Montako kieltä tiedät jonkun puhuvan sujuvasti?
Siis oikeasti sujuvasti, että pärjää kielellä.
Mä tiedän yhden joka puhuu 5 kieltä sujuvasti, asunut näistä 4 maassa.
Suomi, ruotsi, englanti, espanja ja turkki.
En tajua miten joku voi oppia, kun itse osaan just ja just suomen ja ymmärrän englantia, enkä siitäkään läheskään kaikkia sanoja.
Kommentit (6)
Sisko puhuu täydellistä suomea, ruotsia ja englantia. Sen lisäksi normimittapuun mukaan erittäin hyvää saksaa ( mies sieltä) ja ranskaa, pärjää mm kokouksissa ja osaa kirjoittaa työtekstejä. Italiaa puhuu siten kuin esim, minä englantia, eli ihan ok tulee toimeen ja ymmärtää.Espanjaa puhuu siten että pystyy ihan hyvin asioimaan esim, ravintoloissa ja lentokentillä yms ja ymmärtää heti annetut vastaukset. Tasan ei mee onnenlahjat. No, ei se pelkkää onnea ole tietenkään
Minä puhun myös viittä kieltä sujuvasti, olen asunut kieliä puhuvissa maissa ja kotona puhun yhtä tai kahta vierasta kieltä joka päivä, englantia ja erästä toista. Imen itseeni uusia sanoja kuin sieni ja muutenkin kielet ovat olleet mulle aina mieluisia jo alakouluajoilta saakka.
Eräs sukulaiseni puhuu sujuvasti seitsemää eri kieltä. Minusta se on jo aika hyvin.
Ystäväni puhuu 9 kieltä. In opiskellut 14 kieltä, niistä isa kuolleita kieliä, näitä 5 kieltä hän ei puhu sujuvasti.
Kieliä oppii vain jatkuvalla, pitkäänkestävällä, ja systemaattisella ponnistelulla. Englantia opin korkealle tasolle asti, koska lempiharrastukset ovat jo lapsesta lähtien pyörineet englanninkielisessä ympäristössä, ja nyt myös työ. Eli tulkitsen tai tuotan englantia päivittäin 10-vuotiaasta asti. En ole siis asunut koskaan englanninkielisessä maassa. Saksaa taas olen oppinut asumalla siellä. Lähes 2 vuoden ajan, kun oli aivan pakko tehdä ihan kaikki maan omalla kielellä koska kukaan ei osannut englantia, sen kielen oppii todella nopeasti. Ranskaa taas olen oppinut sujuvasti, koska olen ollut jo pitkään ranskalaisen kanssa, ja jo alusta alkaen päätin oppia hänen kielensä.
Suomessa on siis vaikeaa oppia sujuvasti kieliä, ellei luo itselleen tarkoituksella vieraskielistä päivittäistä ympäristöä.
Puhun sujuvasti viittä kieltä: grundsprååtjia, ruotsia, suomea, englantia ja ranskaa. Olisi kiva opetella tuohon vielä kuudes.