Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talvi tyttärelle nimeksi?

Vierailija
01.10.2017 |

Onko ihan hullu idea? Kuulostaa kauniilta, mutta onko liian erikoinen kuitenkin? Toimiiko taivutus? Entä onko tuo jonkun mielestä pojan nimi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain talvella syntyneelle. Samoin Suvi vain kesälapsille.

Vierailija
2/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolineutraali. Talvikki on myös kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaunis. Mikä tulisi Talville toiseksi nimeksi?

Vierailija
4/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä teistä, mutta itsestäni olisi kauheaa olla Talvi -niminen. :D Miksi pitää antaa niin sukupuolettomia nimiä? Kaikkialla muualla maailmassa, jopa Ruotsissa ja suomenruotsalaisten keskuudessa, annetaan kauniita naisellisia nimiä. Suomessa annetaan foneettisesti kovia nimiä, kuten Kerttu, ja sellaisia joista on feminiinisyys häivytetty mahd. kauas.

Vierailija
5/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pojan nimi.

Vierailija
6/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pojan nimi.

Talvi-nimisiä tyttöjä on Suomessa enemmän kuin poikia. Molempia kuitenkin tosi vähän.

Vierailija
7/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on kaunis sanana ja merkitykseltään, mutta miettisin kyllä tarkkaan, antaisinko sitä lapselle nimeksi. Itselläni on luontonimi, joka oli lapsuudessani ja nuoruudessani _hyvin_ harvinainen. Nykyään nimi on jonkin verran yleistynyt. En usko, että haluaisin olla yhtään harvinaisemman nimen kantaja. Toivoin joskus nuorempana, että nimeni olisi tavallisempi, jotten aina joutuisi toistelemaan ja tavaamaan nimeäni tai herättäisi reaktiota "mikä??"

Joten mä ehkä kallistuisin siihen, että

a) Valitsisin jonkun vähän yleisemmän luontonimen - esim. Lumi olisi samaa teemaa

b) Laittaisin Talvin toiseksi etunimeksi - tyyliin Linnea Talvi Lydia

c) Vääntäisin Talvin muotoon Talvikki, ja laittaisin sen toiseksi nimeksi - tyyliin Tilda Talvikki.

Mäkin tykkään esim. sanoista Vadelma ja Sade, mutten kuitenkaan usko että laittaisin niitä lapsen nimiksi.

Vierailija
8/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tytär saattaa yhtä lailla olla vaikka kuinka naisellinen ja pääyä johonkin kansainväliseen firmaan liikkeenjohdon esimieheksi. Silloin on ihan kiva, että on naisellinen nimi, eikä mikään talonpoikaisnimi kuten Kerttu Kovanen.

Vierailija
9/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi Lydiaa ollaan mietitty, Lydia tulee suvusta. Jos jollain on hyviä ehdotuksia toiseksi nimeksi, niitäkin saa toki esittää. :)

Ja 4: minusta Talvi ei ole sukupuoleton nimi, vaan olen aina mieltänyt sen tytön nimeksi. Joku toinen voi nähdä sen sukupuolettomana tai pojan nimenä, Vrk:n mukaan sitä on annettu enemmän naisille. En ole muumaailmalainen, ruotsalainen enkä suomenruotsalainen, joten en näe tarpeelliseksi antaa heidän nimikulttuuriinsa mukaisia nimiä lapsilleni. Lisäksi minusta Kerttu on foneettisesti tarmokas mutta myös suloinen ja miellyttävä, sinusta se on kova. Nämähän ovat puhtaasti makuasioita. 

ap

Vierailija
10/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvi Lydiaa ollaan mietitty, Lydia tulee suvusta. Jos jollain on hyviä ehdotuksia toiseksi nimeksi, niitäkin saa toki esittää. :)

Ja 4: minusta Talvi ei ole sukupuoleton nimi, vaan olen aina mieltänyt sen tytön nimeksi. Joku toinen voi nähdä sen sukupuolettomana tai pojan nimenä, Vrk:n mukaan sitä on annettu enemmän naisille. En ole muumaailmalainen, ruotsalainen enkä suomenruotsalainen, joten en näe tarpeelliseksi antaa heidän nimikulttuuriinsa mukaisia nimiä lapsilleni. Lisäksi minusta Kerttu on foneettisesti tarmokas mutta myös suloinen ja miellyttävä, sinusta se on kova. Nämähän ovat puhtaasti makuasioita. 

ap

Kyllä Suomessakin on kauniita ja naisellisia nimiä vaikka millä mitalla. Nykyään vain usein annetaan juuri niitä kovia, sukupuolettomia nimiä, jotka eivät muun maalaisille kerro edes nimen kantajan sukupuolta. Lydia taas on aivan eri laatua, se on kaunis ja naisellinen nimi ja se tunnistetaan ympäri maailman.

