Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?

Vierailija
04.10.2017 |

Miten on?

Kommentit (4878)

Vierailija
4141/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieno, pieno, pieno. Yksi sadasta sanoo sen oikein.  Ehkä vain ne, jotka itse soittavat pianoa, tai eivät taida hekään kaikki. 

Mä en oo ikinä elämässäni kuullut kenenkään sanovan pieno. Ihan absurdin kuuloista. Onko tää siis yleistäkin? 😮

Vierailija
4142/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ärsyttää usein  kuullut alkkoholi ja vamppyyri ! Tuon alkoholin kahdella k:lla kuulee usein jopa puhe-ammattilaisten suusta!

Kirjoitettuna pahimpia ovat nämä empä ja ompa -sanat !!!

Alkoholista oon samaa mieltä. Vampyyrin ääntämiseen suomeksi taas tulee mun mielestä aika luonnostaan tuo konsonantin tuplaantuminen - tälle ilmiölle on joku nimi, jota en nyt muista enkä jaksa lähteä varmistamaan. Tää tapahtuu esim. sellaisilla sanoissa kuin herne(k)keitto tai kan(t)tarelli. Eli se ei käsittääkseni ole virhe. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4143/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kootimaa tää pohjoinen, maa kallis iisien.

Vierailija
4144/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ns murresana,olkoon mitä murretta tahansa. Sellaisen käyttö ilmentää yksinkertaisuutta.

Kumpi onkaan ollut ensin, ne murteet vai kirjakieli? 

Vierailija
4145/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa joltain kun takoitetaan kuulostaa joltain.

Kuka lie keksinytkään tuon, että muoto pitää olla kuulostaa? Kantasanahan on kuulla -verbi, joten sen kieliopillisesti pitäisi taipua muodoksi kuullostaa. Ei hätää, omalla murrealueella se vääntyy joka tapauksessa kuullostaa -sanaksi.

Kantasana on kuulua. Siksi sen kuuluu olla kuulostaa. Kuullostaminen ja kuullottaminen ovat muuta.

Se kuulostaa äännetään kuitenkin suuressa osassa Suomea kuullostaa, eikä se ole silloin väärin äännetty. Kuullostaminen ei tarkoita mitään muuta. Kuullottaminen kyllä, jos kuullotetaan sipuleita. 

Vierailija
4146/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisessa seurakunnassa oli aikoinaan rasautteleva pappi, joka äänsi Jeesus-sanan aina "jiisssys".

Vierailija
4147/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen urheiluselostajat: Kroaattia, Slovakkia, Porttugali.

Aaaargh. En pysty kuuntelemaan.

Vierailija
4148/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieno, pieno, pieno. Yksi sadasta sanoo sen oikein.  Ehkä vain ne, jotka itse soittavat pianoa, tai eivät taida hekään kaikki. 

Mä en oo ikinä elämässäni kuullut kenenkään sanovan pieno. Ihan absurdin kuuloista. Onko tää siis yleistäkin? 😮

Sama, en ole ikinä kuullutkaan lausuntaa pieno?? 😳

Vierailija
4149/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mikään, menettääkö siinä jotakin?

Vierailija
4150/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin master, joka aina Suomessa äännetään "maaster".

Vierailija
4151/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Q-kirjain. Edelleen kuulee kaikenmaailman junttien sanovan Guu. Vaikka se on itsesään selvästi Kovalla Koolla niin kuin yöllinen taivaankappalekin. Ilmeisesti ala-asteen opettajat ovat joskus 80-luvulla opettaneet Guu-girjaimen gäyttöä.

Yksi kaverini sanoi aina "guu". Miten ei voi muuten fiksu ihminen tajuta, että se on "kuu" ? Millä ihmeen logiikalla Q-kirjain olisi "guu" ?

Koska koulussa opetettiin niin. Samaten opettajan lisäksi muut aikuiset sanoivat niin. Joten mistä lapsi sitten voisi tietää, että se onkin k eikä g? Mulle se selvisi jossain vaiheessa lapsuutta, mahdollisesti vieraita kieliä opiskellessa.

Ei varmasti ole opetettu koulussa noin. Kaverini on saman ikäinen kuin minä ja minulle Q on aina ollut "kuu

Kyllä on opetettu ainakin 80-luvulla Itä-Suomessa kouluissakin "guu", ja sillälailla sen sanoi opettajien lisäksi myös muut aikuiset 🤔. 

Vierailija
4152/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pahasti särähti korvaan joskus kun telkkarissa mainostettiin tulevaa ohjelmaa, master tsef. Tsef. 

Vierailija
4153/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Q-kirjain. Edelleen kuulee kaikenmaailman junttien sanovan Guu. Vaikka se on itsesään selvästi Kovalla Koolla niin kuin yöllinen taivaankappalekin. Ilmeisesti ala-asteen opettajat ovat joskus 80-luvulla opettaneet Guu-girjaimen gäyttöä.

Yksi kaverini sanoi aina "guu". Miten ei voi muuten fiksu ihminen tajuta, että se on "kuu" ? Millä ihmeen logiikalla Q-kirjain olisi "guu" ?

Koska koulussa opetettiin niin. Samaten opettajan lisäksi muut aikuiset sanoivat niin. Joten mistä lapsi sitten voisi tietää, että se onkin k eikä g? Mulle se selvisi jossain vaiheessa lapsuutta, mahdollisesti vieraita kieliä opiskellessa.

Ei ole opetettu guu, vaan on opetettu kuu. Onko sulla kenties kuulovika?

Mistä sinä tiedät, ettei ole missään opetettu, että "guu"? 

Vierailija
4154/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huvittavaa, kun ihmiset yrittävät ääntää hollantilaisia nimiä. Vaikuttaa olevan yleinen väärinkäsitys, että kielen äänteet lausuttaisiin aivan samalla tavalla kuin saksassa. 

Vierailija
4155/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 1: Enään

Nro 2: Ärsyttää myös verbin taivutus (tai ei taivutus) mitä joskus kuulee ainakin Etelä-Suomessa:

"Käytiin kerää sieniä."

"Me oltiin viettää saunailtaa."

Murteet on kyllä hauskoja. 

Vierailija
4156/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuussi

MUUSI

Vierailija
4157/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pahasti särähti korvaan joskus kun telkkarissa mainostettiin tulevaa ohjelmaa, master tsef. Tsef. 

Niin, Helsingissähän oli muinoin ravintola Tsef Dominik.

Vierailija
4158/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huvittavaa, kun ihmiset yrittävät ääntää hollantilaisia nimiä. Vaikuttaa olevan yleinen väärinkäsitys, että kielen äänteet lausuttaisiin aivan samalla tavalla kuin saksassa. 

No se on toki ymmärrettävää, ettei ihmiset noin vaan osaa ääntää hollantia. 

Jos yrittää Suomessa ostaa vaikka goudaa tai hoegaardenin olutta, niin ei kyllä kannata ääntää niitä oikein, koska tuskin tulee ymmärretyksi. Van Gogh voi kanssa olla ongelmallinen 😃. 

Vierailija
4159/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ymmärrettävää toki, ettei ihmiset osaa ääntää hollantia. 

Olen myös oppinut, ettei Suomessa kannata yrittää ostaa goudaa tai hoegaardenin olutta ääntäen niitä hollanniksi 😃. Ja Van Goghkin on vähän siinä ja siinä. 

Vierailija
4160/4878 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso sanoo aina mobile PLAY :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan