Kävin kolesteroli kokeissa ja tässä tulokset
Lab kokeissa KOL 8,1* HDL 1,96 LDL 5,72 trigly 1,31
Tuleekohan lääkitys?
Terveelliset elämäntavat ja liikuntaa päivittäin 1-2 tuntia kävelyä. En tupakoi ja alkoholia muutaman kerran vuodessa.
Kommentit (59)
Minulla laski kolesteroli kun jätin maitotuotteet pois.
Sen siitä kookosöljyn syömisestä saa!
Vierailija kirjoitti:
Joku ehti jo kirjoittaa, että Benecol yms. tuotteet laskevat hyvää kolesterolia. Mulla noin vuosi sitten nousi kolesteroliarvot todella hälyyttävästi erään lääkityksen takia. Lääkärin suosituksesta kokeilin olikohan se juuri Benecolia. Seuraavassa kokeessa kolesteroliarvot olivat lääkärin mukaan niin hyvät, ettei sellaisia tule vastaan kuin joillain aivan superterveellistä elämää viettävillä ihmisillä, eikä välttämättä heilläkään. Tämän lisäksi lääkäri vitsaili, että voisin hakea tv:seen mainostamaan Benecolia, kun nyt on ihan testattu, että se taatusti toimii. Eli tuotteen käyttäminen ei laskenut hyvää kolesterolia.
Vai, että oikeen mainostamaan :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Joku ehti jo kirjoittaa, että Benecol yms. tuotteet laskevat hyvää kolesterolia. Mulla noin vuosi sitten nousi kolesteroliarvot todella hälyyttävästi erään lääkityksen takia. Lääkärin suosituksesta kokeilin olikohan se juuri Benecolia. Seuraavassa kokeessa kolesteroliarvot olivat lääkärin mukaan niin hyvät, ettei sellaisia tule vastaan kuin joillain aivan superterveellistä elämää viettävillä ihmisillä, eikä välttämättä heilläkään. Tämän lisäksi lääkäri vitsaili, että voisin hakea tv:seen mainostamaan Benecolia, kun nyt on ihan testattu, että se taatusti toimii. Eli tuotteen käyttäminen ei laskenut hyvää kolesterolia.
Monesti mainitaan sana "superterveellinen". Olis kiva tietää mitä se mahtaa olla. Sitä ei ole kukaan kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan lääkitys?
Terveelliset elämäntavat ja liikuntaa päivittäin 1-2 tuntia kävelyä. En tupakoi ja alkoholia muutaman kerran vuodessa.
Minulla arvot olivat Kol 5,9 HDL 1,8 ja LDL 3,9. Työterveydenhoitaja painostaa lääkäriin hankkimaan kolesterolilääkitys.
Mitä helkkaria. Joo, et ole kyllä statiinien tarpeessa. Tuo on niin pieni "poikkeama" ihannearvoista, että lääkityksestä on luultavimmin enemmän haittaa kuin hyötyä.
Älä sekoita "ihanne"- ja "viite"arvoja. Viitearvot ovat ne, joiden mukaan lääkitystä ehdotetaan.
En tietenkään sekoita. Yleisesti kuitenkin puhutaan, että ihanne olisi, että kokonaiskolesteroli olisi alle 5.
Se on viitearvo, ei ihannearvo, vaikka sinä puhutkin siitä ihannearvona. Ne on eri asioita.
Juu, enköhän mä ihan ammattinikin puolesta tiedä mitä tarkoittaa viitearvot ja mitä ihannearvot. Kiitos vain valistuksesta. Suomessa on mielestäni suoraan sanottuna tosi tiukat viitearvot kolesterolille. Siksi mieluummin puhun niistä ihannearvoina, koska Suomen kolesterolin viitearvot kuvaa pikemminkin sitä, mitä terveydenhuolto haluaisi niiden olevan kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Viitearvojen kun pitäisi kuvata sitä, mitä terveellä väestöllä yleisimmin on ja nyt asia ei aina ehkä olekaan ihan niin. Esim. joissain maissa, joku mainitsikin Norjan, viitearvot voivat olla korkeammat. Suomessakin voisi ehkä olla syytä korjata vähän noita arvoja, ettei turhia lääkityksiä aloitettaisi niin herkästi. Ehkä nyt ymärtänet, miksi käytän mieluummin ilmaisua ihannearvo kuin viitearvo.
Eipä tosta selostuksestasi kyllä selvinnyt, miksi haluat käyttää väärää ilmaisua. Mutta käytä ihmeessä, jos uskot, että sillä ei ole merkitystä.
Kyllähän selvisi, mutta olet ilmeisimmin vain eri mieltä siitä, että viitearvoissa voisi olla muutoksen tarvetta. Ei ne viitearvot ole mikään muuttumaton määre. Monia viitearvoja korjaillaan tarpeen mukaan ja niissä saattaa esiintyä vaihteiluita laboratorioittain.
