Sinä, joka et työskentele hoitoalalla - mikä kuva sinulla ulkopuolisena on hoitotyöstä?
Olisi mukava kuulla mitä ajattelette hoitoalasta ja sen todellisuudesta.
Provot ja kliseet vähemmälle, kiitos!
Kommentit (19)
Ala, jolle päätyy ja jonne jämähtää helposti. Hoitotyö ei juurikaan tarjoa älyllisiä haasteita, voi muuttua helposti puuduttavaksi suorittamiseksi. Huono työn priorisointi voi tehdä työstä kiireistä. Paljon huonoja, kuormittavia perinteitä jäljellä, ek. koskien työvuorosuunnittelua. Hierarkinen ja jähmeä. Ei kannustimia hyvin työnsä tekeville, voi olla turhauttavaa.
Kiireistä. Eritteitä, sairauksia ympärillä koko ajan. Kasvaa kylmäkiskoiseksi, ellei jo ole sellainen, koska se on ainoa tapa selvitä työstä. Ala jota kuitenkin arvostan ja jota ilman en tulisi toimeen päivääkään.
Mulla on hyvä kuva. Tunnen useamman sairaanhoitajan, yhden terkkarin ja yhden kätilön. Kaikki he pitävät aidosti työstään ja ovat muutenkin sellaisia onnellista elämää eläviä tai siltä ainakin todella vaikuttaa :D
Tuntuu riippuvan ihan hirveästi työpaikasta. Hoitoalalla on valtavasti erilaisia työnkuvia ja työympäristöjä.
Olen insinööri, enkä ikimaailmassa haluaisi olla hoitaja.
Homma, jossa selkä on kovilla ja kävellään paljon. Potilaat on varmasti osa todella hankalia ja osa varmasti tosi ihania. Osa vaatii koko ajan ja soittelee kelloa, osa ei pyydä mitään, vaikka olisi hätäkin, vaan yrittää selviytyä itsekin liikaa. Sitten pitäisi osata tasapainotella näiden välillä ja nähdä, kellä se todellinen avun tarve on. Vaarallistakin voi välillä olla. Sitten on omaisia, jotka ovat vaatimassa milloin mitäkin. Lääkäreistä osa on hoitajille tosi kivoja, osa täysiä k-päitä ja osasta ei saa mitään selvää.
Raskasta, tylsää ja puuduttavaa raatamista. Epäterveet työolosuhteet ja huonosti toimivat organisaatiot. Hierarkkiset systeemit ja huono johtaminen aiheuttavat hankauksia työyhteisössä. Ei riittävästi mahdollisuutta työn kehittämiseen, ylenemiseen, uuden oppimiseen tai yhteisiin tavoitteisiin sitoutumiseen, joten jäljelle jää henkilöiden kääntyminen toisiaan vastaan ja keskinäinen valtataistelu.
Kylmiä ihmisiä mitkä pumppaavat ihmisen täyteen myrkkyjä. Oma äiti pumpattiin täytee eri myrkkyjä kun sairastui syöpään ja kuoli.
Helppoa ja mukavaa heille jotka sopivat alalle. Muille käytännössä mahdotonta.
Riippuu ihan siitä missä on hoitajana, ja millaisena hoitajana. Esim. Terkkareiden duuni vaikuttaa näin ulkopuolisen silmin todella mukavalta, samoin sairaanhoitajan duuni vastaanotolla yksityisellä lääkäriasemalla tai terveyskeskuksessa. Myös labrahootajien duuni vaikuttaa kivalta.
Lähihoitajien duuni vaikuttaa kaikista likaisimmalta ja muutenkin hoivakodeissa ja vanhustalolla tai terveyskeskuksen vuodeosastolla varmasti rankkaa duunia. Kotihoito varmasti myös paha.
Mun sisko viihtyy tosi hyvin sairaalassa :D
Vanhainkodissa työharkan koki kaikista rankimmaksi. Sairaalassa kuulemma tosi kivaa. Omaa kokemusta minulla ei ole ja tietysti toisille sopii toinen ja toiselle toinen. Varaa on valita.
Minusta vaikuttaa, että työilmapiirissä on kaksi ääripäätä, joko todella tulehtunut tai todella toimiva. Monissa hoitoalan työyhteisöissä tuntuu olevan ihan tolkuton määrä juoruilua, panettelua jne, verrattuna muihin aloihin. Työvuorosuunnittelu vaikuttaa olevan päin honkia ja työn määrä suhteessa tekijöiden määrään ylimitoitettua. Jostain syystä minulla on mielikuva, että hoiva-alalla on myös paljon sadistisia/pahansuopia/äkkipikaisia/impulsiivisia ihmisiä. Alalla on paljon turhautuneita työntekijöitä, jotka ovat todella kyllästyneitä työhönsä, oikeasti harvalla on riittävästi kärsivällisyyttä ja korkeaa työmoraalia. Tämä tosin vaan perustuu omiin näkemyksiin ja kokemuksiin, ei mihinkään oikeaan tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Ala, jolle päätyy ja jonne jämähtää helposti. Hoitotyö ei juurikaan tarjoa älyllisiä haasteita, voi muuttua helposti puuduttavaksi suorittamiseksi. Huono työn priorisointi voi tehdä työstä kiireistä. Paljon huonoja, kuormittavia perinteitä jäljellä, ek. koskien työvuorosuunnittelua. Hierarkinen ja jähmeä. Ei kannustimia hyvin työnsä tekeville, voi olla turhauttavaa.
Tämä on ihan totta. Olisit vielä lisännyt jatkuvan väkivallan uhan, niin olisi osunut nappiin. T. sairaanhoitaja
Osa on täysin alalle sopimattomia, jotka pilaavat muiden maineen. Te-keskus työntää työttömiä sekä ulkomaalaisia, karenssin uhalla lähihoitajakoulutukseen, huolimatta siitä,ovatko he sopivia alalle, saadakseen tilastot näyttämään sopivilta. Lähihoitajia koulutetaan liikaa, pääsykokeet poistettiin, joten alan tulevaisuus on synkkä.
Vierailija kirjoitti:
Osa on täysin alalle sopimattomia, jotka pilaavat muiden maineen. Te-keskus työntää työttömiä sekä ulkomaalaisia, karenssin uhalla lähihoitajakoulutukseen, huolimatta siitä,ovatko he sopivia alalle, saadakseen tilastot näyttämään sopivilta. Lähihoitajia koulutetaan liikaa, pääsykokeet poistettiin, joten alan tulevaisuus on synkkä.
Etelä-Suomessa lähihoitajan tutkinnon voi kohta suorittaa VERKKO-OPINNOILLA. Ja tämä on tosi.
Ensimmäisenä tulee mieleen sairaanhoitajien työ sairaalassa.. Kiireistä, hektistä, ei riitä tarpeeksi aikaa potilaille. Paljon muistettavaa, vastuullista. Ihmettelen, miten vaikeita tai jopa väkivaltaisia potilaita jaksaa.. Alalle ehkä monet hakeutuvat kutsumuksesta ja aidosta halusta auttaa ihmisiä, mutta seuraamieni nettikeskustelujen perusteella vaikuttaa siltä, että todella monet ovat pettyneet siihen, ettei työ useinkaan tunnu palkitsevalta, vaan on monessa suhteessa todella rankkaa. Tosi negatiivinen kuva mulle on siis alasta muodostunut.. Itselläkin ollut kova hinku päästä auttamaan ihmisiä, mutta mitä enemmän luen oikeasti hoitoalalla työskentelevien kertomuksia, sitä voimakkaammin tuntuu, etten pärjäisi niissä töissä hetkeäkään.. Hatunnosto kaikille, jotka jaksavat!
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri, enkä ikimaailmassa haluaisi olla hoitaja.
Homma, jossa selkä on kovilla ja kävellään paljon. Potilaat on varmasti osa todella hankalia ja osa varmasti tosi ihania. Osa vaatii koko ajan ja soittelee kelloa, osa ei pyydä mitään, vaikka olisi hätäkin, vaan yrittää selviytyä itsekin liikaa. Sitten pitäisi osata tasapainotella näiden välillä ja nähdä, kellä se todellinen avun tarve on. Vaarallistakin voi välillä olla. Sitten on omaisia, jotka ovat vaatimassa milloin mitäkin. Lääkäreistä osa on hoitajille tosi kivoja, osa täysiä k-päitä ja osasta ei saa mitään selvää.
Itse opiskelen insinööriksi mutta viimesen kymmenen vuoden aikana palaan hoitotyöhön aina silloin kun on todella tiukkaa rahasta. koulutusta alalle ei ole, vaikka paikat joissa olen ollut ovat luvanneet ns "turvatyöpaikan" jos kouluttautuisin alalle. Mielenkiintoa olisi mutta liian raskasta keholle, syön kahta kipulääkettä säännöllisesti ja kolmatta melkein säännöllisesti, niin koen että insinöörin työ(toki riippuu) sopii minulle paremmin kun hoitoala. Joku myös mainitsi että "kylmiä ihmisiä jotka pumppaavat ihmiset täyteen myrkkyjä", tämä on myös yksi syy miksi en hoitoalalle halua, olen sellainen, toki suuri osa joiden kanssa olen työskennellyt on mitä ihanempia ihmisiä jotka tekevät hoitotyötä hoivavietin takia (vanhustyö).
Aivan kamalaa. Jatkuvaa kiirettä, vanhusten ja sairaiden kohtaamista, desinfiointiaineen hajua, ihmisiin koskemista, juoruilevia nasvaltaisia työyhteisöjä, miehiin kohdistuvaa seksismiä, vuorotyöväsymystä, tyhmiä ja sivistymättömiä työkavereita, fyysisiä ponnisteluja.
Huonopalkkaista, ali-arvostettua työtä. Kiirettä, liian vähän henkilökuntaa, kouluttamattomia, ulkomaalaisia. Orjatyövoimaa. Ei saa kuulua liittoon. Säästöjä, huonoa hoitoa. Pätkätöitä. Voitot veroparatiisifirmoihin. Ei saa kritisoida, muuten tulee potkut.
Raskasta työtä niin fyysisesti kuin henkisesti.