Jutan dieetillä olleet! Miten on tulokset pysyneet?
Olen joitakin viikkoja tällä dieetillä itsekin ollut ja laihtuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Pudotettavaa on 20-30 kiloa.
Mitä söit dieetin aikana? Sovelsitko? Jäikö elämäntavaksi?
Itse tähtään elämäntapamuutokseen eli en ihan orjallisesti tätä noudata. Rungon olen tästä kuitenkin ottanut.
Aamulla syön kaurapuuron raejuustolla ja juon lasillisen sokeroimatonta mehukeittoa. Lounaaksi kasviksia ja vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa. Välipalaksi rahka marjoilla tai joku hyvä proteiinivanukas tms. Lounaalla sama kuin päivällisellä mutta lisänä peruna/riisi/pasta/real leipä. Iltapalalla samaa kuin välipalalla.
Äsken söin hampparin eli real leipien välissä jauhelihapihvi ja erilaisia salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua ja suolakurkkua. Ketsuppia pistin myös vähän, sen verran sovelsin.
Mietin myös että täytetyt paprikat olisi varmaan hyviä. Väliin jauhelihaa, riisiä, sipulia ja muita kasviksia. Juustoraastetta varmaan pieni hyppysellinen kuitenkin makua tuomaan.
Muutenkin olen tehnyt ruokia niin että en söisi vaan kanaa ja kirsikkatomaatteja vaan että teen oikein ruuan aina. Enkä tietenkään aina sovella mutta joskus jos siltä tuntuu 😊
Painoa on lähtenyt nelisen kiloa nyt ja olo ollut hyvä. Ei tunnu että olen dieetillä eli oikeaan suuntaan varmaan mennään 😊
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olin kolmisen vuotta sitten, laihduin 10 kiloa. Nyt olen 20 kiloa painavampi kuin tuon dieetin aloittaessani. Olen todellakin päättänyt, että ei enää yhtään dieettiä. Nykyisin syön järkevää ruokaa: puuroa, kananmunia, kanaa, kalaa, riisiä, vihanneksia, juureksia, marjoja. Ei juurikaan leipää, juustoja, leikkeleitä tai eineksiä. Sipsejä, karkkia, leivoksia, jäätelöä jne. ei koskaan. En laihdu vaikka päivittäiset kalorit jää reilusti miinukselle, (en tiedä miksi, luultavasti olen sekoittanut kehoni aineenvaihdunnan jotenkin) mutta ei ole myöskään mielitekoja tai nälkää.
Dieettien ongelma on mielestäni nälkävelka, joka jää kun keho ei ole saanut tarvittavia ravintoaineita. Sitä ei pysty vastustamaan tahdonvoimalla, keho on voimakkaampi ja pakottaa syömään kunnes velka on kuitattu.
Mulla oli tuo sama ennen tätä dieettiä että söin terveellisesti muutaman kuukauden mutten laihtunut yhtään! Kyllä harmitti kun jätin kaikki karkit ja herkut pois mutten siltikään laihtunut. Ajattelin että aineenvaihdunnassa on jotain häikkää.
Mutta söin sitten kuitenkin liikaa koska tällä dieetillä paino on lähtenyt hyvin tippumaan. Kilo per viikko.
Joku tuolla kirjoitti että tällä dieetillä ollessa joka viikko vähennetään ruokia. Itse olen vähän lisännyt kaloreita ja niin kauan kun paino tippuu niin ei ole ongelmaa. Ja tietysti kun tavoitepaino on saavutettu niin sitten lisätään kaloreita vähän ettei paino laske enempää.
Uskon että tuo nälkävelka pitää paikkansa. Olen joitakin vuosia sitten laihduttanut liian pienillä kaloreilla ja takaisinhan ne tuli, korkojen kanssa. Se nälkä oli pohjaton! Nyt en halua palata samaan vaan pidän huolen etten syö liian vähän. Siksi en ole ihan puhtaalla jutalla. Ja tavoite ei ole siis se kilo per viikko. Olen tyytyväinen paljon pienempiinkin tuloksiin. Tärkeintä on voida hyvin ja oppia terveelliset elämäntavat.
Sillä kysyinkin tuossa alussa että kenellä on tulokset pysyneet ja sovelsitko. Koska uskon että niillä jotka sovelsi, on tulokset pysyneet paremmin 😊
Ap
Ap
Ootan innolla kun maanantaina alkaa viimeiset 5 kiloa valmennus, jossa Jutta laihduttaa mukana :) Olen omannut terveelliset elämäntavat jo usen vuoden ajan, mutta hienoo päästä kokeilee oikeesti dieettiä ja nähdä tuleeko tulosta.. mulla ylimääräistä ei ole kun n. se 5kg. Tsemppiä sulle ap! tulokset pysyy varmasti paremmin kun sovellat ohjeita sellaisiksi, miten voisit kuvitella syöväsi lopun elämääsi.
Tulosten pysyvyyshän ei ole siitä kiinni onko Jutan vai kenen dieetti vaan siitä noudattaako jatkossa niitä parempia elämäntapoja.
Itse laihduin 12kiloa ja paino pysyi 6kk mutta nyt kun on vuosi syöty karkkia ja pullaa taas niin kyllähän se takaisin on tullut.
Tosi kiva kuulla ap, että olet päässyt hyvin vauhtiin, olen iloinen puolestani.
Mä olen kokeillut vuosien aikana monenmoista kitukuuria ja dieettiä heikoin tuloksin. Nyt 2 vuoden aikana olen onnistunut lihottamaan itseäni 15 kg rääkkäämällä itseäni pussikeittodieeteillä ja sen jälkeen herkkuja ahmien.
Nyt syön aamupalalla puuron raejuustolla ja hedelmän.
Lounaaksi jtn kevyttä ja protskua, kuten kananmunaleipä ja hedelmä tai raejuustoa ja hedelmäsalaattia. Raskaampi lounas saa aikaan koomaväsymyksen, enkä myöskään jaksa mennä kuntosalille töiden jälkeen. Tarviin salille mennessä suht keveän olon. Lounaan ja kuntosalin välissä syön kuitenkin banaanin ja muutaman pähkinän.
Töistä tullessa tai salin jälkeen syön mitä tahansa kotiruokaa runsaalla kasvismäärällä (pari oikein isoa tomaattia tai läjä porkkanaraastetta tai läjä höyrytettyä parsakaalia/papuja tai iso annos sekasalaattia). Kotiruokaa isohko annos, siten että nälkä varmasti lähtee. Kokos loppuiltana en tarvitse mitään ruokaa enää, joten ehkäpä jonkinlainen pätkäpaastokin tuossa on kun syö 18 maissa ja seuraavan kerran aamuysiltä. Tällä syömisellä ei tee herkkuja mieli. Koska jos tekee mieli, en pysty vastustamaan, 24 h kaupat ovat kivenheiton päässä. Makean ja hiilaripitoisen mättäminen on ollut ainainen ongelmani. Sokerihimo on ollut hurja!
Kaloreita tästä tulee n. 1500/pvä ja olo on jo mukavasti keventynyt muutamassa viikossa, vaikka vaa'an lukemia en ole tutkinut. Yritän nyt myös välttää vaa'alla ravaamista ja pitää tämän ateriarytmin ja "tyylin" rutiinina ja toivon että parin kk päästä voin peilikuvasta ja housun vyötäröstä todeta hoikistuneeni ilman, että olen ravannut vaa'alla edistymistä tutkimassa.
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Olen ollut jutan dieeteillä pari kertaa ja antaahan se hyvän alotuksen mutta ongelma siinä on että ruokaa vähennetään viikko viikolta ja loppuviimeksi siinä syödään niin vähän että itsellä se on kaatunut oikeastaan siihen koska minulla on fyysisesti raskas työ. Jutan dieetit eivät siis mielestäni sovellu "pitkälle aikavälille" vaikka toki niistä on jäänyt käteen runkoa siitä kuinka syödä oikein.
Eihän siinä edes syödä oikein.
Onkohan näistä alapeukuttajista ja ”oikein” syöjistä yksikään normaalipainoinen? Ei kai sellaista olekaan kuin kaikille sopiva oikea ruokavalio, yksilöitähän tässä ollaan. Turha siellä on Juttaa kadehtia tai muitakaan terveellisen elämäntavan löytäneitä.
Muuten, jos paino tuntuu junnaavaan paikoillaan eikä laske pienestä kalorimäärästä huolimatta, kannattaa pitää tankkauspäivä välillä. Mulla lähti yhden päivän hiilaribuustauksella aineenvaihdunta taas käyntiin.
Eikä näläntunnetta tarvi pelätä, se on sen merkki, ettei saa niin paljon energiaa kuin kuluttaa, eli hyvin menee.
Mehukeitossa ei ole mitään ravintoarvoja. Aikoinaan Bull jossain kommentoi että mehukeitto aamupuuroon ja raejuuston kanssa on vain sen vuoksi että tämä combo maistuisi paremmalta.
Tuo nälkävelka on asia, jota monetkaan laihduttajat eivät usko. He ihan tosissaan luulevat, että tarvitaan vain itsekuria ja että juuri heillä itsellään on se tarvittava itsekuri.