Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nuo urpot poliitikot tajua, että sähköautot sopivat lämpimään etelään mutta eivät Pohlolan paukkupakkasiin!

Vierailija
28.09.2017 |

Pakkanen on akulle pahinta myrkkyä! Ja jos niitä ryhdytään lämmittämään, energiaetu on menetetty.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Sähköauto edellyttää talvella lämmintä tallia matkan molemmissa päissä eikä matkakaan voi olla pitkä. Harvalla on mahdollisuus hankkia sähköautoa ainoastaan kesäkäyttöä varten.

Vierailija
2/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akku pärjää kylmässä paremmin kuin lämpimässä. Sen takiahan pitkään käyttämättä olevien kannettavienkin akkuja työnnetään pakastimeen säilöön.

Nopeaa lataamista se kylmä akku ei halua tehdä. Eikä antaa kaikkea varaustaan kylmänä ollessaan. Näihin on ratkaisuna akun lämmittäminen joko ajamalla (hukkalämpö), akun lämmittäminen sen omalla sähköllä tai verkon sähköllä. Hukkalämpö sen käytännössä aina lämmittää nykyisin, joten missä ongelma on?

Energiaetuhan ei katoa yhtään minnekään, vaikka akkua lämmittäisi ei-hukalla, koska pääasiallinen etu on fossiilisten polttoaineiden polttamisen välttäminen (jolloin ei kasvihuonekaasuja eikä ihmisiä tappavia pienhiukkasia). Energiaetua on myös sähkön kotimaisuus, toisin kuin polttoaineiden, jolla on suuri vaikutus kauppataseeseen. Sähköauto on myös niin paljon energiatehokkaampi kapistus, ettei energiaetu katoa minnekään, vaikka akkua lämmittäisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi se sähkökin pitää jollain tuottaa, ei se vaan tule seinästä. Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että ei sovi tänne pitkien etäisyyksien kylmään Suomeen. Ajapa sellaisella Lapin kairassa...

Vierailija
4/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetyaasi taas "keskustelee" itsensä kanssa.

Vierailija
5/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paukkupakkasiin :D siis se normihelmikuun miinus viisi?

Vierailija
6/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että Lapissa, missä on 400km lähimpään mihinkään, se oikeasti ei toimi.

Jyväskylän eteläpuolisessa Suomessa sähköauto sen sijaan toimii ihan loistavasti.

Ja silläkin on väliä, miten energia tuotetaan - ei pelkästään sillä, miten paljon sitä kuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ne sitten kehittyy, mutta nykyisissä ongelma (ainakin minulle) on se, ettei niillä voi vetää peräkärryä.

Vierailija
8/8 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> akkuja työnnetään pakkaseen

Jos talvella on tulossa kylmä pakkasyö, kantavat Siperiassa kuorma-autojen akkuja yöksi sisälle huoneenlämpöön.

Näin kertoi minulle eräs venäläissyntyinen mies, joka oli suorittanut asepalveluksena siellä. Hänen vastuullaan oli ollut, että ajoneuvot käynnistyvät myös pakkasyön jälkeen.

(Niissä ajoneuvoissa ihan perinteiset polttomoottorit)

Akkujen työntämisestä pakastimeen en ole aiemmin kuullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä