Läppärin näyttö pimeni, mutta kone ei sammunut?
Osaako joku sanoa mistä johtuu? Kone on vuoden vanha Lenovo ideapad 310 ja kun olin n. tunnin pois ja tulin takaisin, niin näyttö oli pimeänä, ei regoinut hiireen tms, mutta tuulettimet oli päällä. Ei auttanut muu kuin painaa virtanäppäintä pohjassa, kunnes sammui. Kone ei ollut kuuma, enkä ole huomannut sen kuumenevan käytössä juurikaan. Meni päälle ongelmitta, mutta jäi vaivaamaan, mistä tällainen johtuu. Voiko olla merkki jostain huolestuttavasta? Firefox-selain oli auki ja niissä monta välilehteä.
Kommentit (20)
Mullakin Lenovossa tapahtuu noin n. kerran vuodessa. Ei vakavaa jos ei ala toistumaan vähän väliä.
Kaarle kustaa tukee CERN:iä ja ihmiskunnan tuhoa. Tästä on kyse.
Lenovon tyyppivika on huono liitäntä johdossa näytön ja koneen välillä. Todennäköisesti olet vähän liikauttanut näyttöä kun olet käynnistänyt koneen, jonka ansiosta näyttö heräa henkiin. Seuraavan kerran kun pimenee, niin kokeilee painaa näytön alareunaa, yleensä liitäntä on vasemman saranan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Näytönohjain ehkä vioittunut? Varmaks en sano.
Tässä on jokin perus Nvidian GeForce, en muista numeroa, mutta kone on ollut aika kevyellä käytöllä, en siis pelaa tällä, enkä pyöritä mitään raskaita ohjelmia. Välillä olen huomannut että Firefox hidastuu jos on monta välilehteä auki. Mistä tuollainen näytönohjaimen vika voisi johtua suhteellisen uudessa koneessa ja onko uuden näytönohjaimen vaihtaminen läppäriin helppoa?
Kuhja kirjoitti:
Lenovon tyyppivika on huono liitäntä johdossa näytön ja koneen välillä. Todennäköisesti olet vähän liikauttanut näyttöä kun olet käynnistänyt koneen, jonka ansiosta näyttö heräa henkiin. Seuraavan kerran kun pimenee, niin kokeilee painaa näytön alareunaa, yleensä liitäntä on vasemman saranan kohdalla.
Ok, en kyllä mielestäni liikutellut erityisemmin, painoin vain virtanäppäintä ensin kauan niin että se sammui ja sitten uudestaan nopeasti kerran niin että käynnistyi. Näyttö oli päällä ja ihan ok, kun lähdin ulos ja kun tulin takaisin, niin oli mennyt pimeäksi eikä reagoinut, en tiedä miten tuo huono liitäntä sen sammumisen selittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Susta otettiin kuvakaappaus.
Kerrotko vähän lisää? Minulla on kyllä teippi kameran edessä, että mitään ei näkynyt, mutta voisiko tuo olla merkki jostain kaappauksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vähän lisää? Minulla on kyllä teippi kameran edessä, että mitään ei näkynyt, mutta voisiko tuo olla merkki jostain kaappauksesta?
Hyvin olet naamasi kuvakaappaukselta suojannut, mutta entä koneesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olet naamasi kuvakaappaukselta suojannut, mutta entä koneesi?
On minulla F-Securen virustorjunta, kiitos vain.
Mulla kävi melkein sama eilen. Yhtäkkiä ruutu pimeni, kone vaan hurisi. En saanut sammutettua millään konstilla. Otin akun irti hetkeksi ja käynnistin sitten koneen uudelleen ja nyt toiminut ihan hyvin.
Onko ketään tietokoneista tietävää paikalla? Olisi kiva kuulla arvioita mistä tällainen saattaa johtua.
paska mikä paska, ei voi muuta todeta, kyllä ne läppärinkin osat voi tiettyyn pisteeseen uusia, mutta siis käytännössä läppäri tulisi olla aina toissijainen tietokone ja käyttää vain jos liikkuu paljon, pöytäkone silloinkun sille on selkeä sijainti, taloudellisesti parempi valinta
yksi on tietysti näytönsäästäjä tai virta asetukset, ootko edes koskaan käyny niitä läpitte että onko mieleiset?
itse laittaisin ehkä vähintään +3 tuntia aikaa, ehtii katsella leffan siinä välissä esimerkiksi
m85 kirjoitti:
yksi on tietysti näytönsäästäjä tai virta asetukset, ootko edes koskaan käyny niitä läpitte että onko mieleiset?
itse laittaisin ehkä vähintään +3 tuntia aikaa, ehtii katsella leffan siinä välissä esimerkiksi
Käy vaikka pihalla vähän kävelemässä niin rauhoitut.
Joo, olen kyllä katsonut näytönsäästäjän asetukset ja ne on ihan ok minulle. Se on siis ihan normaalia että kone menee lepotilaan tietyn ajan jälkeen, eli näyttö sammuu jne, mutta nyt oli kyse siitä että kone oli päällä, ei lepotilassa mutta näyttö pimeänä, eli ei reagoinut eikä herännyt niinkuin kuuluisi. Ainoastaan pakkosammutus ja uudelleenkäynnistys toimi. Et siis vastannut mihinkään kysymykseeni, lähinnä vittuilit vain. Minä tarvitsen läppäriä, jota voi kuljettaa tarvittaessa mukana, ymmärrän että sinä et tarvitse, koska et selvästikään koneeltasi juuri mihinkään liiku.
Pari kuukautta sitten kävi noin Windowsin päivityksen jälkeen. Lenovo täällä ja mitään vikaa ei koskaan ole ollut. Edellisen kerran, kun Windowsin päivitys, hävisi kaikki kirjanmerkit, kyllä harmitti. Kaikki probleemat mitä on ollut, aina tuon päivityksen jälkeen.
Googlaamalla selvisi sitten, mistä voisi johtua, ilmeisesti siis muillakin ollut ongelmia noiden päivitysten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Pari kuukautta sitten kävi noin Windowsin päivityksen jälkeen. Lenovo täällä ja mitään vikaa ei koskaan ole ollut. Edellisen kerran, kun Windowsin päivitys, hävisi kaikki kirjanmerkit, kyllä harmitti. Kaikki probleemat mitä on ollut, aina tuon päivityksen jälkeen.
Googlaamalla selvisi sitten, mistä voisi johtua, ilmeisesti siis muillakin ollut ongelmia noiden päivitysten jälkeen.
Onko se sinulla sen jälkeen toistunut, vai oliko se vain tuo yksi kerta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä sama vika. Puoliso sai kuntoon, googlesta löytyi monta samanlaista kokemusta ja ohjeet :D, en kyllä tiedä, mitä teki tälle koneelle.. mutta paljon tällaisia kummallisia pieniä juttuja aina päivitysten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä sama vika. Puoliso sai kuntoon, googlesta löytyi monta samanlaista kokemusta ja ohjeet :D, en kyllä tiedä, mitä teki tälle koneelle.. mutta paljon tällaisia kummallisia pieniä juttuja aina päivitysten jälkeen.
Ok, minä en tiedä tarvitseeko tälle nyt erityisesti mitään tehdä, kun kerran toimii nyt ihan normaalisti, mutta jos alkaa lisää temppuilla, niin sitten varmaan. Tähän ei ole edes tullut mitään uutta päivitystä nyt ihan lähiaikoina, että en tiedä liittyykö minun ongelmani siihen. No, täytyy toivoa ettei toistu.
Näytönohjain ehkä vioittunut? Varmaks en sano.