Miksi ihmiset yhtäkkiä söisivät heinäsirkkaleipää, kun edes kirsikkajugurtti ei mene kaupaksi?
Suomalaiset ovat nirsoja syömisten suhteen. Vaikka viherpiipertäjät nyt innoissaan toitottavat hyönteisten syömistä, meillä on vielä muutama muu asia sitä ennen opittavana. Esimerkiksi että kirsikka ja viikuna, mango ja kookos ovat herkullisia ja luonnollisia makuja, joita koko maailma himoitsee, mutta "meidän neiti syö vaan mansikkaa"!
Kommentit (21)
Jogurtit ovat prosessoitua paskaa. Ap:lla on vähän opittavaa itselläänkin.
Eikö kirsikkajogurtti myy Suomessa? Voi ei. Olin niin innoissani, kun eilen löysin Valion kursikkajogurttia kaupasta, että vihdoin! Mutta jos se ei myy, niin kai se kohta lopetetaan. En ymmärrä, miten joku hedelmäpommi ja banaani jogurtti myy vuodesta toiseen, yäk.
Suomalaisten kollektiivinen maku on outo.
Mun jugurtti on aina maustamatonta, kaikki hedelmät syön tuoreina. Omituinen vertailu muutenkin kirjoituksessa, piti ilmeisesti vaan päästä nälväisemään jotain puolituttua tuolla purkauksella?
Hapanmaitotuotteita syövät ihmiset ovat terveempiä ja hoikempia kuin ne, jotka esim pelkästään juovat maitoa.
Esim. Saksassa on hyvät valikoimat kirsikkatuotteita ja siellä lomaillessani niitä himoitsen ja ostan. Söisin myös mielelläni hyönteisiä eri muodoissa. Ei vain ole tullut kokeiltua vielä.
Lisää kirsikkaa ja ötököitä Suomen kauppoihin! Täytyykin tutustua tarkemmin, mitä kirsikkajuttuja käyttämästäni kaupasta jo löytyy.
Hahah!:D tää oli kyllä päivän paras, niin totta.
Mitenkä kirsikkajugurtti ja heinäsirkkaleipä liittyvät toisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyönteisiä kun on lihaa?
Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin ilmastonmuutos? Karjan aiheuttamat metaanipäästöt ovat yksi suurimmista syistä siihen.
Kookoksesta en tykkää, mutta nuo muut ovat erittäin herkullisia. En tosin syö mitään valmisjogurtteja, koska ne ovat sokeria täynnä ja ihmeellistä litkua.
Söisin kyllä ötököitä, jos ne olisi hyvin maustettu ja paistettu.
Miten kauan teiltä mammoilta menee sen ymmärtämiseen, että jälkiruoka ei ole pääruoka?
Maustettu jugurtti on jälkiruoka. Yksi jugurtti päivässä ei lihota normaaliruokavaliota noudatavalle.
Vierailija kirjoitti:
Hapanmaitotuotteita syövät ihmiset ovat terveempiä ja hoikempia kuin ne, jotka esim pelkästään juovat maitoa.
Totta tuokin, mutta kirsikat sitten erikseen. Valmis kirsikkajogurtti ei mitään terveysruokaa ole.
Jos joku teistä on joskus ollut esim Valiossa töissä tai vähittäiskaupassa, tiedätte varmaan että 80 % prosenttia myydyistä jogurteista yms on mansikkaa. Mansikkaamansikkaamansikkaa. Muusta ei suomalainen tykkää.
Vierailija kirjoitti:
... Vaikka viherpiipertäjät nyt innoissaan toitottavat hyönteisten syömistä, meillä on vielä muutama muu asia sitä ennen opittavana. ...
Valitettavasti viherpiipertäjät eivät voi syödä hyönteisiä kun ne ovat liian älykkäitä.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/529015-vihreat-huolissaan-hyon…
j
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin, mutta kirsikat sitten erikseen. Valmis kirsikkajogurtti ei mitään terveysruokaa ole.
Miksi jälkiruoan pitäisi olla "terveysruokaa"?
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan teiltä mammoilta menee sen ymmärtämiseen, että jälkiruoka ei ole pääruoka?
Maustettu jugurtti on jälkiruoka. Yksi jugurtti päivässä ei lihota normaaliruokavaliota noudatavalle.
Mitäs lihominen tähän ketjuun liittyy?
Jaa, kyllä mä aattelin maistaa jotain sirkkoja tässä piakkoin. Kuolleita eläimiä olen muutenkin koko elämäni syönyt, niin no big deal.
Mä rakastan kirsikan makua kaikessa, mutta valitettavasti sellaisia tuotteita saa Suomessa todella harvoin ja lisäksi olen maitoallerginen, joten jäätelöt ja jugurtit ovat out.
Hyönteisten syömisen mainostaminen ekotekona on ehkä himppasen harhaanjohtavaa. Totta on, että hyönteisten tuottamiseen kuluu vähemmän luonnonvaroja kuin vaikkapa nautojen kasvattamiseen, mutta monet esitetyistä arvioista ovat olleet turhan optimistisia. Useimmat ötököistä vaativat tasaisia olosuhteita keinotekoisessa tehokasvatuksessa lisääntyäkseen vauhdilla vuoden ympäri. Sitä voi sitten miettiä, että kun jo kasvihuonetomaattien viljelyä vastustetaan pontevasti, miten sirkkaviljelmät olisivat varsinaisesti kauhean ekologisia yli 30 asteen sisälämpötiloineen. Ihmisravinnoksi kasvatettaville hyönteisille ei myöskään sovi antaa mitä tahansa kaatopaikkajätettä ruuaksi, vaan usein viljelmillä ravinnoksi käytetään sellaisia kasviksia (tai kananrehua!), jota olisi voinut sellaisenaan syöttää ihmisillekin.
Hyönteisten kerääminen luonnosta - miettikääpä itse, mitä haittoja se voi tuoda tullessaan niin ihmisille kuin luonnollekin.
Eräs ongelma on myös, että ainakaan oman kokemukseni perusteella kotisirkat eivät olleet kovin täyttäviä suuresta proteiinipitoisuudestaan huolimatta. Varmasti niistä saisi riittävästi ravintoa, mutta toisaalta niin saisi aikuinen ihminen kasvissyönnistäkin hyvin pitkälle.
Ötököitä tulisi markkinoida kulinaristisena nautintona, jollaiseksi uskon niiden jäävänkin niin kauan kuin nykyinen maatalous on mahdollista edes jossain mittakaavassa. Kun joku heinäsirkka tai jauhomato saisi vaikkapa hummerin statusaseman, ostajia kyllä piisaisi.
Mä syön kirsikat kirsikoina, en jogurttina.