Lapsiperheet, joissa vanhempien rahat erillään
Miten te, joilla on erilliset rahat ja jaatte kulut jotakuinkin tasan, huomioidaan mahdollisesti eri mittaiset työajat? Jos siis huomattavasti enemmän tienaava tekee myös pidempää päivää töissä, jolloin huonommin tienaava joutuu kantamaan luonnollisesti enemmän vastuuta lapsista ja usein samalla myös kodista?
Kommentit (10)
No, me teemme suunnilleen saman verran töitä viikossa. Ja olemme molemmat olleet kotona lasten kanssa. Mä olin hieman pitempään, mutta toisaalta käytin kaikki tulosidonnaiset vanhempainvapaat, eli oltiin suunnilleen yhtä kauan kh-tuella.
Meillä ei ole yhteistä pankkitiliä, eikä tule. En ymmärrä sen tarkoitusta. Olemme sopineet, kumpi maksaa mitkäkin kuukausittaiset kulut (esim. vastike, sähkölasku, ruoat).
Me ei makseta puoliksi, miehellä paljon isommat tulot. Meillä vakiintunut käytäntö mitä kumpikin maksaa. Mä hoidan kotityöt kun enemmän aikaa. Tämä näkyy lähinnä siinä, että maksan yht. Kuluja vähemmän.
Enemmän tienaava hoitaa enemmän kotia ja lapsia, koska vähemmän tienaavalla menee yli 2h päivässä enemmän työmatkoihin kuin enemmän tienaavalla. Enemmän tienaava maksaa suuremman osan lainasta ja kaikesta muustakin.
Meillä on erilliset rahat ja lapsia yksi.
Jos on iso laskunippu, niin silloin usein jaetaan laskut noin puoliksi. Muuten maksellaan miten sattuu. Ei pidetä kirjaa kumpi maksaa enemmän tai vähemmän. Näin on menty 17 vuotta, eikä olla riidelty rahasta. Kulutetaan muuten aika samalla tavalla, joten kulutustottumuksissa ei ole eroa. Tilapäisesti jos toisella on tiukkaa, niin sitten toinen maksaa "enemmän" esim. laskuja. Harvoin näin on kuitenkaan tapahtunut.
Meillä minä olen useammin kotona arki-iltaisin, koska miehellä on matkatyö. Kummallakin on hyvä palkka, minulla vähän suurempi. Molemmilla on omat tilit ja kumpikin siirtää yhteisten menojen tilille saman summan kuukausittain. Siivous on ulkoistettu, muut kotitytöt tekee se kumpi ehtii/jaksaa, tähän on ajan saatossa vakiintunut ihan toimiva kuvio. Minulla on kokonaisvastuu lasten arjen pyörityksestä ja aikatauluista, koska mies ei pysty työnsä takia tätä vastuuta ottamaan. "Palkkioksi" olen saanut paljon läheisemmän suhteen lasten kanssa ja tiedon siitä, mitä tekevät ja kenen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erilliset rahat ja lapsia yksi.
Jos on iso laskunippu, niin silloin usein jaetaan laskut noin puoliksi. Muuten maksellaan miten sattuu. Ei pidetä kirjaa kumpi maksaa enemmän tai vähemmän. Näin on menty 17 vuotta, eikä olla riidelty rahasta. Kulutetaan muuten aika samalla tavalla, joten kulutustottumuksissa ei ole eroa. Tilapäisesti jos toisella on tiukkaa, niin sitten toinen maksaa "enemmän" esim. laskuja. Harvoin näin on kuitenkaan tapahtunut.
Eikö tuo ole noloa kun joutuu "pyytämään" toista maksamaan jotain perheen laskuja?? Maksatko myös takaisin heti seuraavasta palkasta?? Miten ravintolassa, splittaatteko laskun heti vai kotona?
En ymmärrä näitä erillisiä rahoja perheessä joka on yksikkö
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Raha ei korvaa aikaa. Maksetaan asumiskulut puoliksi ja muut yhteiset laskut kummankin rahatilanteen mukaan. Mies on enemmän töissä kuin minä ja saa enemmän tuloja, mutta toisaalta hänellä on myös työmatkakustannukset, työpaikkaruokailut yms.. En ehkä saa palkkaa kodin pyörittämisestä, mutta eipähän tarvitse norkoilla työpaikalla suurinta osaa ajasta. Tämä nyt siis äitiyslomalla ja aiemmin esikoisen vanhenpainvapaalla, jolloin kävin myös osa-aikatöissä.
Saanko kysyä, miten suostut tuohon? Aika epäreilulta kuulostaa. Siis nythän sinä nähtävästi vastaat yksin lapsen hoidosta aiheutuvista kustannuksista. Tällä hetkellä merkittävin hoidosta aiheutuva kustannus on tulonmenetys, mutta entä sitten kun lapsi menee päivähoitoon, maksatko itse koko hoitomaksun?
Hmmm, mielenkiintoista. Eikö kenenkään muun perheessä vapaa-aika ole kortilla? Itsellä eniten kitkaa tuntuu aiheuttavan se, että itselläkin on vastuullinen ja raskas työ, josta maksetaankin suunnilleen saman verran kuin miehen yhtä vastuullisesta ja rankasta työstä. Hänellä on kuitenkin myös mieluisia ekstratöitä, joista saa erilliskorvauksen (itselleen), mutta tämä aiheuttaa sen, että minulle jää silloin huomattavasti enemmän vastuuta kodista ja lapsista. Oli lasten kanssa vietetty aika sitten miten arvokasta hyvänsä, niin kyllä minulle omista harrastuksista luopuminen on kuitenkin iso asia ja vielä jos se tehdään toisen ekstratienaamisen kustannuksella, niin huomaan kyllä katkeroituvani siitä. Toinen saa silloin siis sekä ajan että rahat, eikö tämä ole muiden perheissä oikeasti millään tavalla ongelmallista?
Ap
Ei mitenkään. Raha ei korvaa aikaa. Maksetaan asumiskulut puoliksi ja muut yhteiset laskut kummankin rahatilanteen mukaan. Mies on enemmän töissä kuin minä ja saa enemmän tuloja, mutta toisaalta hänellä on myös työmatkakustannukset, työpaikkaruokailut yms.. En ehkä saa palkkaa kodin pyörittämisestä, mutta eipähän tarvitse norkoilla työpaikalla suurinta osaa ajasta. Tämä nyt siis äitiyslomalla ja aiemmin esikoisen vanhenpainvapaalla, jolloin kävin myös osa-aikatöissä.