Vinkkejä migreenin ennaltaehkäisyyn kaivataan!
Olen sairastanut jo 10 vuotta migreeniä, joka laukeaa stressistä. Nuorena käytin estolääkitystä +täsmälääkkeet, sittemmin pääsin eroon estolääkityksestä ja käytin vain täsmälääkkeitä kohtauksen tullessa. Nyt migreeni on taas lisääntymään päin ja lääkäri suosittelee estolääkitystä (eli siis päivittäistä lääkitystä). Haluaisin silti pärjätä ilman, jos vain mahdollista.
Mitkä on siis teidän vinkkinne migreenin hoitoon ilman lääkkeitä? Mikä toimii teillä tai jollain tuttavallanne? :)
Säännölliset elämäntavat mulla jo on (tai niin säännölliset kuin lapsiperheessä voi olla) enkä käytä alkoholia ym. Ruokailun kanssa usein vähän niin ja näin, koska stressi ja migreeni vie ruokahalun. Muuten elän ja syön mahd. terveellisesti. Jännityksestä en kuitenkaan pääse millään eroon, ja migreeni laukeaa saman tien stressistä.
Kommentit (10)
Moikka,
mulla alkoi migreeni 12 vuotta sitten kolmannen lapsen syntymän jälkeen, sitä ennen en edes tiennyt mitä on "tavallinen" pääkipu. Itse en halua käyttää lääkkeitä ellei ole ihan pakko. En tiedä oletko kiinnostunut lisäravinteista, mutta suosittelen vahvaa B-vitamiinivalmistetta, omega-3-rasvahappoja ja magnesiumia. Nämä kaikki kannattaa ostaa niin laadukkaina (eli tehokkaina ja puhtaina) kuin oma kukkaro sallii. Omegana käy esim. kala- tai hamppuöljy. Mulla nämä auttaa sillä edellytyksellä että käytän niitä : ) Mulle magnesiumsuihke on magnesiumvalmisteista toimivin ja auttaa myös lihassäryissä, levottomissa jaloissa, suonenvedoissa yms. Alkuun voi pistellä iholla, mutta kunhan magnesiumtasot nousevat, pistely häviää. Suosittelen visiittiä luontaistuotekauppaan, jossa asiantuntevaa palvelua. Tai jos haluat itse ottaa selvää tuotteista, halvemmalla löytää iherbistä.
Suosittelen myös avaamaan niska-hartiaseutua joko joogaamalla tai esim. jäsenkorjauksella. Stressinhallintaa ja -poistoa pitäisi tietenkin lähetä miettimään; auttaisiko ulkoilu, meditaatio, liikunta tms. Mun mielestä migreenin kanssa voi oppia pärjäämään aika hyvinkin ilman lääkkeitä, mutta vaatii itsehoitoa ja -tuntemusta. Oma migreenini tosin liittyy hormoonikiertoon ja stressi ei ole niin suuressa osassa kohtauksen muodostumisessa. Mutta verensokeritasojen heilahtelu ei ole hyväksi, eli olisi hyvä syödä säännöllisesti vaikkei aina niin nälkä olisikaan. Tietty eri asia jos migreeniin liittyy pahoinvointi! Ja sokeri, se kannattaa jättää ruokavaliosta pois, gluteeni mielellään myös. En tarkoita siirtymistä keinomakeuttajiin vaan täysiarvoiseen ruokaan.
Nämä keinot toimivat itselläni, ja jokainen on yksilöllinen. Kannattaa vaikka aloittaa jostain helposti toteutettavasta jutusta ja katsoa miten vaikuttaa sinuun. Toivottavasti löydät itsellesi sopivia lääkkeettömiä keinoja!
Veganmom kirjoitti:
Moikka,
mulla alkoi migreeni 12 vuotta sitten kolmannen lapsen syntymän jälkeen, sitä ennen en edes tiennyt mitä on "tavallinen" pääkipu. Itse en halua käyttää lääkkeitä ellei ole ihan pakko. En tiedä oletko kiinnostunut lisäravinteista, mutta suosittelen vahvaa B-vitamiinivalmistetta, omega-3-rasvahappoja ja magnesiumia. Nämä kaikki kannattaa ostaa niin laadukkaina (eli tehokkaina ja puhtaina) kuin oma kukkaro sallii. Omegana käy esim. kala- tai hamppuöljy. Mulla nämä auttaa sillä edellytyksellä että käytän niitä : ) Mulle magnesiumsuihke on magnesiumvalmisteista toimivin ja auttaa myös lihassäryissä, levottomissa jaloissa, suonenvedoissa yms. Alkuun voi pistellä iholla, mutta kunhan magnesiumtasot nousevat, pistely häviää. Suosittelen visiittiä luontaistuotekauppaan, jossa asiantuntevaa palvelua. Tai jos haluat itse ottaa selvää tuotteista, halvemmalla löytää iherbistä.
Suosittelen myös avaamaan niska-hartiaseutua joko joogaamalla tai esim. jäsenkorjauksella. Stressinhallintaa ja -poistoa pitäisi tietenkin lähetä miettimään; auttaisiko ulkoilu, meditaatio, liikunta tms. Mun mielestä migreenin kanssa voi oppia pärjäämään aika hyvinkin ilman lääkkeitä, mutta vaatii itsehoitoa ja -tuntemusta. Oma migreenini tosin liittyy hormoonikiertoon ja stressi ei ole niin suuressa osassa kohtauksen muodostumisessa. Mutta verensokeritasojen heilahtelu ei ole hyväksi, eli olisi hyvä syödä säännöllisesti vaikkei aina niin nälkä olisikaan. Tietty eri asia jos migreeniin liittyy pahoinvointi! Ja sokeri, se kannattaa jättää ruokavaliosta pois, gluteeni mielellään myös. En tarkoita siirtymistä keinomakeuttajiin vaan täysiarvoiseen ruokaan.
Nämä keinot toimivat itselläni, ja jokainen on yksilöllinen. Kannattaa vaikka aloittaa jostain helposti toteutettavasta jutusta ja katsoa miten vaikuttaa sinuun. Toivottavasti löydät itsellesi sopivia lääkkeettömiä keinoja!
Hei, kiitos pitkästä vastauksesta! Ravintolisiä en ole kokeillutkaan, vaikka muuten nuo mainitsemasi asiat yritän parhaani mukaan pitää kunnossa. Täytyypä alkaa tutkimaan noita ravintolisiä ja testaamaan niitä. Jos näistä viikoittaisista kohtauksista vihdoin pääsisi eroon :)
Kiitos vielä,
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tahdo estolääkitystä?
No, ei vaan tekisi mieli kuormittaa kehoa säännöllisesti lääkkeillä ellei ole ihan pakko. Olisi kiva löytää keinoja, joilla migreeni pysyy poissa ilmankin :)
Lisäksi sain tuolloin teininä niistä ikäviä sivuvaikutuksia. Toki lääkkeet ovat varmasti kehittyneet niistä ajoista.
Ap
Itselläni migreeni laukeaa verensokerin laskiessa. Koitan pitää siis huolen keinolla millä hyvänsä, että verensokeri ei pääse kauheasti laskemaan. Joissain tapauksissa lihasjännitykset aiheuttavat myös migreenin esioireilua lyhytaikaisen auran muodossa, silloin hieronta, venyttely, pieni jumppa tms auttavat. Minulla auttoi myös merkittävästi kiropraktikon tekemä kraniaaliterapia.
Sinulle varmaan tuttuja ovat kaikki verensokerista huolehtiminen ja juominen ja lihashuolto ja kirkkaiden valojen ja ärsyttävien hajujen välttäminen ja tunnistamiesi ruokien välttäminen.
Minulle lopullisen avun toi tämä:
http://www.food-detective.fi/yliherkkyys/mitae-on-ruokayliherkkyys/
Löysin kolme ruoka-ainetta, joiden vasta-aineet olivat pilvissä ja eliminoimalla ne ruokavaliosta lähti migreenikin niin, etten ole nyt muutamaan vuoteen enää edes noutanut Imigraneja apteekista edes varalle.
Joitakin beetasalpaajia käytetään migreeninestolääkkeinä, tehosivat minulla hyvin mutta jouduin lopettamaan kun laskivat verenpainetta liikaa. Paras migreeninesto minulla on ollut se, etten käytä yhtikäs mitään hormonaalista ehkäisyä. Ne lisäävät migreenikohtauksia ainakin minulla todella rajusti. Toinen juttu on kahvi, siitä on ollut pakko luopua. Mutta vaikea sanoa kun nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja. Muista että myös migreenikohtaukset itsessään kuormittavat kehoa, sehän on aivoverenkierron häiriö, vaikkei olekaan vaarallista. Itse kyllä söisin mieluummin estolääkitystä kuin kärsisin kivusta. Eivät lääkkeet itsessään ole aina paha asia.
Itsellä paha migreeni, kohtauksia olisi monta viikossa jos en estolääkitystä käyttäisi. Muutaman kerran on epäilty aivoverenvuotoa kun niin paha kohtaus ollut. Nyt syön selkäkipujen vuoksi gabapentiniä ja se auttaa myös migreeniin, kohtauksia ei ole juuri ollenkaan. Suosittelen estolääkitystä, tuossa ei ole sivuvaikutuksia lainkaan.
Mulla migreeni alkoi teini-ikäisenä. Aluksi se oli selvästi hormonaalista (ennen kuukautisia ja ovulaation aikaan), mutta vähitellen muuttui epäsäännöllisemmäksi riesaksi. Raskauden ja imetyksen aikana kohtauksia ei ollut, mutta imetyksen loputtua migreeni muuttui lopulta krooniseksi (mulla oli 15-25 kohtausta kuukaudessa). Estolääkkeeistä kokeiltiin kaikki, mutta joko ne eivät auttaneet tai sivuvaikutukset olivat niin hirveät, että normaalielämä ei onnistunut yhtään.
Mulla laukaisevina tekijöinä ovat ainakin auringonvalo, verensokerin heittelyt ja niska/hartiaseudun lihasjumit. Eli kuljen säästä riippumatta aurinkolasit päässä, kännykässä on hälytykset säännöllisen syömisen muistamiseksi, lyhyet sokerit (eli herkut) on karsittu ruokavaliosta kokonaan, joogaan joka ilta ja käyn säännöllisesti OMT-fysioterapiassa (parempaa kuin pelkkä hieronta). Alkoholia ja kahvia en ole juonut koskaan, eli niitä ei ole tarvinnut karsiakaan. Lisäksi saan kolmen kuukauden välein botox-pistokset päänahkaan. Näillä olen saanut kohtausten määrän jotenkin järjelliseksi. Eritysesti OMT tuntuu auttavan, koska mulla jännityspäänsärky laukaisee migreenin ja migreeni taas ylläpitää niskavaivoja, kun kärvistelee kivuissa.
Miksi et tahdo estolääkitystä?