Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kertoa pahanhajuisesta hengityksestä, vai kärsiäkkö vain?

Vierailija
13.10.2017 |

Tiedän, ettei minun ole sitä pakko kertoa hänelle ollenkaan, kyseessä on työkaverini.
Tilanne vaan on mennyt siihen, etten enää pysty katsomaan häneen päin, hänen seura ja jutut ärsyttää, koska koko ajan vaan joudun haistelemaan sitä pahaa henkeä. Ärsytys on siis aikojen saatossa kasvanut liian isoksi.
Olemme työskennelleet nyt noin puolitoista vuotta samassa työpisteessä. Hän on mukava ja kiva ihminen enkä haluaisi loukata joten siksi kysynkin miten kertoa vai kertoakko ollenkaan. Mutta jos ongelma onkin vaikka sellaista laatua ettei siihen auta mikään, silloin pitäisin itsäni vain kiusaajana kun moisesta huomauttaisin :(

Alkuun olin hyvin hämmentynyt, että kuka täällä haisee luulin pitkään sen olevan minä itse kunnes vaadin miestä ja siskoa kertomaan haisenko, en haissut.
Itse haluaisin tietää jos haisen niin pahalta, että seurassani on vaikeaa olla.

Hän tupakoi, itse en. Tiedän ettei kaikkien tupakoivien henki haise koko ajan mädältä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeat ihan muina miehinä keskustelemaan hänen kanssaan suuhygienistillä käymisestä. Siis tyyliin että sun pitäis itse käydä, et pysyy suu raikkaana. Ehkä sekin innostuis. 😁

Vierailija
2/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollekkin jonka hengitys on haissut, sanottu asiasta?

Tiedän edelleen, ettei minun ole mikään pakko sanoa, en halua aiheuttaa mielipahaa :)

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupeat ihan muina miehinä keskustelemaan hänen kanssaan suuhygienistillä käymisestä. Siis tyyliin että sun pitäis itse käydä, et pysyy suu raikkaana. Ehkä sekin innostuis. 😁

Totta! Voin ihan hyvin ujuttaa hammaslääkäri keskustelun joku päivä kahvitauolle, itseasiassa minun pitäisikin varata aikaa tarkastukseen :) Toivottavasti tosiaan innostuisi itsekin :D

Vierailija
4/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun ainakin tehosi kun exä karjui päin naamaa että "hyi v*ttu sä haiset ämmä hammaskiveltä!" Kävin suuhygienistillä poistattamassa hammaskiven ja sairaalassa poistattamassa nielurisat. Samassa rytäkässä lähti exän kamatkin rappukäytävän puolelle :)

Vierailija
5/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hengitys haisee. Jos joku mainitsisi aiitä tulusi multa kuittaus sanojalle jostakin paljon pahemmasta. Huonoa käytöstä osoittaisi sulta.

Vierailija
6/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilota hänen tavaroihinsa SB12-pakkaus ja lappu jossa sanotaan että Käytä päivittäin. Toinen vaihtoehto on pyytää esimiestä sanomaan.

Vierailija
7/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun ainakin tehosi kun exä karjui päin naamaa että "hyi v*ttu sä haiset ämmä hammaskiveltä!" Kävin suuhygienistillä poistattamassa hammaskiven ja sairaalassa poistattamassa nielurisat. Samassa rytäkässä lähti exän kamatkin rappukäytävän puolelle :)

No kyllä puolisoiden pitää pystyä tämmöisestä sanomaan toisilleen ilman että toinen suuttuu. Asia pitää toki sanoa fiksulla tavalla.

Vierailija
8/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet kiltin oloinen ihminen ja tekstistäsi näkyy että todella pelkäät onko ajatuksissa jotain väärää. Ei missään nimessä ole!

Itse kärsin usein pahanhajuisesta hengityksestä. Se on meillä perittyä, äidilläni ja veljelläni haisee myös usein vaikka huolehdimme kaikki hyvin suuhygieniasta. Paha haju voi tulla sekä kieleen kertyneestä karsasta tai mahahapoista.

Minusta sinä voit hyvin huomauttaa asiasta hänelle, mutta tee se yllättyneesti kun hän tulee oikein lähelle puhumaan. Sano että "huh miten sun hengitys haisee, oletko syönyt jotain erilaista kuin yleensä!?" Näin hän saa vihjeen että henkensä haisee vaikka ei välttämättä ole syönyt mitään erityistä.

Minusta tuo yllättynyt, spontaani reaktio on parempi kuin sellainen harkitumpi maininta. Minulle usein äiti sanoo spontaanisti eikä se loukkaa yhtään vaan sanon hänelle aina että "oota mä haen pastillin!"

Toivottavasti asia selviää! :)

Vierailija
9/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan alkaisin kulkea töissä kaasunaamari päässä. Jos työkaverisi on herkkä ja älykäs ihminen, hän ottaa tästä onkeensa.

Vierailija
10/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap olet kiltin oloinen ihminen ja tekstistäsi näkyy että todella pelkäät onko ajatuksissa jotain väärää. Ei missään nimessä ole!

Itse kärsin usein pahanhajuisesta hengityksestä. Se on meillä perittyä, äidilläni ja veljelläni haisee myös usein vaikka huolehdimme kaikki hyvin suuhygieniasta. Paha haju voi tulla sekä kieleen kertyneestä karsasta tai mahahapoista.

Minusta sinä voit hyvin huomauttaa asiasta hänelle, mutta tee se yllättyneesti kun hän tulee oikein lähelle puhumaan. Sano että "huh miten sun hengitys haisee, oletko syönyt jotain erilaista kuin yleensä!?" Näin hän saa vihjeen että henkensä haisee vaikka ei välttämättä ole syönyt mitään erityistä.

Minusta tuo yllättynyt, spontaani reaktio on parempi kuin sellainen harkitumpi maininta. Minulle usein äiti sanoo spontaanisti eikä se loukkaa yhtään vaan sanon hänelle aina että "oota mä haen pastillin!"

Kaikkein yleisin tosi pahan hajun aiheuttaja on nieluproput. Nielurisoihin kertynyttä bakteerimassaa, voi olla pahasti piilossa ja haisee tosi pahalle.

Aattelin vaan sillä sanoa, että tähän verrattuna mahahapot tai kieli on... helppoja keissejä.

Vierailija
11/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan oikeassa! Spontaani reaktio on varmaankin paras keino, silloin hän ei jäisi miettimään, että olen märehtinyt tätä :)

Olen yrittänyt tarjota hänelle spontaanisti pastillia/purkkaa eikä hän ole tarttunut tähän. Ehkä "joudun" sanomaan että raikastetaanpas vähän suuta.. :)

AP

Vierailija
12/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein yleisin tosi pahan hajun aiheuttaja on nieluproput. Nielurisoihin kertynyttä bakteerimassaa, voi olla pahasti piilossa ja haisee tosi pahalle.

Aattelin vaan sillä sanoa, että tähän verrattuna mahahapot tai kieli on... helppoja keissejä.

Voisiko nämä nieluproput todeta hammaslääkäri? Täytyypi ihan todella alkaa kampanjoimaan töissä "hampaat ja suu kuntoon nyt kaikilla!" Olisi ihanaa jos hammaslääkäri puhuisi hänelle asiasta ilman että minun täytyisi :)

AP

Vierailija
13/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nämä nieluproput todeta hammaslääkäri? Täytyypi ihan todella alkaa kampanjoimaan töissä "hampaat ja suu kuntoon nyt kaikilla!" Olisi ihanaa jos hammaslääkäri puhuisi hänelle asiasta ilman että minun täytyisi :)

AP

Minulle ei ainakaan ole hammaslääkäri koskaan maininnun propuista, vaikka ihan vastaanotolla olen ihmetellyt miksi henki haisee ja pyytänyt tutkimaan sen vuoksi. Sain vain ohjeet pestä hampaita huolellisesti, mitä jo teenkin... Ja lähes päivittäin saa siis kaivaa proppuja ulos, kun viimein tajusin ja löysin ne ihan itse. Ilmeisesti lääkärit eivät ota proppuongelmaa tosissaan, minullakin ne ovat aivan piilossa jos ei osaa kaivaa. Ja ne haisee kyllä aivan järkyttävälle!

Vierailija
14/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit sanoa! Ja ihan suoraan, keksimättä mitään ekan kommentoijan esittämiä typeriä kautta rantain -selittelyjä.

Että "tiedätkö itse, että sinulla haisee hengitys aika pahalta, mistä se voi johtua?"

Meinaan itse sitä tuskin haistaa, koska ihminen on usein hajusokea omille hajuilleen.

Mutta sen syy voi olla hyvä selvittää. Diabetes aiheuttaa pahaa hengityksen hajua, ientaskuun kerääntynyt ryönä, kitarisa, hammasmätä, nielurisojen proput, kurkun tulehdukset....

