Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Vierailija kirjoitti:
Meeeedia. Se on media. Meediot on sitte asia erikseen.
Itse asiassa ei ole. Media tulee latinan sanasta medium eli väline. Viestinnän väline. Meedio ja media tarkoittavat samaa. Media lausutaan muillakin kielillä kahdella e:llä vaikka kirjoitetaankin yhdellä. Medium.
Ulkolainen.
Missä vaiheessa muuten populääri ja vulgääri muuttuivat populaariksi ja vulgaariksi?
Hämmentävän monta kertaa olen kuullut stressaamisesta käytettävän muotoa tressaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkolainen.
Missä vaiheessa muuten populääri ja vulgääri muuttuivat populaariksi ja vulgaariksi?
Ulkolaisen vastakohta on kotilainen.
"On lienee". Ei ilmeisesti tajuta sanan "lienee" merkitystä ollenkaan.
Ketä siellä oli kun tarkoitetaan keitä siellä oli.
Garmish Parttenkirchen lausutaan oikein Kaamish Parttenkirhjen
Vierailija kirjoitti:
Ketä siellä oli kun tarkoitetaan keitä siellä oli.
Tai ketä kun tarkoitetaan kuka. Todella ärsyttävää.
Tos ja ekstä. Eikö nyt vaan voi lausua kokonaan?
Kuullostaa joltain kun takoitetaan kuulostaa joltain.
Juuri kuuntelin podcastia, jossa sanottiin monta kertaa vaneeri. Ruumiit löytyivät vaneerilevyjen alta ja poliisit kaivelivat vaneerien alta. Se on VANERI! Että osasikin ärsyttää noin pieni asia. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa joltain kun takoitetaan kuulostaa joltain.
Kuka lie keksinytkään tuon, että muoto pitää olla kuulostaa? Kantasanahan on kuulla -verbi, joten sen kieliopillisesti pitäisi taipua muodoksi kuullostaa. Ei hätää, omalla murrealueella se vääntyy joka tapauksessa kuullostaa -sanaksi.
Nämä sanat ovat suoraan mun isän suusta. Että teininä ärsytti!
terveisiä isälle pilvien päälle
Ei väärin lausuttu, mutta miksi sitä sanaa toki tungetaan joka väliin nykyään. Ihan kokonaan unohdettu sana tosin, joka sopisi usein paljon paremmin. Vaikkapa "tykkään kesäkeitosta, en tosin osaa sitä itse tehdä". Siihen kun laittaakin sanan toki, niin kuulostaahan se vaan ihan tosi tyhmältä. Pahoittelut, tiedän että tämä on tosi yleinen, eikä varsinaisesti virhe. Mutta mielestäni toki tarkoittaa ihan eri asiaa. "Toki, voit ottaa lasin kaapista". "Tiedän toki". Sitten on vielä ne, jotka sanoo toisin, kun tarkoittavat tosin. Pienistä jutuista sitä ärsyyntyy...
Kaikki väärin lausutut ärsyttävät. Lausukaa oikein, prkl.
Suomessa on ehkä käytännöllisempi sanoa käyvänsä Kannesissa. Jos ääntää oikein, kuulija saattaa luulla aivan muuta, että olet reissunnut vain suurinpiirtein kämppäsi ja lähiräkälän väliä.