Olen kylläkin sitä mieltä, että viitearvoja voisi nostaa. Nythän ne eivät ole lähelläkään ihannearvoja. Viitearvojen alhaisuudella on tietty tarkoitus.
Sydän- ja verisuonitautikuolleisuus muuttuu ihan käsi kädessä kolesteroliarvojen kanssa niin Suomessa kuin Norjassakin. Viitearvojen alhaisuudella on siis tarkoituksena pienentää kuolleisuutta.
Tuolla argumentilla vahvistat, että terveydenhuolto nimenomaan käyttää "viitearvoina" ihannearvoja. Viitearvon määritelmä on arvot mitkä esiintyvät 95% terveestä väestöstä. Mutta onko näin todellisuudessa? No ei, viitearvoiksi on laitettu ne arvot, joilla nuo terveysriskit ovat pienempiä. Mutta se, että tietyllä arvolla on jokin riski, ei vielä tee ihmistä sairaaksi eli tällöin on useita terveitä yksilöitä, joiden kolesteroliarvot tulkitaan nykyisillä viitearvoilla liian korkeiksi, vaikka noiden pitäisi todellisuudessa kuulua normaalijakaumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan lääkitys?
Minulla arvot olivat Kol 5,9 HDL 1,8 ja LDL 3,9. Työterveydenhoitaja painostaa lääkäriin hankkimaan kolesterolilääkitys.
Mitä helkkaria. Joo, et ole kyllä statiinien tarpeessa. Tuo on niin pieni "poikkeama" ihannearvoista, että lääkityksestä on luultavimmin enemmän haittaa kuin hyötyä.
Älä sekoita "ihanne"- ja "viite"arvoja. Viitearvot ovat ne, joiden mukaan lääkitystä ehdotetaan.
En tietenkään sekoita. Yleisesti kuitenkin puhutaan, että ihanne olisi, että kokonaiskolesteroli olisi alle 5.
Se on viitearvo, ei ihannearvo, vaikka sinä puhutkin siitä ihannearvona. Ne on eri asioita.
Juu, enköhän mä ihan ammattinikin puolesta tiedä mitä tarkoittaa viitearvot ja mitä ihannearvot. Kiitos vain valistuksesta. Suomessa on mielestäni suoraan sanottuna tosi tiukat viitearvot kolesterolille. Siksi mieluummin puhun niistä ihannearvoina, koska Suomen kolesterolin viitearvot kuvaa pikemminkin sitä, mitä terveydenhuolto haluaisi niiden olevan kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Viitearvojen kun pitäisi kuvata sitä, mitä terveellä väestöllä yleisimmin on ja nyt asia ei aina ehkä olekaan ihan niin. Esim. joissain maissa, joku mainitsikin Norjan, viitearvot voivat olla korkeammat. Suomessakin voisi ehkä olla syytä korjata vähän noita arvoja, ettei turhia lääkityksiä aloitettaisi niin herkästi. Ehkä nyt ymärtänet, miksi käytän mieluummin ilmaisua ihannearvo kuin viitearvo.
Eipä tosta selostuksestasi kyllä selvinnyt, miksi haluat käyttää väärää ilmaisua. Mutta käytä ihmeessä, jos uskot, että sillä ei ole merkitystä.
Kyllähän selvisi, mutta olet ilmeisimmin vain eri mieltä siitä, että viitearvoissa voisi olla muutoksen tarvetta. Ei ne viitearvot ole mikään muuttumaton määre. Monia viitearvoja korjaillaan tarpeen mukaan ja niissä saattaa esiintyä vaihteiluita laboratorioittain.
Olen kylläkin sitä mieltä, että viitearvoja voisi nostaa. Nythän ne eivät ole lähelläkään ihannearvoja. Viitearvojen alhaisuudella on tietty tarkoitus.
Kumpikohan meistä nyt sotkee määritelmät ihannearvo ja viitearvo keskenään? Ja mikä tarkoitus on valheellisilla liian alhaisilla viitearvoilla?
Eivät ne viitearvot suinkaan ole valheellisia, vaan pienempiä kuin ihannearvot.
Huh..huh.. Statiini lääkkeet maailman suurin bisnes ja nuo Benecol ym. humpuukia. Jos vanhemmilla on kolesterolia jommalla kummalla sitä todennäköisemmin sen perii.
FINRISKI-laskurilla voit laskea riskisi sairastua sydäninfarktiin tai vakavaan aivoverenkiertohäiriöön seuraavan kymmenen vuoden aikana. Laskuri kertoo sairastumisriskisi prosentteina.
https://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finrisk…
Minkälaisen tuloksen saat, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan lääkitys?
Kumpikohan meistä nyt sotkee määritelmät ihannearvo ja viitearvo keskenään? Ja mikä tarkoitus on valheellisilla liian alhaisilla viitearvoilla?
