Millä verukkeella olette päässeet ravintoterapeutille?
Lihoin uuden lääkkeen aloituksen jälkeen 10 kg ja tämän jälkeen painoindeksi on jo huomattavasti yli normaalin ja lääkäri käski pudottaa painoa. En ole muuttanut elämäntapojani joten pyysin apua painonpudotukseen mutta en saanut mitään apua. Pyysin saada päästä ravintoterapeutille mutta kuulemma sitä palvelua ei ole tarjolla tälläiseen asiaan. Millä syyllä olette päässeet ravintoterapeutille?
Kommentit (16)
Ylipainon. Bmi oli yli 40 ja laittoivat vaikka sanoin ettei tarvitse kun tiedän miten syödä oikein. Samaa sanoi sitten se terapeutti. Ihmetteli miksi ne mut sinne laittoi kun selkeästi tiedän mitä pitää syödä jne mutta en vain syö. Menin lääkäriinkin hakemaan apua ihan toiseen vaivaan alunperin.
No onpas hankalaa. Toiset pakotetaan ja toisia ei päästetä.
Ei se ravintoterapeutti autuaaksi tee. Kertoo samat ohjeet kun saa netistä terveys sivustoilta. Eli jos ongelmana on se että syö liian isoja annoksia pienentää niitä vaiheittain ja lastaa ruuan lopulta pienemmälle lautaselle niin ei ole kiusausta syödä liikaa ja ei ota lisää. Puolet lautasesta aina kasviksia. Jos ei onnistu pienentämään annoksia niin sitten vähentää muun ruuan määrää mutta lisää taas kasviksia. Eli syö enemmän vähäkalorista ruokaa. Herkkuja voi syödä kunhan syöt maltilla ja ei joka päivä. Vaihdat vaaleat vehnät jne tummaan kuten vehnäleipä ruisleipään ja vaalea pasta tummaan. Lisäksi alat liikkua enemmän. Hanki askelmittari ja minimissä 10 000 askelta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten päihdehuollossa
Eikös se ole mt puolella niin että kun potilas haluaa hoitoon ei pääse, kun ei halua niin laitetaan pakkohoitoon , kun haluaa lääkkeitä ei saa ja kun ei halua niin pistetään väkisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten päihdehuollossa
Ja mielenterveys huollossa
Tytär pääsi ravitsemusterapeutille kun sairastui anoreksiaan
Minäkin menin lääkäriin ihan muun syyn vuoksi. Olen lihava ja sain lähetteen sinne, menin, kun käskivät. Ei siitä mitään hyötyä ollut kuitenkaan. Apua tai vastauksia en saanut yhteenkään asiaan, jota kysyin tai pyysin. Kehui monta kertaa, kun söin margariinia leivän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ravintoterapeutti autuaaksi tee. Kertoo samat ohjeet kun saa netistä terveys sivustoilta. Eli jos ongelmana on se että syö liian isoja annoksia pienentää niitä vaiheittain ja lastaa ruuan lopulta pienemmälle lautaselle niin ei ole kiusausta syödä liikaa ja ei ota lisää. Puolet lautasesta aina kasviksia. Jos ei onnistu pienentämään annoksia niin sitten vähentää muun ruuan määrää mutta lisää taas kasviksia. Eli syö enemmän vähäkalorista ruokaa. Herkkuja voi syödä kunhan syöt maltilla ja ei joka päivä. Vaihdat vaaleat vehnät jne tummaan kuten vehnäleipä ruisleipään ja vaalea pasta tummaan. Lisäksi alat liikkua enemmän. Hanki askelmittari ja minimissä 10 000 askelta päivässä.
Ei tuosta ole apua, jos ongelmana on lihottava lääke. Silloin ravitsemusterapeutti tietää, mitä pitää syödä, että lääkkeen sivuvaikutukset saadaan minimoitua eli milloin pitää välttää tiettyjä vihanneksia (jotka lisäävät lihottavan aineosan tehoa), milloin pitää lisätä tiettyä rasvaa, koska pitää ottaa lisää B-vitamiinia jne. Minä sain esimerkiksi ohjeen välttää soijapohjaisia tuotteita, vaikka kaikki nettisivut pursuivat tietoa siitä, miten juuri soijaproteiini olisi sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tytär pääsi ravitsemusterapeutille kun sairastui anoreksiaan
Syömishäiriöiset pääsee aina. Se on yleensä se ns. Matalan kynnyksen hoito jota kokeillaan ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta ole apua, jos ongelmana on lihottava lääke. Silloin ravitsemusterapeutti tietää, mitä pitää syödä, että lääkkeen sivuvaikutukset saadaan minimoitua eli milloin pitää välttää tiettyjä vihanneksia (jotka lisäävät lihottavan aineosan tehoa), milloin pitää lisätä tiettyä rasvaa, koska pitää ottaa lisää B-vitamiinia jne. Minä sain esimerkiksi ohjeen välttää soijapohjaisia tuotteita, vaikka kaikki nettisivut pursuivat tietoa siitä, miten juuri soijaproteiini olisi sopivaa.
Suurin osa lääkkeistä ei itsessään lihota vaan lisää ruokahalua. Eli riippuu ihan lääkkeestä. Jos on semmoinen mikä lisää ruokahalua tai hidastaa metabolismia jne niin siihen ei kyllä auta mikään muu kuin vähemmän syöminen ja liikunnan lisääminen.
Maksamalla narikkamaksun. Tämän jälkeen ravintolaterapeutti on aina ollut käytettävissäni.
Noh.. Kun olin n 15-vuotta kamppaillut erinäisten syömishäiriöiden kanssa niin sain vihdoin haettua psykiatrin apua siihen. Kun pyysin saada päästä ravitsemusterapeutille niin kielsi koska "minä tiedän jo kaiken ravitsemuksesta" :D
Voisitko pyytää toiselta lääkäriltä lähetettä tai kustantaa sen itse? Mun mielestä sulla on ihan hyvät perusteet koska itse et voi tietää kuinka lääke elimistössäsi käyttäytyy ravinnon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellako? Mikä lääke kyseessä?
Yksityisiltä lääkäriasemilta löytyy ravintoterapeutteja, suurista ketjuista. Joten sinne pääsee ajan varaamalla. ei tarvita lähetettä. Yksinkertaista. Kai ap voit itse maksaa?
Kukaan ei ole päässyt?