Irtisanoutuminen työstä
Löysässä hirressä ollaan... olen tehnyt nyt 3kk töitä suullisella sopimuksella. Käytännössä sopimuksessa ei silti käyty läpi muuta kuin palkkaus. Verottajan kautta mennään kumminkin. Nyt olen löytänyt huomattavasti itselleni mieluisemman paikan, ja haluaisin lopettaa täällä paikassa, jossa palkat tulevat milloin sattuu ja palkkalaskelmia ei ole saatavilla vaikka kuinka niitä vaatisi.
Olen jo moneen otteeseen työnantajalleni kertonut että tämä paikka ei ole ollut sitä mitä olen saanut ymmärtää ja heti paikan avautuessa lähden muualle. Kerran olen jo hepulitkin vastaannottanut kun en kuulemma vaan voi lähteä. Nyt ei enää pystyisi yhtäkään päivää olla kyseisessä puljussa ja voisi vain sanoa adios amigos. Käytännössä: Onko tämä mahdollista? Voinko sanoa että moikka?
Minulla on aika monta syytä: Palkka myöhässä, palkkalaskelmia ei saatavilla, palkat välillä mitä sattuu, parempi työpaikka ja sijainti. Jos otetaan irtisanomisajan kanssa, riitaudun työnantajan kanssa niin pahasti etten pysty tätä 14vrk olemaan kys yrityksessä...
Kommentit (5)
Voit lopettaa vedoten koeaikaan. Koeaikana ie ole irtisanomisaikaa. Voit lopettaa heti. Koeaika voi olla jopa 6 kk uuden kikyn myötä. Kannattaa ainakin yrittää hoitaa irtisanoutuminen siististi. Piirit ovat niin pienet täällä, ettei koskaan voi olla varma milloin mikäkin menneisyyden asia on taas edessä. Eli itse tekisin nyt ainakin seuraavan työvuoron loppuun.
Ei tossa oo mitään ihmeellistä, vaikka pomo saattaakin urputtaa. Teet kirjallisesti vaan ilmoituksen (esim. sähköpostilla), että katsot työsuhteen purkautuneeksi alkaen xx.xx.2017 ja sitten jatkat elämääs.
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa oo mitään ihmeellistä, vaikka pomo saattaakin urputtaa. Teet kirjallisesti vaan ilmoituksen (esim. sähköpostilla), että katsot työsuhteen purkautuneeksi alkaen xx.xx.2017 ja sitten jatkat elämääs.
Tee kirjallisesti ehdottomasti! Suojaa sinua. Työnantajasi ei kuulosta kovin luotettavalta.
löysässähirressä kirjoitti:
Löysässä hirressä ollaan... olen tehnyt nyt 3kk töitä suullisella sopimuksella. Käytännössä sopimuksessa ei silti käyty läpi muuta kuin palkkaus. Verottajan kautta mennään kumminkin. Nyt olen löytänyt huomattavasti itselleni mieluisemman paikan, ja haluaisin lopettaa täällä paikassa, jossa palkat tulevat milloin sattuu ja palkkalaskelmia ei ole saatavilla vaikka kuinka niitä vaatisi.
Olen jo moneen otteeseen työnantajalleni kertonut että tämä paikka ei ole ollut sitä mitä olen saanut ymmärtää ja heti paikan avautuessa lähden muualle. Kerran olen jo hepulitkin vastaannottanut kun en kuulemma vaan voi lähteä. Nyt ei enää pystyisi yhtäkään päivää olla kyseisessä puljussa ja voisi vain sanoa adios amigos. Käytännössä: Onko tämä mahdollista? Voinko sanoa että moikka?
Minulla on aika monta syytä: Palkka myöhässä, palkkalaskelmia ei saatavilla, palkat välillä mitä sattuu, parempi työpaikka ja sijainti. Jos otetaan irtisanomisajan kanssa, riitaudun työnantajan kanssa niin pahasti etten pysty tätä 14vrk olemaan kys yrityksessä...
14vrk- 3*2 pv (kertynyt kesäloma, jos saat pitää sen ennen lähtöä) = 8 pv töitä. Muussa tapauksssa sulle on maksettava lomakorvaus noista 6 päivästä.
Kyllä voit irtisanoutua ihan milloin vaan, pidä vaan huoli että sulla on uuteen paikkaan jo solmittuna työsoppari.
Onko sinulla todisteet siitä, että palkka on maksettu miten sattuu? Kun sinulla ei ole sitovaa työsopimusta, sitä ei ole myöskään työnantajalla.
Ei siinä muuta kuin ilmoitat purkavasi työsuhteen sillä perusteella, että työsopimusta ei ole tehty eikä työnantaja ole vastannut omista velvoitteistaan. Työsuhteen purku tarkoittaa sitä, että et tee enää hetkeäkään töitä sen jälkeen. Pahin sanktio mitä tuosta voi tulla on siihen mennessä maksamattomat palkat, mutta niitäkin voit karhuta ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisen kanssa. Kannattaa siis lopettaa työt siinä vaiheessa, kun on mahdollisimman vähän saamisia työnantajalta.
Toivottavasti sinä pääset aloittamaan heti uudessa paikassa.