Vierailija
11/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tytär saattaa yhtä lailla olla vaikka kuinka naisellinen ja pääyä johonkin kansainväliseen firmaan liikkeenjohdon esimieheksi. Silloin on ihan kiva, että on naisellinen nimi, eikä mikään talonpoikaisnimi kuten Kerttu Kovanen.

:D Jos se kansainvälisen liikkeenjohdon esimieheksi pääseminen jää etunimen feminiinisyydestä kiinni, niin eiköhän se ole sitten paras niin.

ap

Vierailija
12/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan kiva antaa suomalaisia nimiä, mutta maailma avautuu koko ajan ja tulevaisuudessa yhä suurempi osa nuoristamme on päivittäin tekemisissä muun maalaisten kanssa. Ei se, että nimi on kansainvälinen, poissulje sitä, että nimi on suomalainen. Esim. Mikael, Oliver ym. ovat ihan eri tason nimiä kuin jokin Pyry ja Pouta.

Vierailija
13/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Jos se kansainvälisen liikkeenjohdon esimieheksi pääseminen jää etunimen feminiinisyydestä kiinni, niin eiköhän se ole sitten paras niin.

ap

Ei se siitä jää kiinni, mutta haluaako nainen olla naisen niminen vai jokin Pouta tai Talvi? Itse olen naisellinen nainen ja olisi ikävää olla joku Hilperi.

Vierailija
14/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei se siitä jää kiinni, mutta haluaako nainen olla naisen niminen vai jokin Pouta tai Talvi? Itse olen naisellinen nainen ja olisi ikävää olla joku Hilperi.

Enhän minä tiedä mikä se haluaa olla, mistä sinä tiedät että se haluaisi olla mieluummin vaikka Aurora tai Cecilia? 

ap

Vierailija
15/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Enhän minä tiedä mikä se haluaa olla, mistä sinä tiedät että se haluaisi olla mieluummin vaikka Aurora tai Cecilia? 

ap

En tiedäkään. Kauniita nimiä molemmat, etenkin Aurora. 

Vierailija
16/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

haha, aika hassua arvuutella että minkähän niminen se tuleva tenava haluaisi joskus aikuisena olla ja sillä perustelle yrittää nimetä. Aika vaikee arvata oikein miljoonien mahdollisten nimien joukosta.

Eiköhän se pysty ihan itse sitten vaihtamaan nimensä, jos välttämättä on pakko saada olla Minneliina-Anneliina-Kultumusseli.

Vierailija
17/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oppilas oli saanut nimensä talvisesta jutusta ja inhosi ko.vuuodenaikaa. Synkisteli sitä aina pitkään.

Vierailija
18/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

haha, aika hassua arvuutella että minkähän niminen se tuleva tenava haluaisi joskus aikuisena olla ja sillä perustelle yrittää nimetä. Aika vaikee arvata oikein miljoonien mahdollisten nimien joukosta.

Eiköhän se pysty ihan itse sitten vaihtamaan nimensä, jos välttämättä on pakko saada olla Minneliina-Anneliina-Kultumusseli.

Onko sinulla vaikeuksia ajatella asiaa abstraktimmin? Eihän kyse ole tietystä nimestä. Lähinnä vain ihmettelin, miksi tulevalle naiselle tai miehelle pitäisi antaa nimi, josta ei pysty päättelemään kantajan sukupuolta. Ja ylipäätään kannattaisiko hieman ajatella lasta nimetessä myös sitä, että voisi olla helpompaa toimia globalisoituvassa maailmassa, jos lapsen nimi olisi sellainen, että se tunnistettaisiin tietyn sukupuolen nimeksi myös kansainvälisesti? En tiedä, ei ole pakko ajatella tätä. Helpottaisi kyllä varmaan. Nim. 15 vuotiaasta saakka kansainvälisillä leireillä, vaihto-oppilaana ja isossa suomalais-kansainvälisessä firmassa työskennellyt

Vierailija
19/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka ajattelet sitä, että vaikkapa latinalaisamerikkalaisen Auroran on hieman helpompi toimia suomalaisten kanssa kuin intiankielisen Vishnatin. Monet eivät ajattele, että kansainvälisesti joku Hilkka ja Kerttu ovat aivan uppo-outoja nimiä, jo ihan ruotsalaisillekin. Miksi ei voisi antaa vaikka Maria tai Annaa tai Elleä tai Juuliaa?

Vierailija
20/29 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulostaa hyvin frigidiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän