Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sh opiskelija ja yötyö ei sovi

Mirim
04.10.2017 |

Nyt iski iso huoli. Opiskelen siis sairaanhoitajaksi ja olen työharjoitteluissa tehnyt 3 yövuoroa (eri paikoissa ja eri harjoittelussa). Joka kerta olen saanut niin pahoja rytmihäiriöitä ja muita terveysongelmia jonka vuoksi olen joutunut ihan päivystykseen. En erottele tässä tarkemmin oireitani, koska en halua että minut tunnistetaan.
Lääkäri kuitenkin sanoi, että nyt saa yövuorot ja ovat terveydellä leikkiminen riittää.

Onko kenellekään muulla ollut näin? Vielä kesken opiskelujen? Haluaisin siis tehdä yövuoroa ja tarkoituksella hain ammattiin jossa usein tehdään 3-vuorotyötä, mutta mitäs nyt... muten pääsen sisään työmarkkinoille tälläisen ominaisuuden kanssa.
Vakkarithan voivat lääkärin määräyksestä vapauttaa yötyöstä, mutta entä kun on vasta hakemassa töitä niinkuin minä tulevaisuudessa.
Kyllä nyt harmittaa tämä tilanne...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittaahan se ja paljon. Ainoa vaihtoehto saada työtä jossa yövuoroja ei ole. Toivottavasti onnistuu.

Mietityttää myös tuo terveystilanne; jos on tuollainen vaiva, onko kaikki ihan ok? Sairaanhoitajan työ on raskasta, oletko hakeutumassa oikealle alalle?

Vierailija
2/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa on vakiyökköjä, mitkä tekee paljon öitä ja niin muille jää vähemmän öitä tehtäväksi. Stressasitko yötöitä? Voisiko rytmihäiriöillä olla osasyy stressissä? Kannattaa kuitenkin tunnustella tilannetta. epäsäännöllinen 2-vuorotyökin on yllättävän raskasta kropalle. Olisiko mahdollista jatkaa terveydenhoitajaksi, heillä useammin päivätyö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä uskon alan olevan oikea, päivä- ja iltavuorothan on menneet hyvin. Ja olen tehnyt fyysisesti raskasta työtä tätä ennen 15-vuotta, ollut mm. Siivoustyössä, hoitoapulaisena suihkuttajana ja saunottamassa. Ja kolmen lapsen kanssa on aikoinaan valvottu jne. Joten ihme juttu tämä miten keho nyt yötyöhön noin reagoi.

Olen terve muuten, hoikka, käyn juoksemassa ja salilla säällisesti.

Ap

Vierailija
4/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyni ei pysty tekemään edes iltatöitä. Menee siitäkin niin sekaisin, ettei pysty nukkumaan ollenkaan.  Jotenkin outo ajatus, että ihmisellä voi olla systeemi niin herkkä, kun kuitenkin vaikka Thaimaaseen pystyy ihan hyvin reissaamaan.

Vierailija
5/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki sairaanhoitajat todellakaan tee 3-vuorotyötä. Hankkiudu päivätöihin tai 2-vuorotyöhön, niitä on sairaanhoitajille paljon tarjolla.

Vierailija
6/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No päivätyö tai 2-vuorotyö? Mun tuntemista sairaanhoitajista yksikään ei tee yötöitä.

Vierailija
7/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kälyni ei pysty tekemään edes iltatöitä. Menee siitäkin niin sekaisin, ettei pysty nukkumaan ollenkaan.  Jotenkin outo ajatus, että ihmisellä voi olla systeemi niin herkkä, kun kuitenkin vaikka Thaimaaseen pystyy ihan hyvin reissaamaan.

Hyvä pointti... itse en ole kaukomatkoja tehny, joten ehkä mun ei kannatakaan.

-Ap

Vierailija
8/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkouluttaudu terveydenhoitajaksi tai diabeteshoitajaksi. Tai sitten tosiaan kotihoitoon, terveyskeskukseen, päivä poliklinikalle tms.

Vierailija
9/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivatko alanuolittajat hieman avata näkökantojaan? Miten systeemi, joka ei kestä tunnin-kahden poikkeamaa arkisin, selviää tuntien aikaeroista kaukomatkalla ilman ihmeempiä?

