Lastentarhaopettajalle 300e lisää palkkaa, käteen jää 164e - Mitä mieltä?
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/231211-lastentarhaopettajalle-300e-lis…
En ole siis minä kyseessä - parin tonnin palkansaajana, olen kyllä useaan otteeseen miettinyt lisävastuun ottamista - mutta kun palkka nousee 2000-3000€ välikössä, verotuskin nousee ihan huimasti. Ison lisävastuun ottaminen parin satasen takia ei siten tosiaankaan houkuttele. Lisähommia on myös tarjolla, mutta mikä järki ansaita tonni lisää jos 500 häviää veroihin? Tuntuu kuin tämä 2000-3000 tuloluokka olisi bermudan kolmio - sinne ei kannata lähteä ellei ole varma, että pääsee siitä reilusti yli.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu vielä täällä n neljän tonnin palkkaluokassa. Sain bonuksen 500, käteen jäi noin puolet.
Mites ihmeessä tämä progressio kulkee. Ja entäs pääomatuloissa.
Löytyykö ketään tietäjää?
Minulla putosi palkka irtisanomisen ja uuden duunin myötä lähes 2000 eurolla, silti efektiivinen vaikutus tilillä 600 euroa. Enpä enää koskaan taida pyrkiä uudestaan tuonne isoille palkoille vaan matelen tässä keskipalkassa ja vaatimattomimmissa hommissa, sillä tuo 600 euroa ei todellakaan korvaa sitä ajanhukkaa/stressiä mitä seuraa...
Noinhan tuo juurikin menee. Ja vielä puhutaan, kuinka "suurituloisten" verotusta tulisi kiristää ja progressiota korottaa edelleen.
Saman koin 4500 euron bruttopalkkaa nostaessani (netto oli tuolloin noin 2800). Vastuu lisääntyi, työtaakka lisääntyi ja samalla yöunet pienenivät ja vapaa-aika jäi olemattomaksi. Palkanlisästä haihtui mukavasti puolet pois, ennenkuin tililleni asti päätyivät.
Kannattaa hyvät ihmiset etsiä niitä vähennyksiä verotukseen kissojen ja koirien kanssa. Joka ikinen kynä ja kumi, mitä ostatte, lehdet ja jäsenmaksut jotka edes jotenkin liittyvät alaanne tarkasti muistiin, kuitit talteen ja kappas normaalilla tallaajalla niistäkin kertyy ihan kiva summa vuoden loppuun mennessä.
Jatkuu vielä täällä n neljän tonnin palkkaluokassa. Sain bonuksen 500, käteen jäi noin puolet.