Hampaiden oikomishoito aikuisena
Kokemuksia ja vertaistukea kaipaan. Itselläni oiottu nuorena syvän purennan takia, mutta hampaiden vinouksia ei korjattu, koska kuulemma esteettinen vaiva. No vuosi vuodelta tuo ahtaus ja vinous pahenee, nyt niin pahasti, että yksi hammas on siirtynyt aivan täysin pois paikaltaan toisen hampaan taakse.
Perus hammaslääkärikäynnin yhteydessä kysyin asiasta ja ohjattiin vain menemään oikojalle. Arveltiin, että ahatuden takia yksi muutoin täysin terve ja paikkaamaton hammas pitää poistaa...
Mietityttää tämä, kun asia vaivaa itseäni kovin, mutta pelottaa tuo poisto sekä tietysti hoidon kustannukset, jotka ilmeisesti voivat helposti olla jopa 3000-5000e
Millaisia kokemuksia muilla on oikomisesta, kustannukset, menetelmä, hoitoon kulunut aika jne.?
Kommentit (10)
Älä hätäile sen yhden hampaan takia, jos sen tilalle saadaan raudoilla sinulle suorat hampaat ja parempi purenta. Monille se ei riitä, sillä aikuisen leukojen kasvuun ei voida enää vaikuttaa, joten rautojen lisäksi tarvitaan leukaleikkaus, jossa leukaa siirretään oikean purennan saamiseksi. Mietipä vaikka sitä, niin 1 hammas ei enää pelota :)
Mulla oikomishoito tehtiin pari vuotta takaperin ja tänä vuonna täytän jo 50 vuotta. Ainut asia joka kaduttaa on se etten tehnyt sitä jo paljon aiemmin.
Mulla on purentavirhe joka vaatisi leukaluun leikkauksen ja nyt tehtiin vain kosmeettiinen etuylähampaiden oikominen. Leikkauksesta olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia ja siihen en ole halunnut ryhtyä.
Oikominen tehtiin perus kiskoilla, kesti noin vuoden ja hintaa tuli noin 2000 e, siis pelkkien ylähampainen oikominen.
Kannattaa jos vain kukkaro kestää.
Vierailija kirjoitti:
Älä hätäile sen yhden hampaan takia, jos sen tilalle saadaan raudoilla sinulle suorat hampaat ja parempi purenta. Monille se ei riitä, sillä aikuisen leukojen kasvuun ei voida enää vaikuttaa, joten rautojen lisäksi tarvitaan leukaleikkaus, jossa leukaa siirretään oikean purennan saamiseksi. Mietipä vaikka sitä, niin 1 hammas ei enää pelota :)
Joo olet oikeassa. Olen kai edes siinä mielessä onnekas, että "suurimmat" viat on korjattu jo nuorena, ja nyt varsinainen ongelma on vain se, että kaikki hampaat eivät millään mahdu riviin. Sekä ylhäällä, että alhaalla on samaa ongelmaa ja siksi kustannuksetkin ehkä pelottaa, kun tietää että halvempaa olisi vain toisen leuan oikominen tietysti. Alhaalla ongelmat paljon pahempia ja ylhäällä vaan pieni vinous etuhampaissa, mutta esteettisessä mielessä se näkyy tietysti enemmän. Toisaalta alhaalla näyttää jo nyt että, multa puuttuisi yksi hammas kun se on melkeempä toisen takana... Että kyllä mä siitä pystyn luopumaan, kun ei nytkään edes näy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oikomishoito tehtiin pari vuotta takaperin ja tänä vuonna täytän jo 50 vuotta. Ainut asia joka kaduttaa on se etten tehnyt sitä jo paljon aiemmin.
Mulla on purentavirhe joka vaatisi leukaluun leikkauksen ja nyt tehtiin vain kosmeettiinen etuylähampaiden oikominen. Leikkauksesta olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia ja siihen en ole halunnut ryhtyä.
Oikominen tehtiin perus kiskoilla, kesti noin vuoden ja hintaa tuli noin 2000 e, siis pelkkien ylähampainen oikominen.
