Mikä olisi lyhyt ja helppo virpomisloru, kun 3-v on lähdössä ekaa kertaa virpomaan? :)
Kommentit (7)
virvon varvon
tuoreeks terveeks
tulevaks vuodeks
vitsa sulle
palkka mulle.
Ekana tietty kysytään että saako virpoa ja lopuksi toivotetaan hyvää pääsiäistä:)
En tiedä mitään runoa mutta tuli itku silmään kun ajattelin 3-vuotiasta ensikertalaisvirpojaa. Hyvää keikkaa molemmille! :)
ei ole pakko avata ovea, jos ei kiinnosta
Tuo lorukin on varmaan helppo opetella, poika on jo ihan innoissaan :)
Kiitos vastanneille! -ap
Virpominen on nykyään monessa paikassa yhdistetty ns. pakanalliseen trulli- tai noitaperinteeseen, mitä se ei alun perin ole. Virpominen on erittäin vanha karjalainen perinne, jossa palmusunnuntaina virvotaan lähisuku ja aidoimmillaan palkka saadaan vasta pääsiäisenä. Sen sijaan tämä alkujaan länsiuomalainen trulliperinne, jossa kuljetaan noidiksi pukeutuneina pääsiäislauntaina ovelta ovelle kerjäämässä palkkiota, on ottanut virpomisesta mallia. Kun itse olin lapsi, trullit antoivat jonkun itse piirretyn hyvän pääsäisen toivotuksen, nykyään heillä on virpomavitsoja ja joku saattaa jopa osata jonkun värssyn.
Olen itse sukujuuriltani karjalainen, mutta asunut ikäni Pohjanmaalla. Siitä syystä käytännöt on tiedossa. Omassa perheessämme ylläpidämme karjalaista perinnettä, että lapset virpovat lähisuvun palmusunnuntaina ja saavat siitä palkan (käytännön syistä usein virpomisen yhteydessä). Trulleina he käyvät vain tarhassa, päiväkodilla kun se on tapana, että lapset kulkevat lähiseudun taloissa.
Jätitkö koulussa ainoastaan bilsan tunnit väliin vai oliko koulumenestyksesi kokonaisuudessaan surkeaa?
Virvon varvon vitsasella
tällä pajunoksasella.
En mä sulta palkkaa vaadi
enkä velkakirjaa laadi.
Jumalan siunausta sinulle!
Ortodokseilla ainakin on tapana virpoa lähisukulaiset, kummit ym. läheiset. Vitsat monesti myös siunataan kirkossa.