Oletko syönyt pinaattilättyjä jauhelihakastikkeen kanssa?
Olen kotoisin Seinäjoelta, ja siellä on perinteenä että pinaattilätyt syödään jauhelihakastikkeen ja puolukkasurvoksen kanssa. Näin on siis kouluruokailussakin, ja olen kasvanut pitämään tuota niin normaalina, että kun muutin muualle kesken lukion niin vasta uudessa koulussa ruokaillessani tajusin että kaikkialla Suomessa ei ookaan jauhelihakastiketta pinaattilättyjen kanssa. :-D Mutta tätä perinnettä ei ole edes Seinäjoen ympäryskunnissa, ainoastaan Seinäjoella. En tiedä mistä on keksittykin yhdistää jauhelihakastike ja pinaattilätyt, mutta se on todella hyvää!!!
Oletko sinä koskaan syönyt pinaattilättyjä jauhelihakastikkeen ja puolukkasurvoksen kanssa? Haluaisitko maistaa vai tuntuuko jo ajatuskin ällöttävältä? Jostain syystä en ole koskaan törmännyt ihmiseen, joka suhtautuisi uteliaan positiivisesti ajatukseen jauhelihakastikkeesta pinaattilättyjen kanssa. Jostain syystä se on aina ällöttänyt ihmisiä jos on tullut puheeksi, mutta en pysty ymmärtämään että miksi koska mielestäni se on (varsinkin puolukkasurvoksen kanssa) aivan taivaallinen yhdistelmä! <3 Ei mua myöskään ällötä että joku syö pinaattilätyt perunoiden ja valkokastikkeen kanssa (niin kuin ainakin jossain päin tehdään), vaikka se tuntuukin väärältä kun on tottunut erilaiseen.
Kommentit (7)
Ei kiinnosta maistaa, mutta jos jossain kylässä sitä tarjottaisiin, söisin nirsoilematta. Itse syön pinaattilätyt ihan sellaisinaan, voikastikkeen ja puolukkahillon kanssa.
Mäkin oon miettinyt että miks ihmiset suhtautuu inhoten,, kun kuulee että Seinäjoella syödään jauhelihakastikkeen kanssa. Monet tykkää jauhelihakastikkeesta ja se on ihan normaalia ruokaa, samoin pinaattilätyt. Miks ne yhdessä on niin kamala asia? :-D En oo ikinä ymmärtänyt. Ja samat ihmiset syö pinaattilättyjä justiin valkokastikkeen kanssa, miks se ei oo ällöttävää mutta jauhelihakastike muka on? :-D
T. Toinen seinäjokinen :-)
Eihän nuo sovi mitenkään yhteen. Jotkuthan syö pullaakin makkaran kera, mutta oudolta se kuulostaa.
Ei kyllä valkokastikekaan lettuihin sovi. Tuon yhdistelmän olen kyllä nähnyt. Meillä koulussa (Häme) syötiin letut puolukkahillon ja porkkanaraasteen kanssa.
T. 4
En ole maistanut mutta ei toi mitenkään ällöttävältä yhdistelmältä musta kuulosta eli hyvin voisin testata. Mutta en usko että se voittaisi valkokastiketta :D
Omituinen yhdistelmä. Pk-seudulla kouluissa tarjotaan pinaattiletut perunamuusin kanssa, joka on myöskin mielestäni erikoista.
Itse olen tottunut syömään pinaattiletut pelkästään hillon kanssa. Joku toki on tästä sitä mieltä, ettei pinaattilettuja voi näin syödä.
Sama kai se kuitenkin on, minkä kanssa lettunsa syö.
Niin ja jos ajatus tuosta yhditelmästä ällöttää sinua, niin olisi kiva tietää että miksi se ällöttää? On kuitenkin kyse ihan tavallisista ruoka-aineksista, eikä mistään "teen tortillatäytteen apinan aivoista" -jutusta. :-D
Ap