Hei tuo on kiinnostavaa, vaikuttiko pelkkä esteettinen oionta purentaasi mitenkään? Mietin, voisiko se aiheuttaa uusia vaivoja kun hampaistoon "kosketaan", mutta ei korjata kunnolla (leikkauksessa). Haluaisin itsellekin noin, kun on sekä vinot hampaat että purentavika, ja leikkausta ei haluaisi, #2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tuo on kiinnostavaa, vaikuttiko pelkkä esteettinen oionta purentaasi mitenkään? Mietin, voisiko se aiheuttaa uusia vaivoja kun hampaistoon "kosketaan", mutta ei korjata kunnolla (leikkauksessa). Haluaisin itsellekin noin, kun on sekä vinot hampaat että purentavika, ja leikkausta ei haluaisi, #2
On varmaan yksilöllistä, mutta minulla onnistui, kannattaa käydä arvoittamassa oikojahammaslääkärillä. Mitään ongelmia ei purentaan ole tullut oikomisen jälkeen. Ylipurentaa on edelleen, mutta sen kanssa pärjää kuten ennen estettistä oikomistakin. Ihaninta on että pääsi vinosta etuhampaasta eroon.
Mulla oiottiin aikuisena, ihan kaikkineen maksoi 4000e, hoito kesti n.2v. Ylä ja alahampaat oiottiin. Lopuksi sain purentakiskon ja retentiolangan pitämään tuloksen. Oli sen arvoista mielestäni ja hyvä tulos.
Minulla ei ole omaa kokemusta, mutta bloggaaja Alexa Dagmar kirjoitti juuri tällä viikolla oman oikomishoitonsa päättymisestä. Oli hampaitakin poistettu ja kojeet olleet 1,5v. Hänen blogissaan on kirjoituksia ja kuvia prosessin ajalta, käypä siellä vilkaisemassa.
Mulla on molemmat leuat leikattu ja neljä hammasta poistettu (plus viisaudenhampaat leikkauksen tieltä). Nyt on täydellinen purenta. Kyllä kannatti. Pari päivää leikkauksen jälkeen oli turvotusta kasvoilla, mutta muutoin parani todella hyvin. En saanut edes mustelmia.
Mullakin oli/on vinot hampaat (oikomishoito vielä kesken) ja purentakaan ei ole täydellinen. Luin eri vaihtoehtoja netistä ja päädyin Invisalign oikomishoitoon. Mulle olis tarvinnut leikkauksen purennan korjaukseen mutta mulle tärkeää oli vaan saada suora hammasrivi joten päädyttiin keskittymään vaan siihen. Hinnaksi tuli n.5000 euroa, korjataan sekä ylä- ja alahampaat.
On kiva kun ei tarvinnut ottaa perinteisiä kiskoja, mutta on näissäkin oma vaivansa. Hoitoa voi nopeuttaa jopa puolella ajasta Acceledent Aura nimisellä laitteella, jota käytetään joka päivä 20min ajan. Invisalign kalvoilla ei saa syödä joten joutuu ne aina ottamaan pois ruokailun ajaksi. Napostelu ainakin on vähentynyt! :D Kalvot vaihdetaan viikon-kahden välein uusiin, ja vastaanotolla käydään kerran kuukaudessa tarkistuttamassa ja saadaan mukaan uusia kalvoja.
Mutta on ainakin vaivan arvoista kun on aika huomaamattomat (vaikka aluksi ei siltä tunnu, ja muutamia hampaan värisiä kiinnikkeitä laitetaan joidenkin hampaiden pinnalle), ja mulla hoito on ohi kahdeksassa kuukaudessa, käytän Acceledent Auraa. (n.600e uutena)
Esteettisen hammashoidon klinikalta ja Oralilta saa näitä, ja ensimmäinen arviokäynti on ilmainen. :)
Nykyyään on paljon erilaisia oikomisvaihtoehtoja, mene arviointikäynnille niin saat tietää mitä voidaan tehdä ja millä hinnalla. Joissain paikoissa tuollainen käynti on jopa ilmainen.