Kannattaako nivelkivuista mennä puhumaan lääkärille, ennenkuin on kokeillut liikunnan lisäämistä?
Polvia särkee öisin, tuolille istuessa ja noustessa. Sormia särkee myös silloin tällöin. Selkä on jumissa. Olen normaalipainoinen mutta liikun aika vähän.
Kommentit (6)
No, ei lääkärille kannata puhumaan mennä. Sanot selkeästi mikä on, sitten pyydät tutkimuksia/hoito-ohjeita, jos ei usko niin pamautat nyrkin pöytään.
Saat ohjeeksi liikunnan noin 5 vuoden ajan, jonka jälkeen päädyt leikkaukseen ja sitä ennen sinulle kerrotaan, että olisi pitänyt liikkua vähemmän niveliä rasittaen
Kyllä se käskee lisäämään liikuntaa, mutta se todennäköisesti lähettää sut myös fysioterapeutille, joka neuvoo, MITEN sun pitää liikkua.
Koska mikä tahansa liikunta ei auta. Tiedän, koska olen ollut samassa tilanteessa. Mulle fyssari neuvoi oikeat liikkeet (eikä ne olleet rasittavia, ei tule edes hiki - ne pitää vain tehdä) ja venytykset - ja kyllä auttoi.
Toisaalta nivelikuvt voivat johtua alkavasta reumasta tai muusta sairaudesta, joten kävisin kyllä tarkistuttamassa asian lääkärillä piakkoin.
Veikkaan että käskee vain liikkumaan enemmän ja vahvistamaan tukilihaksia. Sormien särkeminen tosin siihen ei lopu