Teet häbelle palveluksen, kun sanot asiasta. Sitä paitsi, jos ET sano, välinne viilenevät siksi, että välttelet häntä. Eli jättämällä sanomatta et ainakaan paranna tilannetta.

Vierailija
15/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sanon puolisolle (nätisti), jos henki haisee pahalle. Noloa hänelle, jos ei tiedä töihin tai asioille mennessään asiaa. Eikä ole pahastunut vaan on tyytyväinen. Taustalla ei aina ole huono suuhygienia, vaan on syytä selvitellä tarkemmin. Vieraille asia on hankalampi asia, koska kyseinen henkilö tuskin haluaa toistuvasti kysyä, että haiseeko nyt. Minusta on paikallaan ottaa kunnolla puheeksi, ottaa itse selvää ensin mahdollisista syistä, olla huolissaan ja kehottaa asian perusteelliseen selvittämiseen. Uskoakseni henkilö jo tietääkin asiasta ja saattaapa olla epätoivoinenkin sen suhteen ja joku läheinen asiasta mainitsee tuon tuosta eikä tavalliset keinot päde, eli kyse ei ole hänen piittaamattomuudestaan. Paha haju voi olla aamulla poissa, mutta päivän mittaan kehittyy paha, jopa niin sanottu "kalman haju", niin että vieressä silmistä vesi valuu.

Vierailija
16/19 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tässä on sulle kätevä näyte suuvedestä, toimii kun näköjään tykkäät mausteisesta ruoasta, kokeile, toimi mullakin kun ei ite aina haista, ole hyvä"

Vierailija
17/19 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ientaskut, joita en saa puhdistettua. Olen käynyt eri hammaslääkäreillä, mutta he sanovat, ettei asialle voi tehdä mitään.

Hengityksen siis haisee. Eri ihmiset kertovat siitä minulle eri tavoin. Usein melko hienovaraisesti, esim. kysyvät, olenko testannut sinkkipitoisia pastilleja. Tai käytänkö suuvettä.

Joo, käytän suuvettä. Alkoholitonta. Ja laukussani on aina hammastahnaa ja harja, hammastikkuja sekä lankain, joilla puhdistan hampaani jokaisen ruokailun jälkeen.

Vaan ne eivät auta. Bakteerimassa on ientaskuissa syvällä.

Haiseva hengitys on sosiaalisesti rajoittavaa.

Onneksi on ihmisiä, jotka silti voivat olla kanssani. Heitä on vähän. Mutta ehkä he ovat sitäkin arvokkaammat.

Vierailija
18/19 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla että et ehkä itse tiedosta, mutta sinun hengitys haisee.. Mikä siinä on kummallista. 😂👍

Vierailija
19/19 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ientaskut, joita en saa puhdistettua. Olen käynyt eri hammaslääkäreillä, mutta he sanovat, ettei asialle voi tehdä mitään.

Hengityksen siis haisee. Eri ihmiset kertovat siitä minulle eri tavoin. Usein melko hienovaraisesti, esim. kysyvät, olenko testannut sinkkipitoisia pastilleja. Tai käytänkö suuvettä.

Joo, käytän suuvettä. Alkoholitonta. Ja laukussani on aina hammastahnaa ja harja, hammastikkuja sekä lankain, joilla puhdistan hampaani jokaisen ruokailun jälkeen.

Vaan ne eivät auta. Bakteerimassa on ientaskuissa syvällä.

Haiseva hengitys on sosiaalisesti rajoittavaa.

Onneksi on ihmisiä, jotka silti voivat olla kanssani. Heitä on vähän. Mutta ehkä he ovat sitäkin arvokkaammat.

Kuulostaa oudolta ettei muka mitään voi tehdä. Eikös se ole päinvastoin että pitää tehdä, koska kyseinen tilanne suussa aiheuttaa parodontiittia(?) ja voi olla ihan iso terveysriskikin jos joudut esim. isoon leikkaukseen niin suussa ei saa olla tulehdusta.

Omalla äidilläni oli muistaakseni vastaava ongelma, ja kyllä ne ientaskut todellakin jotenkin kunnolla operoitiin, eli puhdistettiin. Ja sai jotkut erikoisvälineet niidet ientaskujen hoitoon (no joku harjamainen hammasväliharja ym).

Ap:lle, en sanoisi mitään. Ei ole niin läheisestä ihmissuhteesta kyse että kokisin sopivaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi