Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?

Vierailija
04.10.2017 |

Miten on?

Kommentit (4878)

Vierailija
761/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SANKKO.

Politiikko.

Vierailija
762/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanttasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vämppyyri

Vierailija
764/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konduktööri, strategia, tragedia, miekka, piano, tietokone. 

Vierailija
765/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herve leeker, sanel. Jotkut pääkaupunkiseudun ja Turun alueen juontajat ääntävät vieraskielisten nimien suhuäänteet suomalaisella s-äänteellä, koska pelkäävät kai muuten kuulostavansa juntilta.

Vierailija
766/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sengen (Schengen)

Suumahher

Kladiaattori

Peukeot

Peeämvee

Mäkkaiver

Pikmäk (Big Mac)

Vierailija
767/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Personal treiner(i)"

Vierailija
768/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herve leeker, sanel. Jotkut pääkaupunkiseudun ja Turun alueen juontajat ääntävät vieraskielisten nimien suhuäänteet suomalaisella s-äänteellä, koska pelkäävät kai muuten kuulostavansa juntilta.

Myös Mtv:n naispuoliset uutistenlukijat ja urheilutoimittajat

Vierailija
769/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieno!Ei hitto, se on PIANO!!😡😡😡😡

Vierailija
770/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Apple aifoun"! Prkl, jos apple lausutaan "apple", niin miksi iphonea ei IKINÄ lausuta "iphone".

Vierailija
771/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha orja kirjoitti:

Konduktööri, strategia, tragedia, miekka, piano, tietokone. 

??

Vierailija
772/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta itseä arsyttää, kun ihmiset itse päättävät, miten oma kielenvastainen nimi pitää lausua. Tunnen Janican, Caran ja Tonyn, joiden nimet pitää lausua JaniSa, Sara ja TonY.

Ärsyynny ihan rauhassa, sillä ihminen saa todellakin päättää, miten nimensä lausuu. Myös muut vierasperäisset sanat  suomalainen saa lausua ihan kuten ne kirjoitetaan. Minulle opetettiin koulussa, että on juntimpaa yrittää lausua oikein kuin reilusti lausua kirjoitusasun mukaan, jos ei ole asintuntija siinä lausumisessa.

Vierailija
773/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta itseä arsyttää, kun ihmiset itse päättävät, miten oma kielenvastainen nimi pitää lausua. Tunnen Janican, Caran ja Tonyn, joiden nimet pitää lausua JaniSa, Sara ja TonY.

Ärsyynny ihan rauhassa, sillä ihminen saa todellakin päättää, miten nimensä lausuu. Myös muut vierasperäisset sanat  suomalainen saa lausua ihan kuten ne kirjoitetaan. Minulle opetettiin koulussa, että on juntimpaa yrittää lausua oikein kuin reilusti lausua kirjoitusasun mukaan, jos ei ole asintuntija siinä lausumisessa.

Ei kuitenkaan sitä, miten muut hänen nimensä lausuvat/ääntävät, jos hänen oma ääntämyksensä on kielenvastainen.

"Sanoja äännetään, runoja lausutaan."

Vierailija
774/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, miten etenkin vanhemmat ihmiset venyttävät joitain sanoja. Noh, vanhemmille ihmisille vielä suon tämän, mutta että nuorempi sukupolvi... arg.

Esim. tradenomi>tradenoomi, merkonomi>merkonoomi jne.

Itse asiassa päinvastoin, meille vanhuksille opettiin koulussa, että -omi, -oli, oni, -ori -päätteiset sanat kirjoitetaan ja lausutaan lyhyellä o:lla, mutta esim. tällä foorumilla melkein jokainen kirjoittaa hormoonikierukka yms. ja tämä asia ei taas kuulu meidän vanhusten kirjoitelmiin.

eli veikkaan, että nämä ovat keski-käisten ja nuorten virheitä.

t. yksi 70-v

Vierailija
775/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Cayennepippuri on siis vakiintunut jo purkkien kylkiin. On vakiintumassa kyllä tähän muotoon.

Voi olla, mutta toistaiseksi ainoa oikea muoto on cayennenpippuri, kuten Kielitoimiston sanakirjassakin lukee. Lisäksi se on ainoa järkevä muoto.

Vierailija
776/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Wikipedia tuntee cayennepippurin.

Varmaankin, mutta Wikipedia ei ole minkäänlainen auktoriteetti kieliasioissa.

Vierailija
777/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi helvetti ei todellakaan oo mikään mynhhen tai mynkhen vaan se on das München

Vierailija
778/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi helvetti ei todellakaan oo mikään mynhhen tai mynkhen vaan se on das München

No tarkkaan ottaen ei kyllä ole das München. Ei paikannimeen tule artikkelia paitsi silloin kun sillä on adjektiiviattribuutti: das schöne München.

Vierailija
779/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät osaa lausua oikein sanaa " supercalifragilistiexpialidocious ". Se äännetään aina väärin. Se harmittaa minua kovasti.

Vierailija
780/4878 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää jostain syystä se, että mun äiti sanoo ompelukoneestaan aina "huksvarna" vaikka se on Husqvarna.