Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuyliherkkyys ja allergiat

Vanora
12.10.2017 |

Osa ihmisistä kärsii paljon erilaisista allergioista ja yliherkkyyksistä - ongelma on olemassa, mutta jotenkin tuntuu että osa myös liioittele oireitaan reippaasti. EVS:ssa nainen superblondatulla tukalla väittää, ettei kestä enää missään oikein sisällä asua homeallergian takia? Hiusväreissähän paljon kemikaaleja...

Naapurin mummokin kerran tullut valittamaan ovelle mun hajuveden käytöstä - en ollut kerennyt asunnostani edes poistua rappykäytävään, kun tämä kyylä tuli ovelle parkumaan. Käytän tuoksuja harvoin ja mielestäni jos joskus harvoin ulkona käyn niin saan laittaa parfyymia... mikä parasta mummelin näin keräävän syreenin oksia toinen päivä itselleen kesällä, nehän aikas voimakastuoksuisia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tuoksut vaikuta samalla tavalla.

En ole itse hajuste- enkä muukaan yliherkkä, mutta joskus saattaa heikottaa tai ruveta kieleen kirvelemään, kun haistaa jotain voimakkaita keinotekoisia tuoksuja.

Kuitenkaan mitkään kasvien hajut ei aiheuta ikinä mitään huonoa oloa. Ihania tuoksuja.

Koskaan, siis koskaan ei mielestäni kenenkään ihmisen hajustus ei ole tuoksunut mielestäni hyvältä, parhaillaankin toisen ihmisen tuoksumisen huomaaminen on neutraali kokemus. En ole koskaan ymmärtänyt hajuvesien merkitystä, dödöissä sentään on tarkoituksena hajujen vähentäminen, mutta hajuvesillä sitä vain lisätään. Saahan niitä hajuvesiä käyttää, olkaa hyvä vain. Kysyn, en tuomitakseni, vaan puhtaasti uteliaisuudesta: miten usein todellisuudessa olette ihastuneita jostakusta ihmisestä lähtevään hajuun, kun se johtuu hajuvedestä? Kun huomaatte jonkun tuoksuvan hajuvedeltä, niin onko kokemus yleensä positiivinen, negatiivinen vai neutraali?

t. utelias

(Älkää lukeko mitään rivien välistä.)

Vierailija
2/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se hauskuus onkin, kun ei ikinä tiedä, mikä aineyhdistelmä aiheuttaa oireita. Jos keinotekoiset tuoksut haittaavat, niin voi ihan hyvin kestää kukkia. Hiusten vaalennusaineista minulla ei ole kokemusta, mutta tuskin eri merkit täysin identtisiä ovat enkä usko, että niissä on hometta. Homeesta oireita saavat tulevat helposti yliherkiksi hajusteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten tuoksut yleensä aiheuttavat pahaa oloa, koska ne ovat niin makeita. 

Pesuaineet kutisevat nenässä.

Miesten tuoksut aiheuttavat päänsärkyä, jos niitä on lotrattu päälle liikaa. 

Olen ostanut luonnonkosmetiikkahajuvesiä itselleni, niistä en saa pahaa oloa, vaikka tuoksumaailma aika samankaltainen makeahko kuin synteettisissäkin. 

Vierailija
4/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan hajuvesiä, minulla on niitä kolmisenkymmentä erilaista, joita käytän vaihdellen päivittäin, myös ollessani ihan kotosalla koko päivän. Minusta hyvät tuoksut ovat vaan mahtavia hajuaistimuksia, ihan samalla lailla kuin miellyttävä kangas iholla tai vaikkapa hyvä ruoka kielellä.

Ei, en kaada niitä päälle paljon, vaan käytän keveitä Edt- tai EdP-tuoksuja, ja niitä laitan yhden suihkauksen toiseen ranteeseen, josta hieraisen sitä toiseen käteen ja korvien taakse. Niitä ei kyllä normaali-ihminen haista kuin nuuhkaisemalla ihoani, mutta MINÄ haistan ne aamulla ja ne virkistävät. Myöhemmin päivällä ne ovat jo haihtuneet.

