Jos luottotietonsa menettäneitä on jo satoja tuhansia, niin missä he kaikki ovat? Keitä he ovat?
Me ollaan pienituloinen opiskelijapariskunta, eikä olla hassattu mihinkään telkkareiden kulutusluottoihin tmv krääsään, koska rahaa ei ole. Niinkö ne luottotiedot menee nykyään niin monelta, että hankitaan kaikkea mihin ei ole sitten loppuviimeksi rahaa vai laiskuuttako vain?
Kommentit (16)
Minun mieheni. Hänen yrityksensä teki konkurssin. Helsingissä.
Olen kuullut karkean arvion että joka 10. menettää luottotietonsa!!!!
Miten ihmeessä ihmisistä on tullut noin avuttomia ja kyvyttömiä talousasioissa!?
Luullaan että voidaan ostaa ja hankkia, jättää maksamatta noin vain!
Ei ole kauhean vaikeaa pudottautua maan päälle sieltä unelmalinnoista ja ottaa järki käyttöön. Menot tulojen mukaan. Piste. Ei siihen kuole jos ei voi ostaa uusinta palsma-tv:tä vaikka naapurit ostaa. Sillä vanhalla pärjää, ja ilmankin pystyy elämään. Itselläni kokemus yli viisi vuotta kokonaan ilman, koska siitä roskasta mitä sieltä tulee ei huvita maksaa. Parempaa käyttöä sillekin rahalle tai sitten säästöön.
Sitä kun priorisoi hankintansa. Ruokaa on pakko olla ja katto pään päällä. Vaatteet myös välttämättömät kylmässä ilmanalassa. Ne ensin. Ja nekin harkiten ja tarkkaan katsoen mitä maksaa. Minä ainakin siitä huolimatta että ansaitsen ihan ok, olen tarkka talousihminen. Turhuuteen ja typeryyteen en käytä. Ei kaljaa ja viinaa ja tupakkaa. Ei kapakoita. Ei heräteostoksia ja turhia mielitekoja. Elämä ei ole kivaa-kivaa, se on raaka peli!
Syöpään sairastuu joka neljäs. Missä ne kaikki on?
Täällä kaksi. Minä ja mieheni. Molemmilla nuoruuden typeryyksiin, eli pikavippiä pikavipin perään (vaatteisiin, safkaan, bilettämiseen, tietokoneeseen, tv:hen..).
Sitten kun tuli lasku niin se revittiin tai kasattiin laatikkoon jonne ei kajottu moneen vuoteen. Kuviteltiin että kyllä ne sitten joskus maksetaan kun opinnot loppuneet ja kunnon duuni alla.
Ja kyllä, aivan helvetin typerää.
Itse sain alkuvuodesta maksettua kaikki velkani (3000€ + opintolaina 5000€). Mieheni maksaa maksusuunnitelman mukaan kuukausittain ulosottoon velkoja pois (+muutamaan perintätoimistoon) mutta lusittavaa hänellä on vielä ainakin 5 vuotta. Eniten hankaloittaa kun ei tiedä missä kaikkialla avoimia velkoja on kun tekevät ajan saatossa aaltoliikettä (ulosottoon-perintään-velkojalle-perintään-ulosottoon-perintään).
Tyhmyydestä sakotetaan ja se on oikein, mutta on noi korot yms. vaan aivan törkeitä.
Tulit oikealle palstalle kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pienituloinen opiskelijapariskunta, eikä olla hassattu mihinkään telkkareiden kulutusluottoihin tmv krääsään, koska rahaa ei ole. Niinkö ne luottotiedot menee nykyään niin monelta, että hankitaan kaikkea mihin ei ole sitten loppuviimeksi rahaa vai laiskuuttako vain?
Puolisolle tuli syöpä + mulle työttömyys.
Kiva että te olette säästäväisiä ettekä hassaa niin että luottotiedot menee kun menot ylittää tulot --- hyvin tehty!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ainakin 1.
Mun mies, kämmäsi raha-asiansa pari vuotta sitten ja makselee joka palkasta ulosottoon. Velkaa muutama kymppitonni.
Asutaan omassa(=pankin) omakotitalossa, pihassa kaks vanhaa autoa ja työssäkäyviä ollaan.
Tyypillinen väärä käsitys tuo turhuuksiin tuhlaaminen. Toki on sellaisiakin, mutta paljon enemmän meitä muita.
Jouduin turvautumaan pikavippeihin että sain osa-aikatyön palkan lisäksi vuokran maksettua, ruokaa ja lääkkeet. En polta, en ryyppää, en syö ulkona, enkä hanki vaatteita paitsi joskus kirpparilta. Sossutukia en olisi saanut perityn omaisuuden takia (ei rahaa). Yksinelävälle kaikki kalliimpaa kuin pariskunnalle, vaikka pienituloisellekin. Osan vipeistä jouduin maksamaan ulosoton kautta, jossa meni luottotiedot. Nyt tästä jo vuosia, kaikki maksettu.
Meitä on kaikenikäisiä, myös vanhuksia, ei tosiaankaan vaan nuoria. Monet yksineläviä.
Ei se näy naamasta. Iso palkka niin siitä jää ulosoton jälkeenkin käyttöön ihan ok.
Pieni palkka niin ensin ulosotetaan ja sitten sossu täydentää.
Vierailija kirjoitti:
Minun lähipiirissä syöpiä on isällä, sedällä, enolla, isän naisystävällä. Naapureista kahdella on ollut syöpä, kuolivat.
Joten aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lähipiirissä syöpiä on isällä, sedällä, enolla, isän naisystävällä. Naapureista kahdella on ollut syöpä, kuolivat.
Joten aika paljon.
Minulta kuoli äiti ja veli syöpään ja nyt se on mulla.
Eli meitä on paljon ja takuulla sairaus näkyy taloudessakin jollain lailla.
Nuorilla syy on usein maksamattomat sakot ja terveyspalvelut. Osalla pikavipit. Vanhemmilla elatismaksut ja konkurssit. Mutta syy voi olla mikä tahansa. Bibolaarisilla menee maanisina kausina helposti yli varojen. Sairastunut yrittäjä on helposti pulassa. Narkomaanit tehtailee rahaa ja velkaa ihan harrastuksesta.
Mun lähipiirissä on useita. Kaikilla rahapeliongelma.
Vietin railakasta elämää ikävuodet 18-23. Kymmenien tuhansien ulosotot. Sitten keräsin itseni, opiskelin ammatin, sain tuurilla hyvän vakituisen työn heti valmistuttuani, maksoin velkani ja nyt 38v ikää ja 25 päivä kuluvaa kuuta saan luottotietoni takaisin. Velat maksettu kokonaisuudessaan reilut pari vuotta sitten jo.
Enpä usko että kukaan ulkopuolinen edes aavistaisi että minulla ei ole luottotietoja.
Aika iso osa on maksamattomia sakkoja, tarkastusmaksuja, terkkarimaksuja ja muita pikkusummia, ihan vaan vetelyyttä.