Synnytyksen alkaminen?
Voiko synnytys käynnistyä raskauden loppuviikoilla hetkenä minä hyvänsä, vaikka limatulppa ei ole lähtenyt irtoamaan eikä vauvan pää ilmeisesti ole kiinnittynyt (koska käveleminen edelleen sujuu mukavasti). Ihmeempiä supistuksia ei myöskään ole ollut.
Kommentit (7)
Synnytys voi alkaa vaikka niin että vedet vaan hulahtaa ilman mitään ennakkomerkkejä.
Me hengiteltiin rouvani kanssa yhdessä ilokaasua kun jännitti miten poika ponnahtaa pillusta ulos. :D
Synnytys voi periaattessa alkaa milloin vain raskauden aikana. Todennäköisyys vain kasvaa, mitä pidempään raskaus kestää. Synnytys voi alkaa ns yhtäkkiä, mutta tilanne voi edetä myös hitaastikin. Mulla synnytys alkoi käynnistyä pikku hiljaa parin päivän sisällä. Mulla meni ensin limatulppa, mutta limatulppa voi irrota jopa vasta synnytyksessä. Limatulpan jälkeen alkoi tulla epäsäännöllisiä heikkoja supistuksia. Vasta parin päivän päästä supistukset hieman koveni ja ne alkoivat vaikuttaa säännöllisiltä. Mulla oli yliaikainen raskaus ja mut otettiin sairaalaan jo varhaisessa vaiheessa synnytystä. Mulla puhkottiin kalvot synnytyksen edistämiseksi, koska mulla eteneminen oli hyvin hidasta ja lapsivettä oli tosi vähän. Oltiin siis jo huolissaan sikiön hyvinvoinnista. Terve tyttö kuitenkin syntyi.
Esikoisen kanssa limatulppa lähti 2 päivää ennen synnytystä. Ei ollut harkkasupistuksia sillä kun supparit alkoi niin oli tosi kyseessä. Kuopuksen kanssa supparit vaan alkoi illalla ja aamuyöllä oli vauva kainalossa. Kumpikaan vauvoista ei vaikeuttanut kävelyä edes loppuvaiheessa ja en tuntenut painetta/kipua alapäässä ennen synnytystä vaikka kuopus oli iso 4kg ja pääkin oli kuin keilapallo.
Juu näin se toimii. Synnärille ei vaan ole mitään asiaa ennen kun alkaa noi säännölliset supistukset. Limatulppaa tai lapsivettä et välttämättä kerkee hirveesti näkemään.
Neuvolaan ja/tai synnytyssairaalaan voi olla yhteydessä jos tulee epäselvyyksiä tai pelkoja.
Varo, paska saattaa tulla samalla! Myös jännittävällä aviomiehellä. :D
Voi