Eikö nuo urpot poliitikot tajua, että sähköautot sopivat lämpimään etelään mutta eivät Pohlolan paukkupakkasiin!
Pakkanen on akulle pahinta myrkkyä! Ja jos niitä ryhdytään lämmittämään, energiaetu on menetetty.
Kommentit (8)
Akku pärjää kylmässä paremmin kuin lämpimässä. Sen takiahan pitkään käyttämättä olevien kannettavienkin akkuja työnnetään pakastimeen säilöön.
Nopeaa lataamista se kylmä akku ei halua tehdä. Eikä antaa kaikkea varaustaan kylmänä ollessaan. Näihin on ratkaisuna akun lämmittäminen joko ajamalla (hukkalämpö), akun lämmittäminen sen omalla sähköllä tai verkon sähköllä. Hukkalämpö sen käytännössä aina lämmittää nykyisin, joten missä ongelma on?
Energiaetuhan ei katoa yhtään minnekään, vaikka akkua lämmittäisi ei-hukalla, koska pääasiallinen etu on fossiilisten polttoaineiden polttamisen välttäminen (jolloin ei kasvihuonekaasuja eikä ihmisiä tappavia pienhiukkasia). Energiaetua on myös sähkön kotimaisuus, toisin kuin polttoaineiden, jolla on suuri vaikutus kauppataseeseen. Sähköauto on myös niin paljon energiatehokkaampi kapistus, ettei energiaetu katoa minnekään, vaikka akkua lämmittäisikin.
Lisäksi se sähkökin pitää jollain tuottaa, ei se vaan tule seinästä. Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että ei sovi tänne pitkien etäisyyksien kylmään Suomeen. Ajapa sellaisella Lapin kairassa...
Vetyaasi taas "keskustelee" itsensä kanssa.
Paukkupakkasiin :D siis se normihelmikuun miinus viisi?
Voi olla, että Lapissa, missä on 400km lähimpään mihinkään, se oikeasti ei toimi.
Jyväskylän eteläpuolisessa Suomessa sähköauto sen sijaan toimii ihan loistavasti.
Ja silläkin on väliä, miten energia tuotetaan - ei pelkästään sillä, miten paljon sitä kuluu.
Kaipa ne sitten kehittyy, mutta nykyisissä ongelma (ainakin minulle) on se, ettei niillä voi vetää peräkärryä.
> akkuja työnnetään pakkaseen
Jos talvella on tulossa kylmä pakkasyö, kantavat Siperiassa kuorma-autojen akkuja yöksi sisälle huoneenlämpöön.
Näin kertoi minulle eräs venäläissyntyinen mies, joka oli suorittanut asepalveluksena siellä. Hänen vastuullaan oli ollut, että ajoneuvot käynnistyvät myös pakkasyön jälkeen.
(Niissä ajoneuvoissa ihan perinteiset polttomoottorit)
Akkujen työntämisestä pakastimeen en ole aiemmin kuullut.
Totta. Sähköauto edellyttää talvella lämmintä tallia matkan molemmissa päissä eikä matkakaan voi olla pitkä. Harvalla on mahdollisuus hankkia sähköautoa ainoastaan kesäkäyttöä varten.