Kannattaa erottaa kaksi asiaa. Toinen on tuoksuherkkyys, jota ap tarkoittanee hajuyliherkkyydellä (hajuyliherkkyyttä ei ole olemassakaan), ja se tosiaan on vähän semmoinen subjektiivinen "en tykkää" juttu monilla. Osalle toki voimakkaat hajut aiheuttavat oikeastikin päänsärkyä. Harvemmin kuitenkaan - huom ap - luonnontuoksut, pienelle osalle tosin nekin.

HajuSTEyliherkkyys taas on täysin allergiatesteillä mitattavissa oleva asia ja koskee kemiallisia hajusteita. Niistä hajusteyliherkkä saa kosketusoireita iholle. Näitä ihmisiä on vähän, vain parisen prosenttia väestöstä.

https://www.allergiahelsinki.fi/neuvonta/allergia-ja-astmaneuvonta/haju…

Vierailija
5/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein tuodaan esiin ajatus, että hajusteyliherkät on ärsyttäviä valittajia.

Noh, kyllähän se valittamisen todennäköisyys nousee tietysti aina, kun on jotain valitettavaakin. Kun sitä on jatkuvasti, pikkuhiljaa valittamisesta tulee luonteenpiirre.

Ne jotka ovat kaikista hajusteista johtuvista tuskaisista olotiloistaan huolimatta asiallisia ihmisiä, olisivat varmaan ilman sitä yliherkkyyttä supersuperihania persoonia.

Vierailija
6/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein tuodaan esiin ajatus, että hajusteyliherkät on ärsyttäviä valittajia.

Noh, kyllähän se valittamisen todennäköisyys nousee tietysti aina, kun on jotain valitettavaakin. Kun sitä on jatkuvasti, pikkuhiljaa valittamisesta tulee luonteenpiirre.

Ne jotka ovat kaikista hajusteista johtuvista tuskaisista olotiloistaan huolimatta asiallisia ihmisiä, olisivat varmaan ilman sitä yliherkkyyttä supersuperihania persoonia.

Mitä sekoilet? En ole koskaan sanonut ääneen kenellekään perheen ulkopuoliselle, että hänen hajusteensa häiritsee minua ja aiheuttaa pahaa oloa. 

Vierailija
7/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hienhajulle yliherkkä, en kestä ollenkaan. Muita?

Vierailija
8/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv:ssä esiintynyt homeallergiasta (jota ei kuitenkaan blondausaineet haitanneet ilmeisesti...) nainen tosiaan väitti, että hän on lääkärien, Kelan ja sossun tuen ulkopuolella - joutuu taivasalla asumaan? Vähän uskomattomalta tämä musta kuulosti... lievä skeptisyys vaivaa.

Ap

Vierailija
9/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan hajuvesiä, minulla on niitä kolmisenkymmentä erilaista, joita käytän vaihdellen päivittäin, myös ollessani ihan kotosalla koko päivän. Minusta hyvät tuoksut ovat vaan mahtavia hajuaistimuksia, ihan samalla lailla kuin miellyttävä kangas iholla tai vaikkapa hyvä ruoka kielellä.

Ei, en kaada niitä päälle paljon, vaan käytän keveitä Edt- tai EdP-tuoksuja, ja niitä laitan yhden suihkauksen toiseen ranteeseen, josta hieraisen sitä toiseen käteen ja korvien taakse. Niitä ei kyllä normaali-ihminen haista kuin nuuhkaisemalla ihoani, mutta MINÄ haistan ne aamulla ja ne virkistävät. Myöhemmin päivällä ne ovat jo haihtuneet.

Kannattaa erottaa kaksi asiaa. Toinen on tuoksuherkkyys, jota ap tarkoittanee hajuyliherkkyydellä (hajuyliherkkyyttä ei ole olemassakaan), ja se tosiaan on vähän semmoinen subjektiivinen "en tykkää" juttu monilla. Osalle toki voimakkaat hajut aiheuttavat oikeastikin päänsärkyä. Harvemmin kuitenkaan - huom ap - luonnontuoksut, pienelle osalle tosin nekin.

HajuSTEyliherkkyys taas on täysin allergiatesteillä mitattavissa oleva asia ja koskee kemiallisia hajusteita. Niistä hajusteyliherkkä saa kosketusoireita iholle. Näitä ihmisiä on vähän, vain parisen prosenttia väestöstä.

Okei, ymmärrän että tykkää hajuvesistä tuotteina, onhan ne hienoja pulloja ja niihin itse tuoksuihin yhdistyy mainoksissakin kaikkea upeaa ja hienoa. Joten tavallaan suhtautuminen hajuvesiin on se, että ne on ihania tuoksukokemuksia, enkä väitä vastaan. Kuitenkaan mielestäni ei ole koskaan kiva kokemus, jos ohitseni kävelee joku, jolla huomaan olevan hajuvettä.

Nautitko tuoksuista myös muilla ihmisillä, eli jos joku kävelee ohi ja aistit tuoksun, ajatteletko että onpa ihana tuoksu? Tai jos olet tosi lähellä jotain ihmistä (esim. halaat)? Tämä jälkimmäinen olisi mielestäni varmaan ihan jees, koska se lähekkäin oleminen on vain lyhytaikainen kokemus, kuten vaikkapa hajuvesipullon huvikseen haistelu.

Vierailija
10/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti meni toi lainaus. Sori.

Vierailija
11/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän, että hajuvesissä sinua kiihottaa alunperin naaraspuolisesta kissaeläimestä eristetty feromoni? Huvittavinta on se, että se ei juurikaan vaikuta miehiin.

Vierailija
12/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? En ole koskaan sanonut ääneen kenellekään perheen ulkopuoliselle, että hänen hajusteensa häiritsee minua ja aiheuttaa pahaa oloa. 

Häh? Mä otin esiin just sen häiritsevän asenteen, että yliherkkiin suhtaudutaan kuin he olisivat kettumaisia, vaikka heillä on ihan todellinen vaiva. Minä tässä puolustin teitä, ole hyvä. Kyllä minä tiedän, että on sinunlaisiasi tosi kivojakin ihmisiä (...) Kun kuitenkin koko ajan valitetaan niistä valittajista, niin päätin uskoa, että sellaisiakin on olemassa, ja osoitin tässä hieman ymmärrystä myös heitä kohtaan.

Vierailija
13/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Mä otin esiin just sen häiritsevän asenteen, että yliherkkiin suhtaudutaan kuin he olisivat kettumaisia, vaikka heillä on ihan todellinen vaiva. Minä tässä puolustin teitä, ole hyvä. Kyllä minä tiedän, että on sinunlaisiasi tosi kivojakin ihmisiä (...) Kun kuitenkin koko ajan valitetaan niistä valittajista, niin päätin uskoa, että sellaisiakin on olemassa, ja osoitin tässä hieman ymmärrystä myös heitä kohtaan.

Sori, ilmeisesti väärin luettu ja ymmärretty. Tällä palstalla vaan kun aina kaikki herkät käsitetään kestämättömiksi valittajiksi. Itse olen yrittänyt pitää ongelman omanani muita häiritsemättä. 

Vierailija
14/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, ilmeisesti väärin luettu ja ymmärretty. Tällä palstalla vaan kun aina kaikki herkät käsitetään kestämättömiksi valittajiksi. Itse olen yrittänyt pitää ongelman omanani muita häiritsemättä. 

Sori multakin ehkä heiman tuohtunut vastaus. Mun viestejä ymmärretään täällä aika useinkin väärin. En vain osaa kommunikoida näköjään. Hyvää illanjatkoa!

Vierailija
15/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeasti todellinen vaiva, josta monet kärsii.

Mut nämä muut turhan valittajat vie uskottavuuden niiltä oikeasti yliherkiltä. Ja kun näiltä oikeasti hajusteille yliherkiltä menee uskottavuus he joutuvat kärsimään toisten ääliömäisyydestä.

Eikä voi sanoa että mikä/millaiset tuoksut on ne jotka ärsyttää, se on niin henkilökohtaista mikä aiheuttaa oireita.

Itse en siis ole yliherkkä mutta tiedän ihmisiä jotka oikeasti on ja myös ihmisiä jotka vaan valittaa valittamisen ilosta.

Vierailija
16/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hienhajulle yliherkkä, en kestä ollenkaan. Muita?

Ja minää olen paskan hajulle yliherkkä. Kummallisinta on se että pari pahinta hajusteallergikkoo polttaa tupakkaa.

Vierailija
17/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tämä on totta.

Entinen kollegani sairastui hometyöpaikallamme. Työterveyslääkäri teki ammattitautiepäilyn. Aluehallintoviranomainen määräsi että altistus lopetettava välittömästi. Henkilö jäi sairaslomalle. Työpaikalla todettiinkin mittavat homevauriot joiden keskellä henkilö oli vuosia työtä tehnyt.

Lopputulos: kela ei maksanut sairaspäivärahaa koska henkilö voi kotona hyvin eikä ollut kuulemma siten sairas vaan rakennus oli, joka taas oli työnantajan vastuulla. Työnantaja kieltäytyi osoittamista etätyötä edes ammattitautimuksen ajaksi. Työnantaja myös kieltäytyi maksamasta palkkaa koska henkilö ei ollut töissä. Liitto ei maksanut päivärahaa koska henkilö oli työsuhteessa eikä työtön. Henkilö oli siten _täysin_ vailla tuloja.

Työnantaja odotteli rauhassa että saikuttelee itsensä työsuhteesta ulos tai irtisanoutuu. Ei ollut merkitystä 15 vuoden työuralla ja panoksella, ei millään. Ei edes pahoitteluita. Nyt kolme vuotta myöhemmin tämä korkeakoulutettu ihminen on kotona vailla tuloja. Koti on puhdas ja siellä voi hyvin mutta elämä rajoittuu kotiin. Työkyky ja terveys pysyvästi mennyt. Monikemikaaliyliherkkyys puhjennut. Ikää alle 40. Tämä nyky-Suomessa.

Mikä pahinta, kyseessä on koulu. Ehkä siellä käy jonkun palstalaisenkin lapsi ja kerää kumulatiivista altistusta joka vaikkapa vasta vuosien päästä puhkeaa oireiseksi sairaudeksi. Tulee vielä paljon uusia ’Mari Vesaloita’ :((

Vierailija
18/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä kollega tulee toimeen ilman tuloja?

Vierailija
19/22 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kollegan puoliso huolehtii perheen (niukasta) taloudesta.

Vierailija
20/22 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on kirjoitti:

Ikävä kyllä tämä on totta.

Entinen kollegani sairastui hometyöpaikallamme. Työterveyslääkäri teki ammattitautiepäilyn. Aluehallintoviranomainen määräsi että altistus lopetettava välittömästi. Henkilö jäi sairaslomalle. Työpaikalla todettiinkin mittavat homevauriot joiden keskellä henkilö oli vuosia työtä tehnyt.

Lopputulos: kela ei maksanut sairaspäivärahaa koska henkilö voi kotona hyvin eikä ollut kuulemma siten sairas vaan rakennus oli, joka taas oli työnantajan vastuulla. Työnantaja kieltäytyi osoittamista etätyötä edes ammattitautimuksen ajaksi. Työnantaja myös kieltäytyi maksamasta palkkaa koska henkilö ei ollut töissä. Liitto ei maksanut päivärahaa koska henkilö oli työsuhteessa eikä työtön. Henkilö oli siten _täysin_ vailla tuloja.

Työnantaja odotteli rauhassa että saikuttelee itsensä työsuhteesta ulos tai irtisanoutuu. Ei ollut merkitystä 15 vuoden työuralla ja panoksella, ei millään. Ei edes pahoitteluita. Nyt kolme vuotta myöhemmin tämä korkeakoulutettu ihminen on kotona vailla tuloja. Koti on puhdas ja siellä voi hyvin mutta elämä rajoittuu kotiin. Työkyky ja terveys pysyvästi mennyt. Monikemikaaliyliherkkyys puhjennut. Ikää alle 40. Tämä nyky-Suomessa.

Mikä pahinta, kyseessä on koulu. Ehkä siellä käy jonkun palstalaisenkin lapsi ja kerää kumulatiivista altistusta joka vaikkapa vasta vuosien päästä puhkeaa oireiseksi sairaudeksi. Tulee vielä paljon uusia ’Mari Vesaloita’ :((

Mun ystävällä vähän sama. Saa kuitenkin saikkuja, kun laukesi myös tunnustettavia sairauksia ja yrittää aina väleissä tehdä työtä ( nyt homeettomassa rakennuksessa). Mutta nelikymppisen terveys on ihan romuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä