En saa halumiani töitä koska olen kuulemma ylikoulutettu :(
Mua ottaa päähän ihan tajuttomasti se, että nyt kuulen usein minun olevan ylikoulutettu tarjolla olevaan työhön. Minä en halua oman koulutukseni tasoista työtä, vaan tehdä saman alan hommia käytännön tasolla. Ei esimiesvastuussa jolloin tulee pitkiä työpäiviä. Rakastan alalla työskentelyä, mutta opiskelin osittain vahingossa liikaa.
Onko farmaseutista proviisoreiksi opiskelleilla sama tilanne kuin minulla? Siis haluaa olla asiakaspalvelupuolella eikä esimiestehtävissä ja työhönottaja ei sitä tajua..
Kommentit (12)
ihan päinvastainen ongelma, ylikoulutetut vievät kaikki mun alan työt!
ja se ei sovi työnantajalle. Haluavat siksi ottaa vähempikoulutetun.
Huijausta, ehkä. Mutta työtä kun tarvitsee, tekee tällaisia " kikkoja" aika puhtaalla omallatunnolla. Jos joskus tulisi ilmi että olenkin opiskellut enemmän, niin voisin kirkkain silmin sanoa että " en olettanut sen kiinnostavan teitä kun kyseinen työ ei vaadi näitä opintoja.." . Tuskinpa työnantaja sen vuoksi hyvää työntekijää lähtisi pihalle laittamaan. Se tietäisi heille uuden työntekijän hakemista ja sekin prosessi maksaa työnantajalle paljon.
Meinaan vaan, että sitten tulisi mun kohdallani useiden vuosien tyhjä aukko. Kyllä tekisi mieli hakea töitä ekan tutkinnon kanssa, eikä kertoa seuraavia... Mutta mikä on sanktio - paljastumisen jälkeen eivät luota muutenkaan?
ap
Eli huolellisesti jo hakemuksessa kerrot sen, miksi nimenomaan haluat tehda asiakaspalvelua ja " suorittavaa" tyota, miksi luonteesi ja vahvuutesi sopivat juuri siihen, vaikka korkeampi koulutuksesi antaisikin mahdollisuudet hakeutua myos esimiestyoskentelyyn. On tarkeaa, etta tyohonottaja ei epaile, etta haikailisit sitten heti niihin esimieshommiin, jos he sinut palkkaavat.
Sitten perustelet, miksi se sinun korkeampi koulutus kuitenkin toisi lisaarvoa nykyisiin tehtaviisi. Kun en alaasi tieda, en osaa konkreettisia esimerkkeja sanoa, mutta ehkapa pystyt palvelemaan asiakkaista erityisen perusteellisesti, sinulla on hyvat valmiudet hankkia tarvittaessa lisatietoja tms..
Se voi tietysti olla syy, etteivat palkkaa, jos alalla sellainen TES, etta heidan pitaisi maksaa sinun tutkintosi takia parempaa palkkaa. Mutta yleensa ei kai nain ole, jos itse nimenomaan hakeudut alemman nimikkeen hommiin.
Kun haen johonkin pilipali-duuniin, mikä ei vastaa alaa jota olen opiskellut, niin mulle on aika vähäpätöinen asia työnantajan luotto minuun, mikäli edes " jää kiinni" . Enhän ole valehdellut. Jättänyt vain kertomatta. Olen ahkera, mukava, kiinnostunut ja kaikin puolin hyvä työntekijä. Ei minusta tuollaisen takia luovuttaisi. :)
Koskaan en ole työttömyydestä kärsinyt, vaan aina olen paikkani saanut. Eli en osaa pelätä potkuja. Sillä vaikka niin kävisi, saisin uuden paikan jostain muualta.
Alani duuneja en ole nyt edes hakenut kun täältä päin Suomea ei niitä löydy. Kunhan saan nyt rahaa jostain.
Mulla oli tilanne: tein duunia, opiskelin samalla, kun valmistuin jatkoin samassa hommassa ja paljon suuremmalla palkalla. Palkanlaskija katsoi listoistaan ja korjasi palkkani sille tasolle mitä korkeammin koulutetun tulee siitä hommasta saada.
joutuisivat aloittamaan hakuprosessin uudestaan. Joten sinun pitää saada heidät vakuuttuneiksi siitä, että täysin vilpittömästi ja pitemmälläkin tähtäimellä _haluat_ työskennellä tällä " alemmalla" tasolla. Valehtelemaan en itse viitsisi tai uskaltaisi ruveta, siis esim. jättää kertomatta ylemmän tason tutkinnostani. Mutta tiedän että tuo tuollainen on tosi turhauttavaa! Tsemppiä!
tilaisuuden tullen koulutusta vastaaviin hommiin. Ja oikeassa ovat tietysti olleet.
Pääsin haastatteluun yo-merkonomin papereilla ja pitkällä ja vaihtelevalla työkokemuksella. Haettiin esimiestä. Työnantaja sanoi suoraan, että tätä paikkaa ovat hakeneet ekonomitkin, mutta heitä ei palkata, koska ne ei kauan viihdy, kun katselevat jo vaativampia tehtäviä ja he haluavat innostuneen ja työn kehittämiseen sitoutuneen ihmisen, jolla on käytännön kokemusta.
Sain paikan :) tradenomien ja ekonomien nenän edestä.
Eli ehkä sulla tosiaan on liikaa koulutusta.
En ole ollut koskaan 1kk pidempään työtön, mutta CV:stäni näkee, että olen ollut opiskelemassa, vaikka koulutuspuolelta ne tutkinnot poistaisikin.
Olen ollut nyt tällä käytännön puolen töissä ja esimiesvastuussa. Nyt haluaisin tavallisia hommia jälleen kun edellinen projektipäällikkyys loppui. En halua seuraavaksi n. pariin vuoteen esimiesvastuuta koska kaksi viimeisintä projektia vei mehut mm. henkilökemioiden vuoksi.
JOS olisin kaupan puolella töissä, niin olisin siis ollut myymäläpäällikkönä pari kertaa ja samalla kouluttautunut siihen. Kuitenkin haluaisin vain olla myyjä, erikoistua rakastamaani tuoteryhmään ja olla siinä ainakin pari vuotta, jopa hyvin pitkään. Päällikkönä en ole menettänyt tatsia asiakaspalveluun. Omaa alaani on helppo verrata juuri kaupan " hierarkiaan" .
mutta nuorena merkonomina 1995 hain, kun ei muutakaan ollut tarjolla, vaneritehtaalle töihin. No en päässyt, kun olin väärän alan ihminen.. Mutta samalla sinne otettiin poikia suoraan lukiosta, joilla ei ole MINKÄÄN alan koulutusta..
krääh! Se vuosi oli kituvuosi, ei rahaa, ei töitä, ei elämäniloa, ei mitään!