Ok, eli sä väität että nykyään ihanteena pidetään korkeampia kolesteroliarvoja. Miksi sitten terveydenhuollossa yleisesti aletaan suositella lääkitystä ja ruokavalion muutosta, kun kolesteroliarvot menee yli nykyisten viitearvojen? Eli virallisesti ihanne ei ole korkeammat arvot, vaikka jotkut maallikot ovat niin omaksuneet. Itsekin olen sitä mieltä, että nykyisiä viitearvoja suuremmat arvot pitäisi olla hyväksyttyjä, mutta terveydenhuollon luoman ihanteen vuoksi näin ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
FINRISKI-laskurilla voit laskea riskisi sairastua sydäninfarktiin tai vakavaan aivoverenkiertohäiriöön seuraavan kymmenen vuoden aikana. Laskuri kertoo sairastumisriskisi prosentteina.
https://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finrisk…
Minkälaisen tuloksen saat, ap?
En ole ap, mutta olipas ihana testi, kun liian suurella vyötärönympäryksellä sai kerrankin tulokseksi 0 % ja 1 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai, että oikeen mainostamaan :D:D:D
Hei vitsihän se oli. Ei kukaan ostaisi minun mainostamaani tuotetta, joten vitsiksi tuo kommentti tarkoitettiin. Myöhemmillä kerroilla kyseli vielä, että joko laitoin Benecolille hakemusta, ja yhdessä naureskeltiin mitenköhän selviäisin.
Vierailija kirjoitti:
Myös kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa arvoja.
Minulla on thyroxin lääkitys.
Ap.
AP, pyydä geenitesti. FH-jokupaikkakunta-syndrooma jos on, niin statiinit käyttöön. Ruokavalio ei auta määräänsä enempää, jos on geenivirhe. Mahdollisimman pieni annos lääkettä. Mulla jo vuosia toiminut Rosuvastatiini 20 mg. Statiinien maineen ovat pilanneet ihmiset, jotka eivät muuta ruokavaliotaan ja joilla on siksi kovat kolesterolit. Iso joukko kun mussuttaa pullan lisäksi statiineja, niin jopas on vaivoja kerrottavaksi. Statiineja on monenlaisia ja joku niistä sopii sinullekin.
T. Normaalipainoinen FH-Helsinki-syndrooma, jolla oli lähtötaso yli 10.
Vierailija kirjoitti:
Ap on karppaaja?
En ole
Ap.
Mulla KOL 3,5 ja nuo muut 1,1 ja 1,2.
Tupakoin, syön paljon voita, kermaa, juustoa (siis rasvaa) sokeria, suolaa ja muuta mitä ihmiset aina kauhistelee, että onpas epäterveellistä. Koskaan en osta mitään kevyttuotteita enkä usein mitään makeutusaineella makeutettuja juomia, mutta energiajuomia, limpparia ym juon aika usein. Olen keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan lääkitys?
Ok, eli sä väität että nykyään ihanteena pidetään korkeampia kolesteroliarvoja. Miksi sitten terveydenhuollossa yleisesti aletaan suositella lääkitystä ja ruokavalion muutosta, kun kolesteroliarvot menee yli nykyisten viitearvojen? Eli virallisesti ihanne ei ole korkeammat arvot, vaikka jotkut maallikot ovat niin omaksuneet. Itsekin olen sitä mieltä, että nykyisiä viitearvoja suuremmat arvot pitäisi olla hyväksyttyjä, mutta terveydenhuollon luoman ihanteen vuoksi näin ei kuitenkaan ole.
Viitearvo=keskiverto ja ihannearvo on eri asia.
Esim keskivertoa parempi (ihanne) 3,5-5 keskiverto (normaali, viitearvo) 5-7 keskivertoa huonompi (korkea) 7-9
Vierailija kirjoitti:
Mulla KOL 3,5 ja nuo muut 1,1 ja 1,2.
Tupakoin, syön paljon voita, kermaa, juustoa (siis rasvaa) sokeria, suolaa ja muuta mitä ihmiset aina kauhistelee, että onpas epäterveellistä. Koskaan en osta mitään kevyttuotteita enkä usein mitään makeutusaineella makeutettuja juomia, mutta energiajuomia, limpparia ym juon aika usein. Olen keski-ikäinen.
Siis syöt terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kasvisterolin käyttö nosti hyvän kolesterolin määrää, mutta samalla myös kokonaiskolesteroli nousi eli on vaikea sanoa oliko vaikutus negatiivinen vai plus-miinus nolla. Tosin käyttöaika oli vain muutama kuukausi, nyt olisi takana jo puolitoista vuotta mutta en ole käynyt uudelleen evrikokeessa.
Kolesteroliarvoilla ei ole mitään tekemistä sv-tautien kanssa.