Mille alalle kannattaisi IHAN OIKEASTI kouluttautua?
Poislukien ehkä yliopistotutkinnot. Kokemusta lähinnä duunaritason hommista, mutta minulla on keskenjääneet insinööriopinnot. Mietin vain, kannattaako niitä jatkaa, mikä olisi työllisyyden kannalta tällä hetkellä optimaalisin ala?
Kommentit (17)
IT-ala jos ala kiinnostaa ja on sen tyyppistä lahjakkuutta. Nimenomaan tekniset työtehtävät alalla.
No olin ehdottamassa insinööriä / lääkäriä (hammaslääkäriä).
Hoitajille toki töitä on, mutta itse en sitä hommaa halua sillä palkalla enää tehdä.
Aion kouluttautua DI:ksi tekniikan alalta. Toinen vaihtoehto oli lääkäri, mutta olen todennut etten jaksa potilaita.
Kuinka pitkä ura vielä edessä? Iso osa töistä tulee häviämään tulevina vuosikymmeninä digitalisaation edetessä. Ap varmaan itse tietää paremmin, mitä hommia esim. tekniikan alalle enää jää. Parhaillaan ovat häviämässä kaupankassat ja konduktöörit ja postinjakajat, kohtapuoleen katovat kuljettajat, huolitsijat ja logistiikka-alan ammatit. Myyjien työt vähenevät myös kaupan siirtyessä nettiin.
Pitkän tähtäimen hyvä työllisyys on aloilla, joilla tekijää ei voi korvata koneella tai digitaalisin järjestelyin. Opettajat, lääkäri, erilaiset hoitajat yms. työllistyvät edelleen. Samoin kosmetologien ja parturi-kampaajien tapaiset käsityöläis-asiakaspalveluhommat pitää edelleen ihmisen tehdä.
Johtajille ja suunnittelijoille on tietysti töitä, mutta näihin hommiin vaaditaan niin paljon, että useimmilla eivät rahkeet riitä.
Vierailija kirjoitti:
IT-ala jos ala kiinnostaa ja on sen tyyppistä lahjakkuutta. Nimenomaan tekniset työtehtävät alalla.
No ei todellakaan. Työttömiä on pilvin pimein. Nimenomaan niissä teknisissä tehtävissä.
ICT eli it + tietoliikenne mutta sitten vaaditaan myös osaamista ja kiinnostusta.
Poliitikoista ei varmaan koskaan päästä eroon, eli kouluttaudu sellaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä ura vielä edessä? Iso osa töistä tulee häviämään tulevina vuosikymmeninä digitalisaation edetessä. Ap varmaan itse tietää paremmin, mitä hommia esim. tekniikan alalle enää jää. Parhaillaan ovat häviämässä kaupankassat ja konduktöörit ja postinjakajat, kohtapuoleen katovat kuljettajat, huolitsijat ja logistiikka-alan ammatit. Myyjien työt vähenevät myös kaupan siirtyessä nettiin.
Pitkän tähtäimen hyvä työllisyys on aloilla, joilla tekijää ei voi korvata koneella tai digitaalisin järjestelyin. Opettajat, lääkäri, erilaiset hoitajat yms. työllistyvät edelleen. Samoin kosmetologien ja parturi-kampaajien tapaiset käsityöläis-asiakaspalveluhommat pitää edelleen ihmisen tehdä.
Johtajille ja suunnittelijoille on tietysti töitä, mutta näihin hommiin vaaditaan niin paljon, että useimmilla eivät rahkeet riitä.
Selittäisikö joku tyhmälle, miten logistiikka-alan ammatit katoavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Työttömiä on pilvin pimein. Nimenomaan niissä teknisissä tehtävissä.
Kyllä yritysjärjestelmien (esim. Microsoftin yritystuotteet) ja toisaalta sovelluskehityksen osaajille töitä on. Mutta vaatimukset on työntajajilla kyllä melko kovat, koska työnhakijoita on paljon.
Kannattaisi panosta tuoteosaamiseen: Azure, Office 365 tuoteperhe (sisältäen Sharepoint), Power BI, SQL Server jne. Geneerinen it-osaaminen ei välttämättä riitä.
Lääketieteellinen tekniikka. Vaativa mutta hyvin palkattu ala.
Minulle suositeltiin työkkärissä siivoojan (laitoshuoltajan) koulutusta. Kuulema riittää töitä.
Insinöörityöttömyyshän on varsin suurta tällä hetkellä, varsinkaan vastavalmistuneet ei työllisty.
Putkimiehille tuntuu riittävän duunia. Hyvä ala. Voi alkaa vaikka yksityisyrittäjäksi.
Riippuu aika paljon, minkä alan insinööriopintoja ne oli.