Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran tamponeita + siteitä sinulla oikeasti kuluu?

Vierailija
17.10.2017 |

Tulipa tänään taas mieleen koulun terveydenhoitajan kommentti, kun purin teininä hänelle huoltani runsaista kuukautisista. Hän sanoi, että minusta vain tuntuu, että verta tulee paljon. Oikeasti sitä kuulemma tulee vain muutama teelusikallinen koko kuukautisten aikana. En voinut kuin ihmetellä ja pidin itseäni entistä epänormaalimpana.

Tänään minulla oli aika tavallinen kuukautisten toinen päivä, eli päivä jolloin vuoto on yleensä runsainta. Olen aamusta tähän hetkeen käyttänyt 8 super-tamponia sekä neljä pitkää yösidettä. Päivällä töissä vaihdoin tamponin parhaimmillaan tunnin välein. Joka kerran se oli mennyt jo läpi siteeseen. Yöllä varaudun kahteen vaihtoreissuun samalla yhdistelmällä, yleensä se riittää ilman, että joutuu vaihtamaan lakanoita.
Tällaisia päiviä voi kuukautisten aikaan olla 2-3, sitten vuoto alkaa vähenemään ja lakkaa noin viidentenä päivänä kokonaan.

Kuulostavatko nämä määrät ihan älyttömiltä? Minkä verran te muut joudutte ravaamaan vessassa kuukautisten aikana? Tuntuu, että kaikki tekeminen pitää suunnitella kuukautisten ehdoilla (ja kivuista en edes viitsi aloittaa). Onko tämä ihan poikkeuksellista, vai onko meitä muitakin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että käytän toisinaan myös kuukuppia, mutta näin runsaina vuotopäivinä se ei itselläni toimi, eikä ole töissä kätevä.

ap

Vierailija
2/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on runsasta. Keltarauhashormonia tms. Lääkäriin mars.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on aina ollut niukat kuukautiset 1-2pv ja siteitä (normaali ohut) menee 2-4 päivässä. Mä luulin että olen epänormaali jne, kun vuoto kestää niin vähän aikaa, eikä ole erityisen runsasta.

Eli mulle kuvauksesi ei kuulosta yhtään tutulta, mutta vaihtelu voi varmaan olla suurta. Silti kuulostaa raskaalta, ja sinuna miettisin e-pillereita tms vuodon vähentämiseksi.

Vierailija
4/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika älyttömiltä määriltä. Itselläni menee runsaimman vuodon aikaan yksi normaalikokoinen tamponi ehkä 6 tunnissa, muuten käytän minitamponia joka kestäisi vaikka koko päivän jos niin kauan voisi pitää tai pelkkää pikkuhousunsuojaa.

Vierailija
5/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulla on aina ollut niukat kuukautiset 1-2pv ja siteitä (normaali ohut) menee 2-4 päivässä. Mä luulin että olen epänormaali jne, kun vuoto kestää niin vähän aikaa, eikä ole erityisen runsasta.

Eli mulle kuvauksesi ei kuulosta yhtään tutulta, mutta vaihtelu voi varmaan olla suurta. Silti kuulostaa raskaalta, ja sinuna miettisin e-pillereita tms vuodon vähentämiseksi.

En tällä hetkellä käytä ehkäisyä, koska haaveilemme jälkikasvusta. Pillereillä tai (hormoni)kierukalla yms. tilanne olisi toki toisenlainen. 

ap

Vierailija
6/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä käyttää kuppia koko ajan yksien kuukautisten läpi koska sitten voit mitata, paljonko verta oikeasti tulee. Tämä on lääkärille olennainen tieto. Jos verta tulee yhteensä yli 80 ml, se on liikaa. Keskimäärin vuoto on noin 50 ml. Kuulostaa kyllä kovin runsaalta tuo kuvaamasi määrä.

Vierailija
7/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis oon itse jo lähempänä 35 ja mulla menee noin 5-6 kahden tipan tamponia runsaina päivinä (2-3 vuotopäivä)

Entiedä minkä ikäinen oot, mutta kuulostaa, että kannattaisi gyneltä kysyä onko ihan normaalia.

Vierailija
8/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaankaan kuulosta normaalilta.

Vierailija
9/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöside yöllä ja päivällä kaksi normaalisidettä. Ensimmäisenä (runsaimpana) päivänä saatan käyttää kolmea sidettä päivän aikana. Viimeisinä päivinä (6.-7. päivä) riittää pelkkä pikkuhousunsuoja.

Vierailija
10/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää 5 pv ja tamponeja menee 12-14

Vierailija
11/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi määrä kyllä kuulostaa niin hurjalta, et miten sä pysyt pystyssä ku sulla on menkat?

Vierailija
12/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee n. 4-5 Maxi tamponia päivässä pari kolme ekaa vuotopäivää (pidän lisäksi sidettä, koska töissä varsinkin pelkään ohivuotoja jne) Yöllä kuppi ja side yhdistelmä. Vikat päivät pari tamponia ja pari sidettä.

Vierailija
13/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei ole normaalia. menee n. 2-3 minitamponia päivässä (ykskin riittäis jos sellasta sais käyttää koko päivän tunnit putkeen) ja yön olen ilman koska ei sitä valu sieltä edes ulos. lääkäriin, voit anemisoituakin

Vierailija
14/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo on todella runsaat kuukautiset. Itsellä on vähemmän runsaat kuin sinulla, mutta ne silti luokitellaan runsaiksi.

Vierailija
15/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Sieltä voit vielä katsoa tutkimus- ja haastattelulomakkeen ja vähän tarkastella miten runsailta vaikuttaa.

Vierailija
16/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ne kouluterveydenhoitajan tiedot ja neuvot todellakaan ole tosielämässä toimineet, tai pitäneet paikkansa. Itselläni myös runsaat kuukautiset ja verta tulee aika paljon enemmän kuin muutama teelusikallinen koko kuukautisten aikana, ehkä muutama teelusikallinen aamupäivän aikana kuvaisi sitä paremmin. Ahmimishäiriöön hän neuvoi liikkumaan kalorit pois :D Tosin onneksi olen siitä jo yli vuosikymmen sitten toipunut ja normaalin painon pitäminen on nykyään äärimmäisen helppoa.

Vierailija
17/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että joka kk pitäisi käytetty määrä laskea...

Vierailija
18/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorempana tuollaiset todella runsaat kuukautiset. Luulin että ovat normaalit, mutta eiväthän ne oikeasti olleet. Nykyään ovat sitten poikkeuksellisen niukat. Synnytyksen jälkeen ja hormoniehkäisyä käyttäen tarvitsen nykyään 1-4 pientä tamponia koko kuukautisten aikana.

Vierailija
19/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee noin 4-6 tamponia koko kuukautisten aikana (kestää 3-4) päivää. Öisin en käytä mitään.

Vierailija
20/27 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eka vuorokausi kun on runsain vuoto menee ehkä jopa 5 tavallista ohutsidettä, ja seuraavana ehkä 3, ja sitten on pari päivää kun riittää yksi päivällä, siinä välissä yöllä en pidä ollenkaan kun ei valu mitään kun on vaakatasossa, ja pitää alapäätä tuulettaa kun tahtoo hautua siinä kun on runsaampaa se vuoto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän