Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekoot kasvavat?

Vierailija
16.10.2017 |

Oletteko huomanneet, että monissa vaateliikkeissä vaatekoot kasvavat pikkuhiljaa isommiksi? Olen ollut vuosikaudet saman kokoinen ja käyttänyt kokoa s. Nyt olen kyllä huomannut, että S-koko on alkanut vastata lähinnä entistä M-kokoa..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tykkäsin tästä, mutta sitten aloin miettiä... Ai siis noinko päin? Mielestäni nimenomaan entinen M on nykyään S jne. Eli isommasta yritetään tehdä pienempi.. Jotta se extra larger saisi olla vain large jne.

Vierailija
2/21 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun siis juuri noin miten aloittaja sanoikin :')

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ongelmana on se, että nykyään vaatekoot vaihtelevat jopa saman puljun vaatteiden sisällä todella paljon. S-koon toppi saattaa olla löysä, M-koon löysänmallinen neulepusero tiukka, jne.

Vierailija
4/21 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Itse olen ollut saman kokoinen teini-ikäisestä, M-koko on yleensä ollut sopiva. Mutta nykyään pitää usein ottaa S tai sitten on ärsyttävästi niin, että M on liian iso mutta S-koossa liian lyhyet hihat. Toisaalta tuo kokojen vaihtelu saman ketjun vaatteissa on myös totta.

Vierailija
5/21 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Olen teinistä lähtien ollut kokoa xs. Nykyään xxs tai sitten joudun vaihtamaan kauppaa. Tylsä juttu.

Vierailija
6/21 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ongelmana on se, että nykyään vaatekoot vaihtelevat jopa saman puljun vaatteiden sisällä todella paljon. S-koon toppi saattaa olla löysä, M-koon löysänmallinen neulepusero tiukka, jne.

Näin nimenomaan. Kalliimmissa muotibrändeissä olen xl, jos sellaisia edes tehdään, ja ’rouville’ suunnatuissa vaatteissa olen m.

Vierailija
7/21 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vintagevaatteet ei nykypulleroille edes mahdu.

Läskistymme, se on faktaa

Katsokaahan teinejä, ovat leveitä ja löysiä kuin keski-ikäiset.

Vierailija
8/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen kyllä samaa mieltä ja kuullut että esim jenkeissä tämä on vielä yleisempää. Ihmiset ovat vaa todella ylipainoisia.. eikö suomessakin ollut n. 40% ylipainoisia? Sairasta..

Vierailija
9/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että monissa vaateliikkeissä vaatekoot kasvavat pikkuhiljaa isommiksi? Olen ollut vuosikaudet saman kokoinen ja käyttänyt kokoa s. Nyt olen kyllä huomannut, että S-koko on alkanut vastata lähinnä entistä M-kokoa..

Tottakai, kun ihmiset ovat koko ajan lihavampia. Etkö ole huomannut?

Vierailija
10/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, lisäksi olen huomannut että siinä missä joskus 15 vuotta sitten vaatehyllystä loppui ensimmäisenä koot s-m, niin nykyään loppuu ensin l-xl ja s-koot jää jäljelle (monesti alennuslapun kanssa).

Vierailija
11/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin vaatekoot on ihan mitä sattuu. Esimerkkinä: Sovitin kevyttoppatakkia koko XXL, eikä mahtunut lähellekään kiinni(joo, läski oon). Toisessa kaupassa vastaava takki kokoa XL sopi päälleni ja jäi väljyyttäkin sopivasti. Lukuisia muitakin kokemuksia.

Vierailija
12/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas toisinpäin, vaatekoot pienenevät. Esim itse olen jättänyt monta neuletta H&M:stä ostamatta kun L on liian pieni. Nytkin päällä yksi H&M neule joka kokoa L ja tuntuu että koko ajan saa kiskoa helmaa alaspäin kun nousee mahan yli. Pituutta mulla 162 cm ja painoa 62 kg.

Vierailija
13/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot vaihtelevat. Minulla on vaatteita koosta xs kokoon xl. Olen vähän ylipainoinen. Ok, se xs-vaate on joustovyötäröinen hame Gudrun Sjödeniltä, jolla on aika väljä mitoitus, useat vaatteet on ns. isojen tyttöjen vaatteita, yleensä en siihen kokoon mahdu. Vaatteet on katsottava erikseen, koon mukaan pelkästään ei voi ostaa. En myöskään osta netistä vaatteita samasta syystä. Ei se haittaa niin kauan kun löytyy itselle sopiva. Sama se mitä kokoa on. Eri maissa ja eri valmistajilla on erilaiset mitoitukset.

Vierailija
14/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin vaatekoot on ihan mitä sattuu. Esimerkkinä: Sovitin kevyttoppatakkia koko XXL, eikä mahtunut lähellekään kiinni(joo, läski oon). Toisessa kaupassa vastaava takki kokoa XL sopi päälleni ja jäi väljyyttäkin sopivasti. Lukuisia muitakin kokemuksia.

Ei ole mitään standardivaatekokoja. Jokainen firma tekee juuri sellaisen mittataulukun, kun kuvittelee parhaiten vastaavan asiakasryhmäänsä ja yleensä vielä firman maan mukaan. Kuten norjalaiset norjalaisten mittataulukkojen mukaan ja espanjalaiset espanjalaisten kokojen mukaan. Eli nuorisovaatefirman medium on vaikka lantio 92cm, vyötärö 66cm ja rinnanympärys 84cm. Joku vanhemmille naisille tekevä taas laittaa heidän keskivertoasiakkaansa mitat mediumiksi ja ne voivat olla vaikka lantio 98cm. vyötärö 78cm ja rinnan ympärys 96cm. Ja sitten vaatteet kavoitetaan noiden  mukaan.

Asian hyvä puoli on se, että todennäköisesti jonkun firman vaatteista, kaikkille aina löytyy jokin istuva vaate. Muutenhan kaikki jotka eivät ole ihanne 90-60-90 tai 94-64-94 eivät löytäisi koskaan mitään istuvaa vaatetta.

Vierailija
15/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut vain vaihtaa liikettä/merkkiä. Vaatekoothan vaihtelevat merkkien välillä aivan huikeasti. Joidenkin merkkien xxl näyttää lähinnä lastenvaatteelta ja joidenkin merkkien L on puolijoukkueteltta.

Vierailija
16/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta taas toisinpäin, vaatekoot pienenevät. Esim itse olen jättänyt monta neuletta H&M:stä ostamatta kun L on liian pieni. Nytkin päällä yksi H&M neule joka kokoa L ja tuntuu että koko ajan saa kiskoa helmaa alaspäin kun nousee mahan yli. Pituutta mulla 162 cm ja painoa 62 kg.

Toimiikohan vaakasi ihan oikein?

Itse olin vielä hetki sitten 66kg ja olen 165cm pitkä. Tällöin m-koko oli sopiva.

Nyt olen 60kg ja s-koon puolella ollaan.

Vierailija
17/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut samankokoinen vuodesta 2002 ja silloin olin kokoa S, nykyään XS ja nekin on joskus käyttökelvottoman isoja.

Vierailija
18/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään standardivaatekokoja. Jokainen firma tekee juuri sellaisen mittataulukun, kun kuvittelee parhaiten vastaavan asiakasryhmäänsä ja yleensä vielä firman maan mukaan. Kuten norjalaiset norjalaisten mittataulukkojen mukaan ja espanjalaiset espanjalaisten kokojen mukaan. Eli nuorisovaatefirman medium on vaikka lantio 92cm, vyötärö 66cm ja rinnanympärys 84cm. Joku vanhemmille naisille tekevä taas laittaa heidän keskivertoasiakkaansa mitat mediumiksi ja ne voivat olla vaikka lantio 98cm. vyötärö 78cm ja rinnan ympärys 96cm. Ja sitten vaatteet kavoitetaan noiden  mukaan.

Asian hyvä puoli on se, että todennäköisesti jonkun firman vaatteista, kaikkille aina löytyy jokin istuva vaate. Muutenhan kaikki jotka eivät ole ihanne 90-60-90 tai 94-64-94 eivät löytäisi koskaan mitään istuvaa vaatetta.

.60-sentin vyötäröt on historiaa. Teinitkin on paksumpia.

Vierailija
19/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot sarjotaan keskiarvojen perusteella. Keskiarvoisesti ihmiset ovat isompia nykyään, ihan jo pituuksien ja luustonkin puolesta. Lafkat tekevät peruskaavansa noin tuhannen ihmisen mittauksen perusteella, nämä sarjotaan (eli tehdään esim. koot 34-46).  Suurilla vaateketjuilla voi olla eri kaavoitus eri maille keskimääräisen vartalotyypin / alueen keskimääräisten mittojen perusteella. Käykää Alankomaissa H&M:ssä. Mitoitus on ihan erilainen.

On olemassa suuntaa-antavia mittataulukoita tyylissä EU, UK, US, Kauko-Aasia, mutta nämä eivät aina vastaa puljujen omia kaavoitusjärjestelmiä. Espritin kaavoitus on ihan erilainen kuin vaikka Minimumin. Lisäksi on erilaisia kaavajärjestelmiä, kuten brittiläinen, suomalais-saksalainen, italialainen ja wieniläinen.

-Alalla töissä

Vierailija
20/21 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiikohan vaakasi ihan oikein?

Itse olin vielä hetki sitten 66kg ja olen 165cm pitkä. Tällöin m-koko oli sopiva.

Nyt olen 60kg ja s-koon puolella ollaan.

Tuliko mieleen erilainen ruumiinrakenne? Mulla kaikki läski keskivartalolla, ei mene S-koon vaatteet tälle mahalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme