"Ethän sano näin lapsettomalle/pikkulasten vanhemmalle/masentuuneelle/syöpään sairastuneelle jne."
Tiedättekö nämä listaukset jossain iltapäivälehtien sivuilla? Tulee kyllä fiilis, ettei uskalla sanoa mitään, kun aina on riski sanoa väärin. Outoa kai sekin, jos vaan toljottaa hiljaa, kun joku puhuu vastaavista asioista.
Tulipahan taas mieleen, kun facebookissa kiersi joku listaus siitä mitä ei pidä sanoa syöpään sairastuneelle.
Kommentit (24)
No...Ehkä se vaatii hieman ihan "pientä" fiksuutta, ettei möläyttele mitä sattuu. Listoja tarvitaan ehkä siksi, että kaikilla ihmisillä ei ole ns. tunneälyä -
valitettavasti.
Joskus joku suomalainen tubettaja listas jotain "Älä sano näin lävistetylle/tatuoidulle". Ihme kontrollointia. Sen ymmärrän, että jostain arkaluontoisesta (jolle ihminen itse ei voi mitään) asiasta ei pitäisi ihmiselle sanoa mitään typerää, esim. änkyttämisestä, epävarmasta luonteesta, lapsettomuudesta jne., mutta jos on tieten tahtoen ottanut esim. tatuoinnin otsaansa niin sitten kyllä pitää ihan sietää se että siitä joku jotain sanookin. Joskus typerääkin. Eikä mennä toisia ihmisiä ojentamaan, että älä sano näin minulle, kun en kestä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus joku suomalainen tubettaja listas jotain "Älä sano näin lävistetylle/tatuoidulle". Ihme kontrollointia. Sen ymmärrän, että jostain arkaluontoisesta (jolle ihminen itse ei voi mitään) asiasta ei pitäisi ihmiselle sanoa mitään typerää, esim. änkyttämisestä, epävarmasta luonteesta, lapsettomuudesta jne., mutta jos on tieten tahtoen ottanut esim. tatuoinnin otsaansa niin sitten kyllä pitää ihan sietää se että siitä joku jotain sanookin. Joskus typerääkin. Eikä mennä toisia ihmisiä ojentamaan, että älä sano näin minulle, kun en kestä sitä.
Aika mielenkiintoinen lähestymistapa sinulla.
Osaatko kertoa mikä valtuuttaa sinut puuttumaan jonkun tuntemattoman
ihmisen itseilmaisun oikeuteen tai johonkin asiaan joka kuuluu hänen persoonaansa olkoonkin asia sellainen johon voi itse vaikuttaa.
Mun mielestä tuommoinen "asioiden laukominen" ja liipalaapa - "kestä kun mä sanon nönnönöö" kertoo vaan sanojasta aikapaljon. Kas kumma kun mä ja muutkin pystyy siihen että ei mene läheisille tai tuntemattomille sanomaan jos heidän olomuodossaan tai tekemisessään jokin häiritsee. Miksi sinä et pysty siihen?
Koetko sinä olevasi parempi tai koetko tekeväsi palveluksen jollekin kun sanot
mitä sanot. Joku puhui tunneälykkyydestä ja siitä on todellakin monella suomalaisella aikuisella puutos.
Mitä siitä oikeasti saa itselleen, jos täytyy laukoa näitä " totuuksia " ?
"Totuuden torvi on usein pelkkä torvi", on joku sanonut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisen itseilmaisun oikeuteen tai johonkin asiaan joka kuuluu hänen persoonaansa olkoonkin asia sellainen johon voi itse vaikuttaa.Mun mielestä tuommoinen "asioiden laukominen" ja liipalaapa - "kestä kun mä sanon nönnönöö" kertoo vaan sanojasta aikapaljon. Kas kumma kun mä ja muutkin pystyy siihen että ei mene läheisille tai tuntemattomille sanomaan jos heidän olomuodossaan tai tekemisessään jokin häiritsee. Miksi sinä et pysty siihen?
mitä sanot. Joku puhui tunneälykkyydestä ja siitä on todellakin monella suomalaisella aikuisella puutos.
Öööö... ei se että siinä joku häiritsee, vaan ihan tavallisia uteliaita kysymyksiä lähinnä tarkoitin, jotka kysytyltä saattaa tuntua typerältä.
Sillä listalla oli muistaakseni esim. se, että huulensa lävistäneeltä ei saisi kysyä miltä noiden kans tuntuu suudella. Tuollaisen kysyminen ei mun mielestä osoita mitään tunneälyn puutetta, ihan OK kysymys, vaikka se saattaakin olla ärsyttävä UKK huulensa lävistäneelle.
Lapsettomalta ei minun mielestä saa kysyä miksi sulla ei ole vielä lapsia eikä ujolle ja epävarmalle saa sanoa, että miksi sä oot niin hiljaa koko ajan. Mutta tatuoidulta saa kysyä miksi otit tuon tatuoinnin ja lävistetylle saa vitsillä sanoa, että sulla on hei ongenkoukku tuossa silmäkulmassa. Jos se on ärsyttävää tai huumorintaju ei vaan riitä niin deal with it, se on kuitenkin arkaluontoisuudeltaan täysin eri luokkaa kuin nuo aiemmin mainitsemani asiat.
Pitää tuntea ihminen, jolle "kommentoi".Tällöin on helpompi tietää, esim. millaista huumoria toinen ymmärtää.
Ulkopuoliset hölisijät, pitäkää melut mahassanne ( ai niin ; joiltain se on liikaa vaadittu).
Oin kassalla töissä ja siihen tuli mustiin pukeutunut miesasiakas vihaisen näköisenä, valkoiset piilarit päässä. Sanoin "siistit piilarit". No ei tykännyt. Olis vissiin senkin kantsinut kirjoittaa tällainen "älä sano näin"- lista ja ojentaa kaikille vastaantulijoille. Mistä näitä aina voi tietää mistä joku vetää herneen nenään. Just se, että tekee ulkonäölleen jotain ja sitten ärsyyntyy kun joku ilmaisee sen huomanneensa, on mulle täysin käsittämätöntä. Voishan sitä olla täysin kommentoimatta kenenkään ulkonäköä, mutta moni tulee kehuista hyvälle mielelle ja ne pahastujat painaa vaakakupissa sen verran vähemmän, että minusta nähden pahastukoot, sanon silti.
Nuo listat ovat sellaisia, ettei todellakaan päde kaikkien kohdalla. Tuohan on suorastaan loukkaus ajatella, et KAIKKI sypöpotilaat tms. olis joku yhtenäinen, samalla tavalla ajatteleva joukko, vaan siksi et niillä on yhdistävä tekijä, esim se diagnoosi. Ihan naurettavaa!
Kyllä minä ainakin kohtelen kaikkia ihmisiä heidän oman persoonansa kautta ja heitän sitä hurttia huumoria sen kanssa, joka siitä pitää, puhun syvällisiä muista asiosta sen kanssa, jolle se on tärkeintä ja suorapuheisen kanssa puhutaan asioita niiden oikeilla nimillä: just kuten hän itse toivoo!
Vierailija kirjoitti:
Oin kassalla töissä ja siihen tuli mustiin pukeutunut miesasiakas vihaisen näköisenä, valkoiset piilarit päässä. Sanoin "siistit piilarit". No ei tykännyt. Olis vissiin senkin kantsinut kirjoittaa tällainen "älä sano näin"- lista ja ojentaa kaikille vastaantulijoille. Mistä näitä aina voi tietää mistä joku vetää herneen nenään. Just se, että tekee ulkonäölleen jotain ja sitten ärsyyntyy kun joku ilmaisee sen huomanneensa, on mulle täysin käsittämätöntä. Voishan sitä olla täysin kommentoimatta kenenkään ulkonäköä, mutta moni tulee kehuista hyvälle mielelle ja ne pahastujat painaa vaakakupissa sen verran vähemmän, että minusta nähden pahastukoot, sanon silti.
Jos ne ei ollukaan piilarit...............? Mitäs jos se ei ollutkaan tästä maailmasta. Tuliko jollekin muulle mieleen? :D
Mua itseäni vituttais suunnattomasti, jos minä sairastuisin ja joku lukis jonkun listan fb:sta siitä, miten mulle nyt kannattais puhua ja mitä jättää puhumatta. Aika monenlaiset kommentit varmaan sietäisin, mutta tuo olis mulle surullinen ajatus, että miksikä minä olen nyt yhtäkkiä muuttunut, kun oppaita tarvitaan kommunikointiin??
Meitä ihmisiä opetetaan koko ajan loukkaantumaan kaikesta mahdollisesta ja etsimään merkkejä sen mukaan toisten käytöksestä ja sanoista. Meillä ei oikein ole muitakaan murheita nyt.
Blaa blaa.. Pitäisi puhua paljon suorempaan mitä nykyään uskalletaan. Kohta ei kukaan uskalla sanoa mitään rehellistä ja valloilla on se vastenmielinen teennäinen ja epärehellinen perseennuolentakulttuuri mikä amerikassakin on valloillaan. Mielipaha tulee ihan joka asiasta ja kukaan ei "kestä" enää yhtään mitään.
Olkaa suoria, olkaa rehellisiä. Jos ette tahdo pahaa kenellekään, ette voi puhua liian suoraan.
Vierailija kirjoitti:
No...Ehkä se vaatii hieman ihan "pientä" fiksuutta, ettei möläyttele mitä sattuu. Listoja tarvitaan ehkä siksi, että kaikilla ihmisillä ei ole ns. tunneälyä -
valitettavasti.
Näytäpä mulle yksikin hyvä, yleispätevä lista, joka toimii ihmisen kuin ihmisen kohdalla.
Tärkeintä on se, että on läsnä eikä ala karttelemaan tai lopeta yhteydenpitoa. Kun lapsen syöpädiagnoosi tuli, puhelin vaikeni ja yhtä lukuunottamatta ystävät eivät ota enää oma-aloitteisesti yhteyttä. Se loukkaa eniten. Ei tökeröt kommentit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisen itseilmaisun oikeuteen tai johonkin asiaan joka kuuluu hänen persoonaansa olkoonkin asia sellainen johon voi itse vaikuttaa.Mun mielestä tuommoinen "asioiden laukominen" ja liipalaapa - "kestä kun mä sanon nönnönöö" kertoo vaan sanojasta aikapaljon. Kas kumma kun mä ja muutkin pystyy siihen että ei mene läheisille tai tuntemattomille sanomaan jos heidän olomuodossaan tai tekemisessään jokin häiritsee. Miksi sinä et pysty siihen?
Nuo listathan ovat juuri sitä "itseilmaisun oikeuteen puuttumista" -pahimmasta päästä! Siinä leimataan tatuoidut ja lävistetyt yhdeksi ryhmäksi, jotka ovat kaikki mieltä x kommentista y. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on se, että on läsnä eikä ala karttelemaan tai lopeta yhteydenpitoa. Kun lapsen syöpädiagnoosi tuli, puhelin vaikeni ja yhtä lukuunottamatta ystävät eivät ota enää oma-aloitteisesti yhteyttä. Se loukkaa eniten. Ei tökeröt kommentit!
Se loukkaa sinua, mut mistäpä sen voi tietää mikä ketäkin loukkaa? Joillain ei ole voimia olla sosiaalisissa kontakteissa. Ehkä ystävät ajattelivat, että kaipaatte rauhaa ja saatte liikaa yhteydenottoja?
Tämä on se listojen ongelma: Ihmiset eivät puhu toisilleen, vaan kuvittelevat tietävänsä mitä toinen haluaa, koska facebook sanoin niin.
Pitää pystyä avaamaan se suu ja sanoa mitä haluaa ja toisen osapuolen on avattava suu ja kysyttävä.
Mun mielestä noi listat on yleensä täynnä itsestäänselvyyksiä, mutta yllättävän paljon silti on tullut vastaan näitä "ai teillä ei vieläkään ole lasta, mitäs jos minä vähän auttaisin PANEMAAN sen alulle, heh heh", "jaa, eikös sinulla vieläkään ole seurustelukumppania, oletkos liian nirso", "etkö vieläkään ole saanut töitä, oletko hakenut oikeista paikoista" tms laukovia tyyppejä.
Opetan omat lapset kommunikoimaan sivistyneesti ja hienotunteisesti, mutta myös niin, että ymmärtävät jos joku ei kykene vastaavaan. Koska totuus on, että tässä maailmassa kaikki ei ole varustettu yhtä hyvillä verbaalisilla kyvyillä, eivätkä muutenkaan mieti loppuun asti. Kannattaako silloin:
A. Valita asenne, jonka mukaan näkee hyvän tarkoituksen ja jatkaa itse elämää hyvillä mielin, vai
B. Valita asenne, jonka mukaan saa toki olla uhri, mutta joka kuluttaa itsestäänkin voimavaroja, puhumatta mitä se tekee ihmissuhteille.
Meillä on suvussa liikaa noita, joille ei voi sanoa mitään oikein. Toimii hyvänä varoittavana esimerkkinä.
No useimmat niistä on aika ilmiselviä juttuja. Ehkä vaikea olla sanomatta jollekin jolla on tapana möläyttää mitä mieleen juolahtaa, mutta suurin osa ei muutenkaan sanoisi sellaisia asioita.