Kosmetologeja paikalla? Kasvojen ihosta kysymys
Heippa!
Minulla on aina ollut sileä ja pehmeä kasvojen iho. Ennemmin kuitenkin kuiva kuin rasvoittuva. Nyt pari kk sitten matkalla ollessani iho taisi päästä palamaan, hieman punoitti poskista ja nenästä.
Nyt iho tuntuu karhealta poskiluun kohdalla silmien alapuolisessa osassa, samoin nenän ja leuan iho. Iho näyttää hieman mattapintaisemmalta kuin "normaaleissa" kohdissa. Tuntuu siltä että siinä ei olisi ollenkaan normaalia ihotalia päällä, mitä esim silmänympäryksestä ja ohimoilta löytyy (sormenpäillä tunnustellen).
Onko vaan nyt niin, että ihoni on muuttunut atooppiseksi? En ole kahteen viikkoon käyttänyt meikkiä, koska olen pääasiassa ollut kotona kirjoittelemassa lopputyötä. Olen putsannut kasvovedellä ihoani iltaisin ja rasvannut kevyesti.
Ei ole kutinaa, punoitusta, hilseilyä tms. Ainoastaan alueittainen karheus, kun tunnustelee ihoa sormenpäillä. Olen 32-v.
Neuvoja, hoito-ohjeita, kokemuksia tiedustelen. Niin ja vielä yksi asia: Alussa karheus tuntui vain poskipäissä, mutta nyt myös muilla mainitsemillani alueilla. Leuassa viimeisimpänä. Mietin jo, että alkaako iho parkkiintumaan tmv ja miten sitä hoitaa/estää. En osaa sanoa esim onko ihon kuoriminen hyvä vai huono asia tässä tilanteessa, joten mistä lisätietoa?
Muualla kropassani (käsivarret ja reidet) on merkkejä keratosis pilariksesta, joten mietin myös onko tämä samaa mutta vain kasvoissa. Kuvasta ei ole hyötyä, kun ei näy siinä.
Kiitos asiallisille vastaajille.
Kommentit (3)
Kokeile ihan ensin kevyesti kuoria iho ja levitä sen jälkeen kosteuttava naamio. Auringossa aina kunnom suoja ja aurinkoaltistuksen jälkeen after sun -tuote vastaavan välttämiseksi. Ihan vielä en lähtisi atopiaa tai pilarista epäilemään. "Mattaiseen" kohtaan voi yöksi laittaa paksumpaa kosteusvoidetta yöksi tai pitää vaikka kosteuttavaa voidenaamiota yön yli. Kokeilepa siis kuorinta+tehokosteutus ihan ekana. :)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihan ensin kevyesti kuoria iho ja levitä sen jälkeen kosteuttava naamio. Auringossa aina kunnom suoja ja aurinkoaltistuksen jälkeen after sun -tuote vastaavan välttämiseksi. Ihan vielä en lähtisi atopiaa tai pilarista epäilemään. "Mattaiseen" kohtaan voi yöksi laittaa paksumpaa kosteusvoidetta yöksi tai pitää vaikka kosteuttavaa voidenaamiota yön yli. Kokeilepa siis kuorinta+tehokosteutus ihan ekana. :)
Kiitos neuvoista. After sun -tuote selvästi puuttuukin, kun on tuntunut että niin harvoin tulee aurinkoisissa paikoissa oltua. Ja minkä takia taas se pitäisi varmaan ollakin silloin kun aurinkoa saa. Käyn apteekista hakemassa paksun ja kosteuttavan tuotteen yöksi, niin jospa tämä korjaantuisi tai ei pahenisi.
🔝