Onko nykyään kaikki työhaastattelut ryhmähaastatteluita?
Hyllyttäjäksi kauppaan ja varastohommiin kun hain vuokrafirmojen kautta niin tuollaiseen jouduin. Kiva kun työhaastattelu on muutenkin vähän stressaava ja etenkin jos joku on ujo niin sitten lisäksi tuo että on monta muutakin tyyppiä haastateltavana samaan aikaan ei helpota tilannetta yhtään. En ihmettele jos moni ei halua hakea töitä kun noin nöyryyttäviä pelkät haastattelut.
Kommentit (16)
Ei ole kaikki ryhmähaastatteluja.
Mutta miten sitä työpaikallakaan kestää, jollei haastattelussa pysty olemaan muiden seurassa?
Introverttinä sain melkein jo paniikkikohtauksen luettuani tuon, olisi aivan kamalaa joutua ryhmähaastatteluun :o
on nuo yleistynyt hirveästi ja todella monessa paikassa pitää olla myös suosittelijat
Olen kerran joutunut ryhmähaastatteluun. Olen ujo ja huono ottamaan oman tilani ihmisjoukoissa. Lisäksi tuntui siltä, että pitää miettiä todella tarkkaan, mitä kaikkea kehtaa siinä muiden kuullen itsestään kertoa. En saanut työpaikkaa. Suulaat päällepäsmärithän noissa pärjäävät.
Älyttömäksi mennyt työnhaku ja toikin että pa*skaduunia varten pitää oikein ryhmähaastattelussa käydä. Ei ihme ettei nuoret enää sitoudu työnantajiin tai ylipäätänsä hae töitä
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten sitä työpaikallakaan kestää, jollei haastattelussa pysty olemaan muiden seurassa?
Oletko vähän yksinkertainen?
Kilpailutetaan sosiaalisesti jo muutenkin ahdingossa olevia ihmisiä, ja narsupäsmärit nauttivat katsellessaan. Kai seuraavaksi työpaikan saa jollakin vapaaottelulla tyyliin MadMax?
Olisin minäkin tosi hyvä ja ahkera työntekijä mutta tuollaisessa haastattelussa olisin syrjässä ja aika hiljainen. Menisi työnanajalla hyvä työntekijä sivusuun.
Vierailija kirjoitti:
No jos sun työpaikalla on jatkuvaa kilpailua työntekijöiden kesken, laumahierarkian hakemista ja nokkimisjärjestyksen säätöä = Kotiin ulottuvaa mielipahaa ihmisille, niin mikäs siinä.
Seuraavaksi varmaan tosiaan usutetaan hakijat tappelemaan työpaikasta...
Seuraavaksi alkaa yleistyä ryhmävideohaastattelut, parempi vielä jos laittasivat hakijat siinä haastattelemaan toisiaan kiinaksi ja joka selviytyy parhaiten pääsee sitten ihan oikeaan työhaastatteluun jossa on muita tiukan seulan läpässeitä yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran joutunut ryhmähaastatteluun. Olen ujo ja huono ottamaan oman tilani ihmisjoukoissa. Lisäksi tuntui siltä, että pitää miettiä todella tarkkaan, mitä kaikkea kehtaa siinä muiden kuullen itsestään kertoa. En saanut työpaikkaa. Suulaat päällepäsmärithän noissa pärjäävät.
Tuossa onkin just se ongelma että ne suulaat päällepäsmärit ei välttämättä ole niitä parhaita työntekijöitä.
En nyt mitä erinomaisen nöyryyttävää ryhmähaastattelussa on. -Ei ne ainakaan yhtään sen huonompia automaattisesti ole kuin ne haastattelut, jossa olet mahdollisesti vain kahden haastattelijan kanssa. - Itselläni on kokemus, jossa haastattelija yritti kovasti lähennellä. En tiedä olisinko saanut paikan, jos olisin ollut valmis säännölliseen seksiin hänen kanssaan. - Myöhemmin sain kuulla huhuja, joiden mukaan eräs opiskelija kaveri maksoi hänelle vuokrastaan osan seksillä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin minäkin tosi hyvä ja ahkera työntekijä mutta tuollaisessa haastattelussa olisin syrjässä ja aika hiljainen. Menisi työnanajalla hyvä työntekijä sivusuun.
Niinpä ja nuo ap:n mainitsemat työt on sellaista suorittavaa työtä jossa poikkeuksetta ahkerimmat on niitä vähän hiljaisempia introverttejä joita muuten on väestöstä puolet. Ei ylisosiaalinen hölösuu viihdy varastossa pitkiä aikoja kun sellainen ihminen verkostoituu jatkuvasti ja etsii jatkuvasti parempaa.
Ei niissä ryhmähaastatteluissa mitään hölösuita haetakaan. Ottakaa ihan rauhallisesti vain.
Itse rekrytoijana totean, että toivoisin ryhmähaastatteluja meillekin perinteisten sijaan, sillä nopeatempoinen tiimityöskentelykyky on työnkuvamme ytimessä. Kertoo ihmisen sisäisestä dynamiikasta ja erityisesti sopeutumiskyvystä paljon miten reagoi tuollaisessa tilanteessa. Huomioitavaa on myös, että suulaus ja päällepäsmäröinti ovat yhtä lailla yksilöä heikentäviä ominaisuuksia, riippuu kylläkin aika lailla haettavasta tehtävästä - jossain myyntitykin työssä sellainen kukkoiluasaenne voi ollakin plussaa, esim. asiakaspalvelutehtävään todennäköisesti haetaan sitä joka osaa keskusteluissa antaa tilaa myös toiselle ja käyttäytyy tasapuolisesti kanssahaastateltaviaan huomioiden jne.
Mä en ole koskaan joutunut ryhmähaastatteluun, en vuokrafirmassa enkä muutenkaan.
Kulostaa aika hankalalta kertoa itsestään ja osaamisestaan jos on parikymmentä muutakin siinä.