Kuparikierukka ja kivut
Minulla on ollut kuparikierukka nyt yhteensä ehkä 4 vuotta. Ensimmäisellä kierroksella se oli noin 3 vuotta mutta otettiin pois kun tuli tulehdus. Nyt toisella kierroksella se on ollut kyllä sinäänsä ihan huoleton mutta kivut ovat lisääntyneet ja pitkittyneet.
Tuntuu, että kuukautisia ennen kohtu alkaa supistelemaan ja ilmoittelemaan itsestään jo varmaan kaksi viikkoa ennen, semmoista kivistystä. Lisäksi menkat eivät ala kunnolla heti, vaan sellaista haaleaa vuotoa tulee noin kaksi päivää ennen kuin vuoto alkaa todella. Lisäksi kipu tuntuu peräsuolessa myös. Joskus jos nousen nopeasti ylös vaikka sohvalta, munasarjoja vihlaisee niin kovasti, että taivun kaksinkerroin ja joudun keräämään itseäni hetken.
Onko normaalia, että kipu pitkittyy näin paljon? Se vaihtelee, välillä supistukset ovat todella kovia ja joskus vain tasaista jomotusta. Lisäksi suvussani (äidilläni ja äidin äidilläni) on ollut endometrioosia, joka on leikattu pois. Olenko väärässä, että siihen liittyy tärinäkipua? Olen huomannut, että auton kyydissä kivut kovenevat aina ja varsinkin jos tulee paljon täristystä. Mietin vain, että jos se esim. Liittyy endometrioosiin, miten se voidaan todeta?
Kommentit (4)
mommmme kirjoitti:
Veikkaan silti, että syyllinen on kuparikierukka. Itselläni oli aivan samanmoiset pitkittyneet oireet ja välillä kovaa kipua. Oireet loppuivat heti kun kuparikierukka poistettiin.
Toivottavasti olisikin, en todellakaan haluaisi käydä läpi mitään rankkaa lääkitystä ja leikkauksia jos se olisikin endo. Muistan kyllä, että sen ajan kun käytimme miehen kanssa pelkkää kortsua niin oli niin ihanan luonnollinen ja hyvä olo kun kehossa ei ollut mitään ylimääräistä, vuodot ei olleet kivuliaita ja tulivat silloinkin säännöllisesti. Mutta kun mitkään hormoonia sisältävät ehkäisykeinot eivät käy niin tämä on oikeastaan ainut keino. :(
Mulla oli vain vähän alle vuoden kuparikierukka. Vuodot ja kivut lisääntyi. Lisäksi jaloissa oli outo ihottuma. Lääkärin mukaan ihottuma ei voinut johtua kierukasta. Kaikki vaivat katosivat, kun kierukka poistettiin.
Veikkaan silti, että syyllinen on kuparikierukka. Itselläni oli aivan samanmoiset pitkittyneet oireet ja välillä kovaa kipua. Oireet loppuivat heti kun kuparikierukka poistettiin.