Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä tapasi sanoja keksejä (keksi) sekseiksi (seksi). Joskus oli aika noloa, kun paikalla oli vieraita ihmisiä.
Onko Savosta kotoisin?
Edesmennyt mummo käytti myös seksi sanaa keksistä, herätti hieman hilpeyttä.. oottoten seksii.. Karjalasta kotoisin
Röngten (röntgen), ibuprofeiini (ibuprofeeni), gluteiini (gluteeni) noin muutaman mainitakseni
Mä aloin sitte käydä siellä salilla pinninkissä.
- Missä?
-Pinninkissä. Eksä tiedä? Siinä poljetaan niinku pyörällä mäkeä..
*huutonaurua*
Viimeeksi (siis yrittää sanoa viimeksi)
Sankko
Kinttaat
Rankaista
Rankaisu
Juurikin niin
Elikkäs
EnääN
Ja vastaavat
Deja vu, vu lausutaan vyy eikä vuu
Vierailija kirjoitti:
Sankko
Kinttaat
Rankaista
Rankaisu
Juurikin niin
Elikkäs
EnääNJa vastaavat
"Ja vastaavat" .... osa on kielioppivirheitä, osa ärsyttäviä muotisanontoja, osa murretta.
Eli sinua ätrsyttää kaikki suomen kirjakielestä poikkeava, tai luulen: kaikki, joka poikkeaa sinun käyttämästäsi puhekielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä tapasi sanoja keksejä (keksi) sekseiksi (seksi). Joskus oli aika noloa, kun paikalla oli vieraita ihmisiä.
Onko Savosta kotoisin?
Edesmennyt mummo käytti myös seksi sanaa keksistä, herätti hieman hilpeyttä.. oottoten seksii.. Karjalasta kotoisin
Mun äidinäiti myös, tosin oli Pohjanmaalta, vaari taas Karjalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kahdeskymmeskahdes, olen kuullut mainoksissakin tämän järjestysluvun
Nykyisten sääntöjen mukaan se on oikein.
Haikailen vanhan perään. Tästä tulee jotenkin mieleen se hupaisa pohdinta että miksei yksitoista ole yksikymmentäyksi, englanniksi onety-one.
Ei ärsytä enään oikeastaan mikään. Kun on tullut jopa kielitoimistolta noita outouksia mitänuutisissa joutunut kuulemaan... No jos joku niin sana "viipeellä" ihmetyttää. Niin kauan kuin muistan se on ollut "viiveellå"
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä enään oikeastaan mikään. Kun on tullut jopa kielitoimistolta noita outouksia mitänuutisissa joutunut kuulemaan... No jos joku niin sana "viipeellä" ihmetyttää. Niin kauan kuin muistan se on ollut "viiveellå"
”Viipeellä” on ihan yhtä oikein kuin kuin ”viiveellä”. Itse asiassa ”viipeellä” oli aiemmin ainoa oikea muoto, mutta koska ihmiset sinnikkäästi sanoivat ja kirjoittivat ”viiveellä”, kielitoimisto katsoi parhaimmaksi hyväksyä sen.
”Viipeellä” -muodossa on ihan normaali astevaihtelu. Ajattele sen kantasanaa ”viipyä” ja sen taivutusta, siinäkin p ja v vaihtelevat. Tai vertaa vaikka sanaan ”lieve”. Tuskin sanot ”lieveellä”?
Bonus lausuttuna "Poonus". Oikein kovalla P:llä ja viipyilevällä ooo-äänteellä.
Vierailija kirjoitti:
Kommentissasi ärsyttää ”enään”. Eipä ihme, että siis ihmettelet ”viipeellä” -muotoakin, joka on ihan oikein. Kuten myös ”viiveellä”, molemmat siis oikein. Mutta ”enään” on yksiselitteisesti väärin!
Vierailija kirjoitti:
Palveri! Ja mangeetti...
Kongreettinen.
Vierailija kirjoitti:
Bonus lausuttuna "Poonus". Oikein kovalla P:llä ja viipyilevällä ooo-äänteellä.
Paloko poonukset ku nuin kelijuttaa?
Kotonta, kun pitäisi sanoa kotoa tai kodista. Sallittu vain niille, jotka oikeasti tulevat kyseisen sanan murrealueelta
Nykyisten sääntöjen mukaan se on oikein.