Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Konduktööri, strategia, tragedia, miekka, piano, tietokone.
Herve leeker, sanel. Jotkut pääkaupunkiseudun ja Turun alueen juontajat ääntävät vieraskielisten nimien suhuäänteet suomalaisella s-äänteellä, koska pelkäävät kai muuten kuulostavansa juntilta.
Sengen (Schengen)
Suumahher
Kladiaattori
Peukeot
Peeämvee
Mäkkaiver
Pikmäk (Big Mac)
Vierailija kirjoitti:
Herve leeker, sanel. Jotkut pääkaupunkiseudun ja Turun alueen juontajat ääntävät vieraskielisten nimien suhuäänteet suomalaisella s-äänteellä, koska pelkäävät kai muuten kuulostavansa juntilta.
Myös Mtv:n naispuoliset uutistenlukijat ja urheilutoimittajat
Pieno!Ei hitto, se on PIANO!!😡😡😡😡
"Apple aifoun"! Prkl, jos apple lausutaan "apple", niin miksi iphonea ei IKINÄ lausuta "iphone".
Vanha orja kirjoitti:
Konduktööri, strategia, tragedia, miekka, piano, tietokone.
??
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta itseä arsyttää, kun ihmiset itse päättävät, miten oma kielenvastainen nimi pitää lausua. Tunnen Janican, Caran ja Tonyn, joiden nimet pitää lausua JaniSa, Sara ja TonY.
Ärsyynny ihan rauhassa, sillä ihminen saa todellakin päättää, miten nimensä lausuu. Myös muut vierasperäisset sanat suomalainen saa lausua ihan kuten ne kirjoitetaan. Minulle opetettiin koulussa, että on juntimpaa yrittää lausua oikein kuin reilusti lausua kirjoitusasun mukaan, jos ei ole asintuntija siinä lausumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta itseä arsyttää, kun ihmiset itse päättävät, miten oma kielenvastainen nimi pitää lausua. Tunnen Janican, Caran ja Tonyn, joiden nimet pitää lausua JaniSa, Sara ja TonY.
Ärsyynny ihan rauhassa, sillä ihminen saa todellakin päättää, miten nimensä lausuu. Myös muut vierasperäisset sanat suomalainen saa lausua ihan kuten ne kirjoitetaan. Minulle opetettiin koulussa, että on juntimpaa yrittää lausua oikein kuin reilusti lausua kirjoitusasun mukaan, jos ei ole asintuntija siinä lausumisessa.
Ei kuitenkaan sitä, miten muut hänen nimensä lausuvat/ääntävät, jos hänen oma ääntämyksensä on kielenvastainen.
"Sanoja äännetään, runoja lausutaan."
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää se, miten etenkin vanhemmat ihmiset venyttävät joitain sanoja. Noh, vanhemmille ihmisille vielä suon tämän, mutta että nuorempi sukupolvi... arg.
Esim. tradenomi>tradenoomi, merkonomi>merkonoomi jne.
Itse asiassa päinvastoin, meille vanhuksille opettiin koulussa, että -omi, -oli, oni, -ori -päätteiset sanat kirjoitetaan ja lausutaan lyhyellä o:lla, mutta esim. tällä foorumilla melkein jokainen kirjoittaa hormoonikierukka yms. ja tämä asia ei taas kuulu meidän vanhusten kirjoitelmiin.
eli veikkaan, että nämä ovat keski-käisten ja nuorten virheitä.
t. yksi 70-v
Cat kirjoitti:
Cayennepippuri on siis vakiintunut jo purkkien kylkiin. On vakiintumassa kyllä tähän muotoon.
Voi olla, mutta toistaiseksi ainoa oikea muoto on cayennenpippuri, kuten Kielitoimiston sanakirjassakin lukee. Lisäksi se on ainoa järkevä muoto.
Cat kirjoitti:
Wikipedia tuntee cayennepippurin.
Varmaankin, mutta Wikipedia ei ole minkäänlainen auktoriteetti kieliasioissa.
No voi helvetti ei todellakaan oo mikään mynhhen tai mynkhen vaan se on das München
Vierailija kirjoitti:
No voi helvetti ei todellakaan oo mikään mynhhen tai mynkhen vaan se on das München
No tarkkaan ottaen ei kyllä ole das München. Ei paikannimeen tule artikkelia paitsi silloin kun sillä on adjektiiviattribuutti: das schöne München.
Suomalaiset eivät osaa lausua oikein sanaa " supercalifragilistiexpialidocious ". Se äännetään aina väärin. Se harmittaa minua kovasti.
Mua ärsyttää jostain syystä se, että mun äiti sanoo ompelukoneestaan aina "huksvarna" vaikka se on Husqvarna.
SANKKO.
Politiikko.