Vierailija
10/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on yhtään mikään ongelma. Valtaosissa paikoista, joissa minä olen tehnyt sairaanhoitajan työtä, eli ihan akuuttisairaaloissa, harva tekee yövuoroa. Yleensä osastoilla on kolme-neljä ihmistä, jotka haluavat tehdä vain yövuoroja ja muut tuuraavat heitä kesäisin. Mutta esim. Lastenklinikan hoitajista lähes kaikki ovat sairaanhoitajia ja siellä he tekevät kaikki vuorotyötä.

Vierailija
11/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta koulu ja vaihda alaa. Ei sua kukaan palkkaa ku sullon jo haastattelussa a4:n mukana asioita, joita et tee/pysty tekemään.

Vierailija
12/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivatko alanuolittajat hieman avata näkökantojaan? Miten systeemi, joka ei kestä tunnin-kahden poikkeamaa arkisin, selviää tuntien aikaeroista kaukomatkalla ilman ihmeempiä?

No itsellä ainakin menee 1-3h vuoron jälkeen että rauhoittuu ja pääsee unille. Tällöin kello on pahimmillaan n. 00. Aamulla sitten aamuvuoroon, töissä on oltava ennen seitsemää. Toistetaan tätä pari kertaa, väliin yksi vapaa, sitten taas pari aikaista aamua ja ilta-aamu. Johan on rytmi sekaisin.

Jos kyseessä pelkästään iltavuoro niin on ihan mahdollista että se luontainen rytmi olisi sellainen, että pitää päästä rauhoittumaan ajoissa ja nukkumaan ajoissa. Kun luonnollinen nukkuma-aika menee ohi, voi unensaanti venyä tolkuttoman pitkään. Sitten ahdistuu kun ei uni tule ja kohta ei nukuta ollenkaan.

Joku kaukomatka tehdään poikkeustapauksessa, rentoutuneena lomafiiliksessä. Että ei ihan vertailukelpoinen jonkun vuorotyöläisen nukkumisongelmien kanssa....

AP.n ongelmaan sen verran, että pelkkää päivätyötäkin toki löytyy mutta koko ajan ns. vakiyökköjen hommaa ajetaan alas. Perusteena omahoitajuus, vastuuhoitajuus etc. ja jos joku tekee vaan öitä, ei silloin noita omahoitajan tehtäviä voi kunnolla hoitaa. Että vaikka tulevassa työpaikassa olisikin vakiyököt niin ei kannata tuudittautua siihin uskoon ettei öitä tarvitsisi tulevaisuudessa tehdä....

T. Entinen yökkö, nyt pois hoitoalalta kun ei vuorotyö sovi eikä yökönpaikkoja enää löydy....

Vierailija
13/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä lopeta opiskelua. Kyllä sinulle löytyy työ, jossa ei ole yövuoroja. Jatka opintoja luottavaisesti, pyri tekemään parhaasi. Asiat järjestyy!

Vierailija
14/17 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin alanuolen koska sen on Thaimaahan eikä Thaimaaseen......

Vierailija
15/17 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun ole pakko tehdä yöövuoroja kuin harjoitteluaikana, kun hankkiudut sen jälkeen sellaisiin paikkoihin, jossa sitä ei ole. Yritä selvitä ne harvat eteen tulevat vuorot, joita on vielä jäljellä.

Vierailija
16/17 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että ihmeempiä? Minulle matkustaminen on todella raskasta mutta ei estä minua lähtemästä. Myös suunnalla on merkitystä.

Vierailija
17/17 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty niin ei pysty, opintojen aikana yövuoro ei ole missään pakollinen, omissa opinnoissa itseasiassa saimme tehdä öitä vain perustellusti koska öisin tapahtuu vähemmän kaikkialla.

Valmistumisen jälkeen voi hakeutua moniin paikkoihin, joissa ei ole öitä sekä tietenkin kokeilla niihinkin, joissa tavanomaisesti yöt kuuluu tehtäviin. Tosin reilua on ilmoittaa jo hakuavaiheessa ettei pysty niitä tekemään. Runsaasti  on paikkoja joissa yöt ei ole todellakaan pakkona.

Tosin ihmetyttää että muusta rasituksesta tms ei rytmihäiriötä tule, mutta yöstä heti. Kannattaisi ehkä selvitellä vielä asiaa lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä