistetty ja kuinka suosittua junalla kulkeminen siellä on? Muistelen lukeneeni, että sähköistystä olisi paljon purettu.

Vierailija
152/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun Euroopassa ja olen asunut Aasiassa mitä haluaisit tietää.

Vierailija
153/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä bay arealla asuva! Missäpäin siellä asut?

Vierailija
154/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita sitten oma keskustelu aiheesta.

Vierailija
155/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pienin yhdysvaltalainen kaupunki, jonka lasket kaupungiksi? Paljonko asukkaita?

Vierailija
156/207 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Eurooppaa asut ja missä päin Aasiaa olet asunut?

Vierailija
157/207 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta asuin Nykissä työn takia pari vuotta, joten voinen vastata: Kyllä on, jopa "metsää". Tosin tämä maaseudun tyttö viihtyi etelämmässä, DC:ssä (paljon vihreämpi (aka puistoja paljon), ei pilvenpiirtäjiä) paremmin (viikonloppureissuja tuli tehtyä monen monta, junalla ei kestä kauaa).

Nykki on monipuolinen kaupunki, ja sen osat ovat erilaisia keskenään, jopa ihan Manhattanilla, puhumattakaan Queensistä ja Long Islandista.

On kulttuuria ja museoita moneen makuun, monenlaista ruokaa, erilaisia shoppailumahdollisuuksia, ja Central Parkissa viihtyy helposti koko päivän, ja se on yllättävän rauhallinen paikka ottaen huomioon että se sijatsee keskellä Manhattania :)

"aka" tarkoittaa "also known as", eli tunnetaan myös (nimellä)

Sitä ei siis käytetä kuten yllä oli tehty.

Tulehan nykyaikaan sieltä keskiajalta. Sitä käytetään paljonkin myös noin (eli tarkoittamaan siis tai eli) :D

Vierailija
158/207 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavatko tuntemasi henkilöt puhua muuta kuin englantia? Pärjäisikö espanjankielinen ummikko hyvin Yhdysvalloissa, jos haluaisi asua siellä?

Vierailija
159/207 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaavatko tuntemasi henkilöt puhua muuta kuin englantia? Pärjäisikö espanjankielinen ummikko hyvin Yhdysvalloissa, jos haluaisi asua siellä?

:) Yhdysvalloissa asuu miljoonia espanjankielisiä ummikkoja. Ja pärjäävät.

Vierailija
160/207 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:) Yhdysvalloissa asuu miljoonia espanjankielisiä ummikkoja. Ja pärjäävät.

Minulle kun on väitetty, että Yhdysvalloissa ei voi pärjätä, jos ei osaa englantia. Ja eikös Chinatownissakin pärjää, vaikka ei osaisi kuin kiinaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi