Apua! Lapsen kauhea kaveri
Päiväkotiin tuli 1,5 vuotta sitten uusi lapsi, joka heti aloitti ilkeilyn ja kiusaamisen. Yritin puhua hoitajien kanssa, mutta esittivät tietämätöntä eivätkö kuulemma olleet huomanneet mitään konflikteja. Useamman kerran kysyin oliko kyseisen lapsen kanssa riidelty, mutta ei, hienosti olivat leikit sujuneet. Itse ehdin usein aamulla ja iltapäivällä niinä muutamana minuuttina kun päiväkodissa olin kuulla kaikenlaista inhottavaa (vaatteiden haukkumista, manipulointia, valehtelua, varastamista yms ilkeää).
Nyt kun lapsi on ollut meillä leikkimässä olen nähnyt että kiusaaminen on todella jatkuvaa ja ilkeää. Lapsi myös yrittää vängätä vastaan meille aikuisille, vaikka yleensä lapset ei-tutuille aikuisille esittävät enkeleitä.
Olen taas ollut useamman kerran päiväkotiin yhteydessä kun oma lapsi ei sinne halua mennä tämän kiusaajaan vuoksi, mutta vastauksena on vain että lapset alkaa olla isoja (6v.) ja tällaista tämä meno on isojen keskuudessa.
Mitä tehdä? Päiväkoti ei ota asiaa tosissaan, omat lapsi menee itku kurkussa pelokkaana päiväkotiin ja joutuu kestämään tuota joka päivä. Auttakaa!
Kommentit (20)
Jos kukaan muu ei huomaa asiaa, olisiko vika sinussa? Kyllä pk puuttuu, jos ob puututtavaa. 6v lapsi on vielä pieni ja käytös pitkälti myös mallioppimista. Hyvin harvoin vain yksi on jotain tai tekee jotain, kyllä se on koko ryhmä, jossa ongelmakäytöstä esiintyy.
Hoitajat valehtelee usein helpottaakseen työtaakkaansa kuten muutkin ihmiset.
Ota yhteys johtajaan, ja siitä eteenpäin aina aluehallintovirastoon saakka. Jälkimmäinen on taho, joka laittaa rattaat varmasti pyörimään, kunhan olet vain tarpeeksi jyrkkä ja jopa uhkaava.
Kyllä, olen jutellut lapsen äidin kanssa ja tämä tietää ongelmasta, useammat vanhemmat ovat kuulemma olleet yhteydessä. Äiti on aika loppu itsekin ja totesi vaan että ei oikein voi kotoa käsin auttaa siihen mitä päiväkodissa tapahtuu, pitäisi hoitajien puuttua heti.
Tosi outoa koska vanhemmat päälle päin vaikuttavat ihan järkeviltä, mutta jostainhan tuon käytöksen luulisi kumpuavan.
Hieman erikoista, että a) kukaan muu ei asiaa huomaa b) nimität lasta kauheaksi c) jos asia on lapsellesi ongelma, miksi hän leikkii ko. Ihmisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen jutellut lapsen äidin kanssa ja tämä tietää ongelmasta, useammat vanhemmat ovat kuulemma olleet yhteydessä. Äiti on aika loppu itsekin ja totesi vaan että ei oikein voi kotoa käsin auttaa siihen mitä päiväkodissa tapahtuu, pitäisi hoitajien puuttua heti.
Tosi outoa koska vanhemmat päälle päin vaikuttavat ihan järkeviltä, mutta jostainhan tuon käytöksen luulisi kumpuavan.
En usko tarinaasi, että 6v kohdalla "useammat vanhemmat" yhteydessä ja pk ei muka huomaa mitään.
Hän ollut kuitenkin teillä leikkimässä??
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiin tuli 1,5 vuotta sitten uusi lapsi, joka heti aloitti ilkeilyn ja kiusaamisen. Yritin puhua hoitajien kanssa, mutta esittivät tietämätöntä eivätkö kuulemma olleet huomanneet mitään konflikteja. Useamman kerran kysyin oliko kyseisen lapsen kanssa riidelty, mutta ei, hienosti olivat leikit sujuneet. Itse ehdin usein aamulla ja iltapäivällä niinä muutamana minuuttina kun päiväkodissa olin kuulla kaikenlaista inhottavaa (vaatteiden haukkumista, manipulointia, valehtelua, varastamista yms ilkeää).
Nyt kun lapsi on ollut meillä leikkimässä olen nähnyt että kiusaaminen on todella jatkuvaa ja ilkeää. Lapsi myös yrittää vängätä vastaan meille aikuisille, vaikka yleensä lapset ei-tutuille aikuisille esittävät enkeleitä.
Olen taas ollut useamman kerran päiväkotiin yhteydessä kun oma lapsi ei sinne halua mennä tämän kiusaajaan vuoksi, mutta vastauksena on vain että lapset alkaa olla isoja (6v.) ja tällaista tämä meno on isojen keskuudessa.Mitä tehdä? Päiväkoti ei ota asiaa tosissaan, omat lapsi menee itku kurkussa pelokkaana päiväkotiin ja joutuu kestämään tuota joka päivä. Auttakaa!
vie se oma autisti johonkin muualle?
Ota yhteys päiväkodin johtajaan, jos hän ei ota asiaa selvittääkseen niin yhteys johtajan esimieheen niin korkealle kuin on tarvis. Älä jätä asiaa sikseen! Meillä oli samantapainen tapaus pk:ssa ja poikamme itki ettei halua mennä, hoitajat tiesivät ja yrittivät puuttua aina tilanteisiin. Onneksi ko. kiusaaja muutti lopulta ja tilanne helpotti huomattavastu! Tsemppiä ja ota yhteys korkeampaan tahoon!
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan muu ei huomaa asiaa, olisiko vika sinussa? Kyllä pk puuttuu, jos ob puututtavaa. 6v lapsi on vielä pieni ja käytös pitkälti myös mallioppimista. Hyvin harvoin vain yksi on jotain tai tekee jotain, kyllä se on koko ryhmä, jossa ongelmakäytöstä esiintyy.
Totta kyllä että vika voi olla myös minussa? Siis että tyttö kiusaa muita minun takia vai? En nyt oikein ymmärtänyt. Ikävä kommentti. Lapsi kiusaa ainakin viittä muuta lasta ryhmässä, voi myös useampi. Ryhmä oli tosi mahtava ennen tämän lapsen tuloa ja kaikki ovat olleet todella suloisia toisilleen - ovat edelleen tätä yhtä lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tarinaasi, että 6v kohdalla "useammat vanhemmat" yhteydessä ja pk ei muka huomaa mitään.
No enhän minäkään usko että "eivät huomaa mitään", niin vain väittävät kun asiasta yrittää keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Hän ollut kuitenkin teillä leikkimässä??
Kyllä, en itsekään uskonut että kiusaus olisi ihan niin pahaa kuin mitä se oli ennen kuin omin silmin näin. Mikään kun ei ole pelkästään mustavalkoista, lapsi osaa olla hauskaa ja vauhdikasta seuraa myös ja viehättää ilmeisesti muita kuin tuli perhosia.
Älkää nyt enää teille kutsuko. Kun lapsesikaan ei ilmeisesti halua olla tekemisissä. Vahvista kaverisuhteita muihin lapsiin, jotta saa positiivisia kokemuksia ja muuta seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pk:ssa työskentelevät ihmiset eivät ole erityisen tunnollisia, ja jotku ajatuksineen hyvinkin vanhoillisia, ajatuksella "lapset selvittäköön itse välinsä".
T: Lastenhoitaja.
Kotoaan se on kiusaamisen oppinut. Tuttavaperheessä oikein retostellaan lastensa huonolla käytöksellä ja kiusamisilla. Opettajille ja muille vanhemmille esitetään niin huolestunutta ja voivotellaan, että mitä se meidän mussukka nyt niin käyttäytyy. Kavereille sitten kehutaan, kuinka se taas haistatteli opettajalle ... Heh heh hee...
Vierailija kirjoitti:
Hieman erikoista, että a) kukaan muu ei asiaa huomaa b) nimität lasta kauheaksi c) jos asia on lapsellesi ongelma, miksi hän leikkii ko. Ihmisen kanssa?
a) muutkin huomaavat, hoitajat esittävät tietämätöntä.
b) minusta on aika kauheaa jos 6v. sanoo kaverilleen että äitisi kuolee jos käytät tuota paitaa. Lapsi ei tietenkään pelkästään ole kauhea, mutta varasteleva, valehteleva, tönivä, auktoriteettejä kunnioittaman, eläimiä rääkkäävä lapsi on kyllä mielestäni aika - kauhea?
c) päiväkotiryhmässä on aika vaikea päästä karkuun toista. Olin myös itse sitä mieltä että kaikkien kanssa leikitään ja ketään ei jätetä ulkopuolelle, mutta olen muuttanut mieltäni.
Pelottaa että
a) oma lapsi ottaa oppia ja alkaa myös kiusaamaan muita
b) miten jatkuva kiusattuna oleminen noin pienenä vaikuttaa lapseen (stressivaikutukset,itsetunto-ongelmat, ym)
Pliis kertokaa että lapsellenei tästä jää mitään elinikäisiä ongelmia...
Ap
Jos asia on niinkuin sanot, on kyseinen lapsi pahassa pulassa ja vanhempineen ammattiavun tarpeessa. Energia tulisi kohdistaa auttamiseen ei eristämiseen. Kuka auttaa väsyneen äidin avun piiriin?
Voisitko olla yhteydessä lapsen vanhempiin, asiallisesti?