Menen vaatekauppaan töihin, voisiko joku tietävä vastata muutamaan kysymykseeni?
Kauppa on H&M/Gina Tricot -tyylinen, halpavaatteita myyvä nuorten suosima kauppa. En ole ennen ollut alalla ja olisi kiva tietää vähän etukäteen. Tavat tietysti ovat erilaisia eri ketjuissa.
- Millaista työtä tehdään aamulla ennen ovien avaamista ja illalla ovien suljettua?
- Millaiset tauot ja ruokatauko on?
- Jos vaatteessa on jonkun asiakkaan jättämä meikkitahra niin annetaanko siitä alennus?
- Hälyttääkö varashälyttimet/portit "tyhjästä"?
- Mikä osa vaatteesta hälyttää, onko se aina se erillinen hälytin? Onko vaatteissa jotain huomaamatonta viivakooditarraa joka hälyttää (joissain kalliissa hajuvesissähän on käsitykseni mukaan)?
- Millaisia hankalia asiakkaita voi tulla työssä vastaan?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Onhan sut palkattu siihen lafkaan kuitenkin? Vai ootko vaan päättäny joku aamu ilmaantua paikalle "Moi mä tulin vaatekauppaan töihin."?
:D siis kyllä, on palkattu ja ensi viikolla menen sitten ensimmäiseen vuoroon. Huono sanavalinta tuo "menen vaatekauppaan töihin", sori
-ap
Aika huono. Varmaan nuo jo tietäisit jos töihin menisit. Ootkos menossa pöllimään/ reklamoimaan "viallisia" tuotteita?
- Millaista työtä tehdään aamulla ennen ovien avaamista ja illalla ovien suljettua?
Aamulla Siivotaan myymälää, tuodaa uusia tuotteita. Illalla kassanlasku.
- Millaiset tauot ja ruokatauko on?
Lue PAM tes. Jos alle 4h päivä, tauko 12min. Yli 5-7h päivä nii tauko 24min. Yli 8h 24min+30min.
- Jos vaatteessa on jonkun asiakkaan jättämä meikkitahra niin annetaanko siitä alennus?
Ei yleensä. Asiakas tekee itse päätöksen ostaa viallisen tuotteen.
- Hälyttääkö varashälyttimet/portit "tyhjästä"?
Ei, ellei ole viallisia.
- Mikä osa vaatteesta hälyttää, onko se aina se erillinen hälytin? Onko vaatteissa jotain huomaamatonta viivakooditarraa joka hälyttää (joissain kalliissa hajuvesissähän on käsitykseni mukaan)?
Erillinen hälytin.
- Millaisia hankalia asiakkaita voi tulla työssä vastaan?
Asiakaat hermostuvat kuumassa, ruuhkaisessa, sotkuisessa ja meluisassa vaatekaupassa, ja kipinä hermostumiseen on pieni. Hankaluuksia voi aiheuttaa se että asiakas ei saa palvelua, pitkät jonot, reklamaatiot, tuotteen loppuminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Aika huono. Varmaan nuo jo tietäisit jos töihin menisit. Ootkos menossa pöllimään/ reklamoimaan "viallisia" tuotteita?
Mikä hätä sulla on? En ole vielä saanut perehdytystä kun en ole ollut ensimmäisessäkään vuorossa. Vai meinaatko että kaikki tieto, jota myyjä tarvitsee, yhtäkkiä vain ilmestyy päähän kun myyjä allekirjoittaa työsopimuksen?
Vierailija kirjoitti:
Kauppa on H&M/Gina Tricot -tyylinen, halpavaatteita myyvä nuorten suosima kauppa. En ole ennen ollut alalla ja olisi kiva tietää vähän etukäteen. Tavat tietysti ovat erilaisia eri ketjuissa.
- Millaista työtä tehdään aamulla ennen ovien avaamista ja illalla ovien suljettua?
- Millaiset tauot ja ruokatauko on?
- Jos vaatteessa on jonkun asiakkaan jättämä meikkitahra niin annetaanko siitä alennus?
- Hälyttääkö varashälyttimet/portit "tyhjästä"?
- Mikä osa vaatteesta hälyttää, onko se aina se erillinen hälytin? Onko vaatteissa jotain huomaamatonta viivakooditarraa joka hälyttää (joissain kalliissa hajuvesissähän on käsitykseni mukaan)?
- Millaisia hankalia asiakkaita voi tulla työssä vastaan?
Valtaosa myyjistä tulee vasta kun liike on just auki. Kassan tarkistaminen, näkyvien somisteiden laittaminen, isoissa ketjuissa nämä tehdään tietyllä tavalla, tuskin saat heti tehdä. Sulkemisen jälkeen kassan tarkastus, katsotaan paikat kunnossa jne. Ei mitään erikoista. Kaikki kassat eivät ole auki aamusta iltaan.
Tauot ovat työsopimuksen mukaiset. Kahvitauko ja ruokatunti.
Et varmaan voi antaa alea. Yleensä vaate laitetaan sivuun, missä on meikkiä. Itse olin vapaaehtoinen pesijä. Otin vaatteet kotiin, pesin ja silitin. Sain siitä aina jonkun kiitoksen. Aina välillä pomo antoi jonkun poistovaatteen ja olin tosi tyytyväinen.
Portit toimivat.
Hankalia asiakkaita on aina ja ikuisesti. Ammattitaito on hoitaa asia kunnolla.
Meillä aamuisin tulotetaan myyntiraportteja ja lasketaan kaikki rahat.
Nuo kaikki kysymykset ovat sellaisia, jotka työnantajan pitäisi selittää perehdyttämisen yhteydessä.
Ihan hyviä kysymyksiä, joita kannattaa kysyä siltä perehdyttäjältä :D Esim. annetaanko alennusta viallisista tuotteista, vaihtelee kaupan mukaan. Monesti ei anneta, koskapa tämä kivasti johtaa siihen, että niihin vaatteisiin yllätyäen ilmestyy sovituksen aikana pukkuvikoja, joista mangutaan alea. Hupsis, tästähän lähti nappi tai pari ihan itsestään!
Työhön kuuluu opastaa, ei kukaan voi tietää tarkalleen, mitä/miten jossain paikassa toimitaan, vaikka olisi ollut naapuriliikkeessä töissä vuosia. Tietty kokeneemmalla on joku haju, mitä tapahtuu, mutta silti.
Tämä. Käytännöt vaihtelee ketjuttain joten turha kysellä muualta miten toimia. Perehdytyksessä saat kaiken tarvittavan tiedon ja työ opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaikki kysymykset ovat sellaisia, jotka työnantajan pitäisi selittää perehdyttämisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaikki kysymykset ovat sellaisia, jotka työnantajan pitäisi selittää perehdyttämisen yhteydessä.
Joo tiedän että saan tarkat vastaukset sitten kysymällä työkavereilta, mutta en haluaisi aivan ummikkona mennä, olisi kiva jos olisi edes vähän tietoa jo ennestään.
- ap
Onhan sut palkattu siihen lafkaan kuitenkin? Vai ootko vaan päättäny joku aamu ilmaantua paikalle "Moi mä tulin vaatekauppaan töihin."?