Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdin sitten ambulansilla illaliskutsuilta, koska erityisherkkiä ei osata huomioida

Vierailija
30.09.2017 |

Miksi tämä poistettiin haluan puhua tästä EPÄKOHDASTA ETTÄ MIKSI ERITYISHERKKIÄ EI HUOMIOIDA TÄSSÄ OMAKOHTAINEN KOKEMUKSENI:
Noniin hertsileijaa sentään minä on vieläkin aivan pyörryksissä järkytyksestä. Eli oltiin suvun kesken illallistamassa miehen veljen perheen kotona.
Olen siis erityisherkkä monille asioille.

Tässä allergiani:
- voimakkaat mausteet: mm. Chili, paprika, valkosipuli, pesto.

- kaikki vihannekset raakana
- kypsänä en voi syödä chiliä enkä paprikoita.
- kala-allergia ja muut meren elävät
- Laktoosi intorelanssi SIEDÄN VAIN HYLAA.

- Pähkinä allergia
- Kaikki karvaiset eläimet aiheuttavat allergiaa.
- Pöly, minulla astma oirehdintaa (itse todennut)

Ja nyt asiaan muilla vierailla ei ollut erityiruokavalioita joten illallinen oli suunniteltu minulle sopivaksi!
Alkuruokana:
Sienipiirakkaa

Pääruoka:
Soijakasvispaistosta.

Jäkiruoka: Hyla mansikkarahka.

Varmistelin monen kertaan, että ruuat käyvät minulle ja sitten aloin syödä.

Siinä samassa perheen lapsi alkoi kertoa UUDESTA lemmikki rotastaan joka oli hänen huoneessaan! KUKAAN EI OLLUT VAROITTANUT MINUA SIITÄ OLEN TAVATTOMAN ALLERGINEN KAIKILLE ELÄIMILLE JA MINULLA SIIHEN PÄÄLLE ASTMA OIREHDINTAA!!!!!

Tuon jälkeen välittömästi aloin tuntea kuinka kurkkuani alkoi kuristaa. Sain kuitenkin syödyksi loppuun ja muiden jatkaessa syömistä vein jo lautaseni jo pois.
Kurkkasin keittiön roskikseen ja näin sielä ruokaa käytetyn soijan paketin ja luin sen sisältöä siinä luki, että paprika aromi!!!
Vaikka olen tavattoman allerginen paprikalle!!!
Siinä samassa heti tunsin kuinka kurkun kuristus paheni ja juoksin ulos kuistille ja minulle soitettiin ambulanssi.. seisoakelin kuistilla odottamassa ambulanssia...

Ambulansi miehet ottivat hapetus arvon joka oli täysin normaali ja kehtasivat väheksyä ja sanoivat että kyseessä oli luultavasti paniikkikohtaus sillä minussa ole mitään allergiseen reaktioon viittaavaa!!
Eivät suostuneet viedä edes sairaalaallaan! Sillä epäilivät että olen luulotautinen.
Kai minä nyt sentään itse allergiani tiedän!
On se kumma, että meitä erityiherkkiä väheksytään eikä osata illallista, että tarvitsee ambulanssia soittaa!
Toivotin lähtiessäni hyvästit sillä en tule enää paikkaan syömään jossa olin vähällä kuolla!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli jo joku päivä sitten. Keksi uusi.

Vierailija
2/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A. Totta että oli joku päivä sen on totta mutta se poistettiin ja laiton sen siksi uudelleen !

B. Tämä ei ole provo olen asiani kanssa aivan tosissani!.

T. Ap

Vierailija
4/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono. 0/5. tuhlasit tähän ainakin viisi minuuttia, kannattiko?

Vierailija
5/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu höpöhöpö. Ei kukaan allerginen käytä eritysherkkä-termiä. Muutenkin aliarvioit nyt jopa vauvalehden palstailijat. Ei uskottavaa, sori vaan.

Vierailija
6/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selevä.

Vierailija
7/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin unohdin listasta että sen syö myöskään lihaa eli olen kasvissyöjä!

T. Ap

Vierailija
8/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettet kuollut :( Sinusta on liikaa vaivaa kun et osaa pysyä kotonasi.

Vierailija
9/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla oikeesti on nuo nii ne on siitepölyjen ristiallergioita ja pääset niistä jättämällä maidon, gluteenin ja sitruunahapon.

Vierailija
10/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin unohdin listasta että sen syö myöskään lihaa eli olen kasvissyöjä!

T. Ap

hyla mansikkarahka kuitenkin kelpasi.

Vierailija
11/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut vaikeaa eräiden kutsujen jälkeen. Syötiinköhän samasta pöydästä?

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Vierailija
12/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin. t. erityisherkkä

Vierailija
13/13 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö erityisherkkä ole ihan eri asia kuin allerginen? 

Miksi sinä et sano että olet allerginen sille ja tälle, olis paljon helpompi ymmärtää mistä puhut?

"Erityisherkkyydellä tarkoitetaan synnynnäistä, hermostollista ominaisuutta. Erityisherkkä ihminen reagoi tavallista herkemmin ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin, sillä hermosto käsittelee aistien välittämää tietoa laajemmin ja syvällisemmin. Erityisherkkyys ei ole sairaus tai diagnoosi. Erityisherkkien ihmisten kokemukset omasta herkkyydestään vaihtelevat. Herkkyydestä voi olla sekä hyötyä että haittaa. Erityisen herkät ihmiset ovat usein luovia, intuitiivisia, pohdiskelevia ja tunnollisia. Toisaalta he kuormittuvat muita helpommin esimerkiksi kiireestä, melusta ja negatiivisesta ilmapiiristä.

Käsitteen "erityisherkkä" (highly sensitive person, HSP) on kehittänyt psykologian tohtori, psykoterapeutti Elaine Aron, joka on tutkinut erityisherkkyyttä 1990-luvulta alkaen. Aronin mukaan noin viidesosa ihmisistä on hermostoltaan erityisen herkkiä. Ilmiötä voidaan kuvata myös termillä tunne- ja aistiherkkyys.

Suomessa erityisherkkyys on vielä melko tuntematon käsite, laajemmin siitä on alettu puhua vasta vuosien 2013–2014 aikana. HSP - Suomen Erityisherkät ry -yhdistys perustettiin marraskuussa 2013. Sen tarkoituksena on erityisherkkyyttä koskevan tiedon ja ymmärryksen lisääminen Suomessa, sekä verkostojen luominen erityisherkille ihmisille."

Tuossakaan ei puhuta ruoka- tai eläinallergioista yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan