Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuttuuko lastensuojelu vauvan asioihin äidin masennustaustan vuoksi vaikka äiti ei enää olisikaan masentunut?

Vierailija
05.10.2017 |

Mimulla oli keskivaikea masennus josta pääsin virallisesti eroon n. 4v sitten. Sen jälkeen olen käynyt kerran vuodessa yksityisellä lääkärillä puhumassa ja hänkin on todennut että kaikki on hyvin, kuten minustakin.

Mieheni ja minä olemme jonkin aikaa yrittäneet saada lasta ja meille on nyt siunautunut oieni ihme, olen rv 7. :) Tiedän että lastensuojelu ajattelee aina lapsen parasta joten ymmärtäisin puuttumisen, mutta täytyisikö tuosta stressata sitten koko raskausaika? :( Meillä on vakaa taloudellinen tilanne ja olemme rauhallisia ja tasapainoisia ihmisiä. En ole ollut masentunut vuosiin, vaan elämäniloinen ja tulevaisuuden valoisana kokeva.

Kokemuksia? Tuleeko joku vaan juttelemaan kotiin ja katsomaan että vauvalla on kaikki okei?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyyliin puolet suomalaisista nuorista on ollu masentuneita niin käykö sossu jokasen ovella kun ne päättää lisääntyä? :0 Jahas.

Vierailija
2/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tulisi? Ennakoivat lastensuojeluilmoitukset tehdään lähinnä päihdeäideitä tai äideistä, joilla puuttuu jokin perusjuttu kuten esim. asunto. Tällöin tulee sossu laitokselle käymään ja juttelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syytä olla huolissaan. Neuvolassa asiasta voidaan kysyä, ja silloin kannattaa olla rehellinen - se ei tarkoita, että teitä kohdeltaisiin mitenkään eri tavalla. Voi olla, että saat tarvittaessa helpommin kotiapua jos koet tarvitsevasi sitä alussa.

Ja tiedän, että tämä ei ehkä ole se mitä haluaisit kuulla, mutta vaikka koet nyt olevasi terve ja masennuksen olevan takanapäin, niin masennus voi herkästi uusiutua synnytyksen jälkeen/vauva-aikana. Minäkin luulin, että masennus oli selätetty, mutta esikoisen syntymä oli sellainen mullistus, että aloin taas oirehtia. Sain nimenomaan neuvolasta apua ja siellä suhtauduttiin asiaan hienosti, ei kytäten, vaan minun jaksamistani ja koko perheen parasta ajatellen.

Onneksi olkoon raskaudesta ja tsemppiä :)

Vierailija
4/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille aivan ihanista vastauksista, heti tuli parempi mieli. :) ♥

Ja joo, keskustelimme miehen kanssa pitkään synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja sen mahdollisuudesta, ja vauva- ja taaperoarjen keskellä mahdollisuudesta masentua uudelleen. Tulimme siihen tulokseen että alamme käydä yhdessä ammattilaisen puheilla lähes heti synnytyksen jälkeen jotta voimme molemmat avoimesti puhua väsymyksestä ja tuntemuksista joita vauva ja suuri muutos herättävät. :)

Toivottavasti sinulla menee nyt hyvin 3, ihanaa että neuvolassa autettiin avoimesti. ♥

Vierailija
5/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös omaa harkintaa kannattaa käyttää mitä puhuu neuvolantädille, ei ne saa sinun masennuksesta tietää mikäli et siitä heille itse kerro, varsinkin kun olette yksityisellä vastaanotolla käyneet. riippuu vähän neuvolantädistä että mitä kannattaa kertoa, joku täti osaa suhtautua järjellä asiaan ja joku toinen saattaa sen sijaan ikään kuin ylireagoida asiaan.

Vierailija
6/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolassa tehtiin se masennustesti ja neuvolantäti kehoitti soittamaan heti jos tuntuu, että oireet alkaa palautua, neuvoi myös miestä ottamaan asian helposti puheeksi jos huomaa käytökseni muuttuvan.

Siinä kaikki :) ei muita toimenpiteitä.

Olen myös ymmärtänyt, että synnytyksenjälkeinen masennus ei ole sen yleisempää ihmisillä joilla on masennushistoria verrattuna aina terveenä olleisiin. Tätä olen kysynyt usealta mielenterveyden kanssa työskenteleviltä kun työni puolesta olen heitä tavannut eikä kukaan ole sanonut, että olisi todennäköisempää.

Tietty pitkäkestoinen unettomuus altistaa aina masennukselle.

Vierailija
7/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan mainosta neuvolassa huonoja puoliasi ja vähättele ja aliarvioi itseäsi. Heille sinun sanasi on kiveen hakattu.

Pidä matalaa profiilia, hoida asiat ja kunnioita itseäsi. Ei ole syytä mustamaalata itseään revittelemällä vanhoilla ongelmilla neuvolassa. Joudut vielä riskiäitien listalle ja neuvolan erityistarkkailuun, se ei ole mukavaa. Neuvolassa äitiä ei hoideta tai palvella, vaan vauvaa pidetään täysin äidistään erillisenä henkilönä, jonka etu ei läheskään aina ole äidin auttaminen. Riskiäidit ovat paarialuokkaa. Älä nyt puhu läpiä päähäsi siellä neuvolassa.

Keskity odotukseen ja itsesi hyvään hoitoon! Muista pedikyyri ja pienet päiväunet - ne ovat kortilla sitten kun teillä on vauva.

Vierailija
8/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on ollutta ja mennyttä niin mitä sitä kaivelemaan neuvolassa. Eri juttu sitten jos oireet alkaa nostaa päätään uudelleen.

Vierailija
9/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei kannata kertoa asiasta neuvolassa. Hyvin harvassa on ne terkkarilla jotka osaavat asiaan suhtautua oikein.

Vierailija
10/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin että raskaudenjälkeiseen masennukseen on suurempi riski jos on masennuksesta kärsinyt ennenkin.

Itse olen ollut ei masentunut jo usean vuoden mutta siitä kysyttäessä vastasin totuudenmukaisesti ja kerroin miten voin. Se siitä. Sanoivat vain että tarve tulee niin yhteyttä ja katsotaan sitten tukitoimia esim perhetyöstä. Sanoivat myös että kun selkeästi olen positiivinen ja avoimesti kerroin niin heillä ei herännyt huoli ollenkaan ja onhan minulla mieskin joka on rinnalla.

Vierailija
11/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on riski mielenterveydelle jo itsestään ja varmasti neuvolassa ollaan tuntosarvet herkenmällä, kun sitä taustaa on. Avoimuutta ja rehellisyyttä kaikki menee varmasti hyvin.

Vierailija
12/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tarvitsee stressata. Itselläni ei ole lapsia, mutta on useampikin ystävä joilla on ollut (vaikeaakin) masennusta aikaisemmin ja kun he saivat lapsia, kaikki meni vallan mainiosti. Ainutkaan pariskunta ei joutunut "kytättäväksi", yksi muistaakseni jutteli sossujen kanssa kerran-pari ja sillä selvä.

Onnea teille ap :)

Vierailija
13/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos masentuneisuutesi lisäks oot ollunna niin tyhmä,että oot vielä männä avautumaan elj kehua retostelemaan sillä sosio-akoille

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme