Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tunnistaa 3-vuotiaan psykopaatin? Ja mitä voi asialle tehdä?

Vierailija
04.10.2017 |

Pelkään, että lapseni on epätavallisen epäempaattinen ja kylmä. Ex-mieheni ja hänen äitinsä sekä osin isänsäkin ovat hyvin kylmiä, epäempaattisia, tunneköyhiä ja manipuloivia. Aluksi mies teeskenteli normaalia pari vuotta ja vaikutti muuten älykkäältä, joten erehdyin hankkimaan jälkikasvua hänen kanssaan. Olen melko varma, että täysin kylmällä ja julmalla tavalla neljän seinän sisällä väkivaltainen ja nöyryyttävä exäni on ns. valkokauluspsykopaatti.

Valitettavasti huomaan lapsessa vastaavia piirteitä eli manipulointia, väkivaltaisuutta (kun aikuisen silmä välttää) ja tunnekylmyyttä. Lapsi olisi esim. valmis juttujensa perusteella vaihtamaan molemmat vanhempansa joihinkin suosikkitavaroihinsa. Päiväkodista haettaessa kerran näin, että hän silmänräpäyksessä kiusasikin toisia lapsia ja huitoi käsillään sekä nappasi toisen lapsen lelut. Olin järkyttynyt ja toki toruin, mutten silti käsitä. Lasta on kohdeltu aina hellästi ja hän on ollut enemmän minun seurassa kuin kylmän isänsä seurassa. Itse olin samanikäisenä täysin erilainen. Mitä tässä voisi tehdä? :/

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 on väärässä, empatiaa voi opettaa. Aivot ovat lisäksi plastisia läpi elämän ja erityisesti varhaislapsuudessa. Lapsen aivot eivät siis vielä ole valmiit, eivätkä osa-alueet ole vielä kehittyneet sellaisiksi, kuin ne tulevat aikuisuudessa olemaan. Nyt on siis aika kehittää lapsen ajatusmaailmaa sellaiseksi, että empatiaa tuntevat alueet kehittyvät. Tähän kannattaa hakea  ammattitukea hyvissä ajoin.

Vierailija
22/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 3-vuotiaat on jollain tasolla psykopaatteja. Ei tuon ikäinen vielä osaa ajatella kuin omaa etuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa voi opettaa vielä noin pienelle mutta aikuiselle ei koskaan. Muistan olleeni empatiakyvytön 10 vuotiaana mutta pikkuhiljaa sain sen ja nyt nyyhkytän milloin mistäkin

Vierailija
24/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun oisin lukenut tämän aiemminkin täältä. Mutta opeta lapsellesi empatiaa. Töissäni olen nähnyt 4vuotiaan jatkuvasti valehtelevan ja kommervenkkejä tekevän tytön. semmoiset kauheat tyhjät silmät, sai raivareita, onnistui leikkaamaan hiukset "uhriltaan", aiheutti pienen vesivahingon ja laittoi tietysti samaisen uhrin syyksi. hommasi kaksi kilttiä tyttöä kaverikseen joita oli helppo ohjailla, välillä hylkäsi ilkeästi sanoin toisen ja vaihteli näitä Bestiksiään.

3-vuotiaani ei ole sentään noin manipuloiva ja ehkä vähän suoraviivaisempi. Lisåksi hänellä on iloiset silmät, tosin sellainen pahanilkinen virne ja saattaa nauraa/hymyillä, kun tekee pahaa. Muuten hän on suloinen ja mukava, oppivainen lapsi. T. Ap

Vierailija
25/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue lapsellesin paljon kirjoja. Joka päivä. Ja lue itsekin romaaneja ja kun lapsi oppii lukemaan kannusta kirjojen lukemiseen. Monissa tutkimuksissa kirjojen lukemisen on todettu lisäävän empatiakykyä. Kirjoja lukiessa oppii asettumaan toisen asemaan. 

Vierailija
26/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole varovainen, ette pistä noin pienelle leimoja otsaan. Se nimittäin muuttaa omaakin suhtautumistasi lasta kohtaan. 3 -vuotias on vielä todella pieni ja monet 3 -vuotiaat ovat hyvin itsekkäitä. Sanon tämän entisenä lastenhoitajana. Monissa pikkupirulaisista kasvoi oikein empaattisia ja mukavia lapsia, jotka oppivat ottamaan myös toiset huomioon, kun lapsi vähän kasvoi ja kasvatuksessa oltiin johdonmukaisesti puuttumassa pahantekoon. Oletko jutellut aiheesta päiväkodin hoitajille tai lastentarhanopettajille? Valitse joku empaattinen ja mukava hoitaja ja kerro hänelle huolistasi ja pyydä ottamaan asia erityishuomion alle ryhmässä, siis se, ettei lapsesi kiusaa toisia ja että oppisi olemaan empaattisempi. Päiväkotiin on myös mahdollista kutsua kiertävä erityislastentarhanopettaja tarkkailemaan lasta ryhmässä ja hänellä voi olla hyviä vinkkejä siittä, miten lisästä lapsen empatiakykyä. 

Vierailija
27/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun oisin lukenut tämän aiemminkin täältä. Mutta opeta lapsellesi empatiaa. Töissäni olen nähnyt 4vuotiaan jatkuvasti valehtelevan ja kommervenkkejä tekevän tytön. semmoiset kauheat tyhjät silmät, sai raivareita, onnistui leikkaamaan hiukset "uhriltaan", aiheutti pienen vesivahingon ja laittoi tietysti samaisen uhrin syyksi. hommasi kaksi kilttiä tyttöä kaverikseen joita oli helppo ohjailla, välillä hylkäsi ilkeästi sanoin toisen ja vaihteli näitä Bestiksiään.

Tosi kurja, että ammattikasvattajalla ei ole tätä suurempaa näkemystä lasten kasvattamisesta. Kukaan, ei siis kukaan, synny psykopaatiksi. Psykopatia ylipäätään on hyvin harvinaista. Ihmisellä voi olla tunnekylmiä piirteitä, jotka periytyvät, mutta oikeassa ympäristössä nämäkin piirteet ovat edullisia. Esim. huippukirurgeilla on tutkimusten mukaan enemmän kylmiä piirteitä, samoin erittäin stressaavissa töissä työskentelevillä kykyä sulkea tunteet ulkopuolelle. Se ei siis itsessään ole mikään tuomio. Lapsi on syntyessään kuin tyhjä taulu ja lapsen kasvaessa hänen kehitykseensä vaikuttaa vahvasti ympäristö. Empatiaa voi ja pitää opettaa jokaiselle lapselle, lapsi ei ole luonnostaan erityisen empaattinen. Empatia on tunneälyä ja se muodostuu pitkälti mallioppimisen ja kokemuksellisuuden kautta. Niillä lapsilla, joilla on tunnekylmiä piirteitä, tulee empatian kasvattamiseen erityisesti panostaa.  Pieni lapsi on manipuoloiva ihan luonnostaan ja se oikeastaan osoittaa piirteenä vain lapsen älykkyyttä ja kasvattavien aikuisten manipuloitavuuttya (vt. epäjohdonmukaista kasvatusta, jossa manipulatiivisuus toimii). Ei muuta kuin selkeät rajat tällaisille lapsille.

Vierailija
28/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko isoin ongelma se, että lapsi on niin erilainen, kuin ap itse oli pienenä?"

tätä minäkin ajattelen.

Vierailija
29/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisiko isoin ongelma se, että lapsi on niin erilainen, kuin ap itse oli pienenä?"

tätä minäkin ajattelen.

Ei ole isoin ongelma, mutta se oli vain yksi konkreettinen havainto. Olin itse kiusattu koulussa ja päiväkodissakin jo. Ja kauhukseni huomaan, että oma lapseni onkin kiusaaja. Onhan sellaista hieman pelottavaa havaita. T. Ap

P.S. Exäni oli kuulemma ollut erittäin paha koulukiusaaja ja vielä aikuisenakin naureskeli mielestään "noloille" koulukavereilleen ja heidän reaktioilleen, kun hän kiusasi heitä lapsena. Minuakin exä kiusasi ja nimitteli ala-astetyyliin jo pelkästä silmälasien käyttämisestä jne. (siksipä lakkasin käyttämästä silmälaseja exäni läsnäollessa, kun en jaksanut sitä jatkuvaa piikittelyä aikuiselta mieheltä niin lapsellisesta asiasta). Kyllähän nuo seikat hieman pelästyttävät.

Vierailija
30/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kurja, että ammattikasvattajalla ei ole tätä suurempaa näkemystä lasten kasvattamisesta. Kukaan, ei siis kukaan, synny psykopaatiksi. Psykopatia ylipäätään on hyvin harvinaista. Ihmisellä voi olla tunnekylmiä piirteitä, jotka periytyvät, mutta oikeassa ympäristössä nämäkin piirteet ovat edullisia. Esim. huippukirurgeilla on tutkimusten mukaan enemmän kylmiä piirteitä, samoin erittäin stressaavissa töissä työskentelevillä kykyä sulkea tunteet ulkopuolelle. Se ei siis itsessään ole mikään tuomio. Lapsi on syntyessään kuin tyhjä taulu ja lapsen kasvaessa hänen kehitykseensä vaikuttaa vahvasti ympäristö. Empatiaa voi ja pitää opettaa jokaiselle lapselle, lapsi ei ole luonnostaan erityisen empaattinen. Empatia on tunneälyä ja se muodostuu pitkälti mallioppimisen ja kokemuksellisuuden kautta. Niillä lapsilla, joilla on tunnekylmiä piirteitä, tulee empatian kasvattamiseen erityisesti panostaa.  Pieni lapsi on manipuoloiva ihan luonnostaan ja se oikeastaan osoittaa piirteenä vain lapsen älykkyyttä ja kasvattavien aikuisten manipuloitavuuttya (vt. epäjohdonmukaista kasvatusta, jossa manipulatiivisuus toimii). Ei muuta kuin selkeät rajat tällaisille lapsille.

Huomasin kantapään kautta tietyissä tilanteissa, että oli pakko "opettaa" empatiaa tosi konkreettisesti lapselle. Hän jutteli eläinten kiusaamisesta naureskellen (kamalaa, tiedän), jolloin kerroin ko. eläinlajeista ja katsoimme videoita aiheesta ja kerroin, että niilläkin on omat äidit (emot) ja ne pienet poikaset ovat emojensa "pikku lapsia".

Nyt lapsi suorastaan fanittaa ko. eläinlajia ja pitää söpöinä ja selvästi suhtautuu empaattisemmin. Mutta koko ajan saa olla aika tarkkana aikuisen roolissa, että ohjaa oikeaan suuntaan. T. Ap

Vierailija
31/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tämä sitä että kaikki eläintenvihaaja-aikuiset ovat psykopaatteja?

Vierailija
32/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä lapsi vaikuttaa hyvin älykkäältä ja oppivaiselta. Voihan hän suuntautua sellaiseen ammattiin, jossa tietystä tunnekylmyydestä on etua, mutta parhaani mukaan ohjaan häntä empaattiseen suuntaan. Pahoin pelkään, että taustalla on vahva geneettinen painolasti epäempaattiseen suuntaan, mutta toivottavasti olen väärässä/ylihuolestunut pelkoni kanssa. T. Ap

Vierailija
33/33 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä että kaikki eläintenvihaaja-aikuiset ovat psykopaatteja?

Ei, mutta psykopaattiaikuiset yleensä ovat lapsuudessaan "aloittaneet" kiusaamalla eläimiä ja muita itseään heikompia/pienempiå.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi