Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on arvokkaampaa auttamista?

Vierailija
15.10.2017 |

Olenpa pohdiskellut tämmöistä..

Facessa ja lehdistä saa aika-ajoin lukea ihmisistä, jotka ovat pysähtyneet kadulla satunnaisen avuntarvitsijan äärelle. Ostaneet vaikka laitapuolenkulkijalle ruokaa tai opastaneet turistin oikealle hollille tms. Terveydellisiä avuntarpeita en nyt laske tähän, ne ovat mielestäni eri juttu.

Itse taas en pysähdy kadulla auttamaan (paitsi jos sairaus/kaatuminen tms.), mutta olen yli 20 vuotta auttanut sosiaalipuolella elämän laitapuolen kulkijoita. Juurikin niitä päihdeongelmaisia asunnottomia, maahanmuutajataustaisia, vankeja, lastensuojelun asiakkaita (eivät välttis kovin huonossa jamassa noin niinkuin puitteiltaan). Saan työstäni tietysti palkkaa, mutta olen silti linjannut, että työni on minun "osuuteni" maailmanparannukseen.

Jos Pyhä Pietarin kanssa joskus joutuu tekemisiään käymään läpi, niin mitenhän on. Kumpikohan lasketaan "arvokkaammaksi" auttamiseksi: vapaaehtoistyö vai palkkatyö, jota kuitenkin tekee koko sydämellään.

Mä en työstäni voi laittaa liikuttavia facepäivityksiä ja harva tietää, minkälaisia kohtaamisia lähes päivittäin teen. Enkä kaipaakaan hehkutusta, mutta mietinpä vaan..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis auttanut syrjäytyneitä ja maahanmuuttajataustaisia. Mikset auta suomalaisia myös?

Vierailija
2/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan palkkatyössään auttaa. Kuka sinä olet sanomaan, että sinun auttamisesi on parempaa kuin vaikka rekkakuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että olet auttanut kaiken maailman pummeja työssään on minusta ihan ookoo, jokainen valitkoon ammattinsa.

Mut järkeeni ei käy että turistia et voi neuvoa jos kysyy?? siis oot joku nirppanokka, enkkua taitamaton??

Vierailija
4/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut järkeeni ei käy että turistia et voi neuvoa jos kysyy?? siis oot joku nirppanokka, enkkua taitamaton??[/quote]

Samaa mietin minä. Meneekö aloittaja lomamatkalle etelään Reijon- baariin jodlaamaan Tauskia ja syömään hernekeittoa, ettei vaan joudu puhumaan enklanttia

Vierailija
5/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa syrjäytyneistä sekä vangeista, joiden kanssa olen työskennellyt, on suomalaisia. Lastensuojelun asiakkuuksissa tällä hetkellä suhde taitaa olla 50/50. Siis mun työssä. Tilastoissa suhde varmaan pienempi. /ap

Vierailija
6/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki nyt mitä tahansa työtä, nyt kadulla apua tarvitsevaa on autettava.

Mielestäni tähän asiaan ei liity se, mitä päivätöikseen tekee.

Vierailija
7/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki auttaminen on arvokasta. Oli tapa mikä tahansa.

Vierailija
8/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen auttaa omalla tavallaan, tai on auttamatta. Koska ihmisten edellytykset auttaa ja avunsaajien tarpeetkin ovat erilaiset, ei minulla ole tarpeeksi tietoa panna niitä jårjestykseen. Kaikkia varmaan tarvitaan.

Itse pyrkisin siihen, että auttaisin säännöllisesti, saajan tarpeen mukaan jossain sellaisessa, missä hän apua haluaa ja tarvitsee (mitkä toki voi olla eri asioita, mutta siis jossain, issä ne yhdistyvät) ja tekemättä siitä mitään numeroa facessa tai instassa tai edes omassa päiväkirjassa.

Vierailija
9/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teki nyt mitä tahansa työtä, nyt kadulla apua tarvitsevaa on autettava.

Mielestäni tähän asiaan ei liity se, mitä päivätöikseen tekee.

Täällä pk-seudulla on tienoita, jossa avuntarvitsijoita on kadut väärällään. Jos siis elämänkatsomus olis tuo, että kaikkia tarvitsijoita on autettava, ei muuta ehtis tekemäänkään.

Turistia toki saatan auttaa, mut harvoin pysähdyn, jos vieras lähestyy ja pyrkii jutuille. Niin paljon on kerjäläisiä, feissareita tms. /ap

Vierailija
10/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen auttaa omalla tavallaan, tai on auttamatta. Koska ihmisten edellytykset auttaa ja avunsaajien tarpeetkin ovat erilaiset, ei minulla ole tarpeeksi tietoa panna niitä jårjestykseen. Kaikkia varmaan tarvitaan.

Itse pyrkisin siihen, että auttaisin säännöllisesti, saajan tarpeen mukaan jossain sellaisessa, missä hän apua haluaa ja tarvitsee (mitkä toki voi olla eri asioita, mutta siis jossain, issä ne yhdistyvät) ja tekemättä siitä mitään numeroa facessa tai instassa tai edes omassa päiväkirjassa.

Tässäpä hyvä vastaus!! En todellakaan ajattele olevani muiden ihmisten yläpuolella, koska autan työkseni. Pikemminkin koen vähän huonommuutta siitä, että en päivätyöni lisäksi ostele asunnottomille aterioita Hesburgeissa. Mut oikeasti koen, että jaksaakseni työni, minun on vapaa-ajallani tehtävä jotain ihan muuta. /ap

Vierailija
11/11 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun siitä avun antamisesta pitää tehdä FB-päivitys, niin alan epäilemään sen avun antamisen oikeaa tarkoitusta. Yleensä ne on juuri sitä itseään ylistävää, "miten MINÄ autoin kun MUUT vaan kävelivät ohitse": Mutta kaikki apu on tärkeää, oli se missä muodossa tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi